۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۴:۲۰
کد خبر: ۱۳۴۹۳۹
آیت‌الله سیدان؛

دعا راه سعادتمندی ابدی است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله سیدان گفت: سفرهای شیعیان به عراق با وجود انفجارهایی که در این کشور اتفاق می‌افتد، به دنیا نشان می‌دهد که هر اتفاقی پیش بیاید، شیعیان شیفته خاندان پیامبر هستند.
آيت الله سيدان
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، بامداد امروز 18 مرداد در مراسم اولین شب قدر ماه رمضان امسال که در حسینیه بیت الرضا علیه‌السلام مشهد برگزار شد، گفت: شب قدر در ارتباط با این چند شب پیش رو است و مقارن شدن آن با شهادت حضرت علی علیه‌السلام برای بهره‌برداری بیشتر از این اوقات است.
 وی افزود: شب نوزدهم شبی است که زمینه شهادت حضرت علی علیه‌السلام پدید آمد که پیامبر اکرم(ص) از این شب خبر داده و خود حضرت علی علیه‌السلام نیز در موارد مختلف از سحرگاهان شب نوزدهم رمضان خبر داده بودند؛ علی علیه‌السلام شخصیتی است که حتی نفس کشیدن فرشتگان نیز به امر او و ائمه اطهار است ولی طبق موازین و سنت‌های این عالم از دست مردم آن گرفته می‌شود.
 وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از مسائلی که در قرآن کریم و روایات بسیار زیاد بر آن تأکید شده، مسئله دعا است یعنی توجه به خدا و راز و نیاز با حضرت حق.
 آیت‌الله سیدان تصریح کرد: اهمیت ارتباط‌گیری با خداوند از نظر عقلی روشن است زیرا درخواست از خدا یعنی ارتباط با قدرت بی‌عجز، علم بی‌جهل و نیز لطف و رحمتی خارج از تصور که به حکم عقل، بسیار کار پسندیده‌ای است و همچنین در نظر قرآن و احادیث نیز فراوان آمده که دعا امر مهمی است.
 وی افزود: خداوند در اواخر سوره فرقان می‌فرماید: «ای پیامبر ما! به بندگان بگو اگر دعای شما نباشد، به شما اعتنا نداریم»؛ اعتنای خداوند به معنی پول، قدرت و شهرت نیست، بلکه رستگاری، هدایت و سعادتمندی ابدی است بنابراین انسان نباید از خداوند و دعای او غفلت کند.
 وی دعا را دارای اقسامی دانست و گفت: فقط یاد خدا به وسیله صفات او که در اصطلاح به آن ذکر گفته می‌شود، یاد خدا و خواستن چیزی از او که در اصطلاح به آن دعا می‌گویند و نیز یاد او به صورت خاص، در زمان خاص و با کلمات و اذکار خاص که در اصطلاح به آن ورد گویند، سه قسم دعا کردن است.
 آیت‌الله سیدان تأکید کرد: در قرآن کریم دعاهای زیادی مثل دعاهای انبیاء به انسان تعلیم داده شده و در بیانات پیامبر و ائمه نیز دعاهای فراوانی آمده است که اعتقادات، اخلاق، دستورالعمل زندگی، عوامل تکامل و رشد و نیز دنیایی از حکمت در آنها نهفته است.
 وی به دعای ابوحمزه ثمالی اشاره کرد و گفت: حضرت سجاد علیه‌السلام، شب‌های ماه رمضان مقدار زیادی نماز می‌خواندند و بعد از آن دعای مفصلی را می‌خواندند که ابوحمزه ثمالی از ایشان نقل کرده است. یکی از بخش‌های این دعا این است که حضرت خطاب به خداوند می‌فرمایند: «آقای من! دوستی دنیا را از دل من خارج کن».
 وی توضیح داد: از کلمه «دنیا»، پول و قدرت به ذهن می‌آید که این دو در ارتباط با انسان به دو گونه مطرح می‌شوند. اول این‌که به عنوان ابزاری برای رشد، تکامل، معنویت و کارهای خوب استفاده شوند و انسان شیفته آنها نباشد به طوری که پول و قدرت بر او حاکم شوند که در این صورت به آن حُب دنیا گفته نمی‌شود.
 آیت‌الله سیدان به گونه دوم اشاره کرد و گفت: دوم آن است که انسان شیفته دنیا باشد و حاضر شود از راه‌های خلاف هم به آن برسد که اگر انسان شیفته و اسیر پول، قدرت و امکانات این عالم شد، به همه فسادها و بدبختی‌ها کشیده می‌شود که از مهم‌ترین عوامل بدبختی است و حضرت به ما یاد می‌دهند که از خدا بخواهیم تا از دل ما بیرون شود.
 وی به فراز دیگری از این دعا اشاره کرد و گفت: در مرحله دوم، حضرت می‌فرمایند: «خدایا مرا آنچنان به خوبی‌ها موفق کن که بین من و پیامبر اکرم(ص) جمع شود»؛ منظور حضرت این است که میان اطرافیان بهترین مخلوق خدا، حضرت محمد مصطفی(ص) باشم که راه این توفیق بزرگ، این است که انسان از نظر تقوی و پرهیزکاری جدی باشد.
 وی در پایان تصریح کرد: این محبت در دل بسیاری از شیعیان وجود دارد همچنانکه با وجود انفجارهای زیادی که در کشور عراق اتفاق می‌افتد، کوچک و بزرگ و پیر و جوان به عتبات عالیات این کشور مشرف می‌شوند و این امر به دنیا نشان می‌دهد که علاقه شیعیان بر اساس موازین عقلی است و هر اتفاقی پیش بیاید شیفته خاندان نبوت خواهند ماند./932/202/ع
ارسال نظرات