۱۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۱۳۷۸۸۷
آیت الله مقتدایی:

پاسخگویی به نیازهای فقهی نظام رسالت حوزویان است

خبرگزاری رسا ـ دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه، پاسخگویی به نیازهای فقهی نظام را رسالت حوزویان دانست و کمبود فضای آموزشی را از مشکلات اساسی حوزه ذکر کرد.
مراسم آغاز سال تحصيلي حوزه هاي علميه سراسر کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر پیشین حوزه های علمیه، در مراسم افتتاحیه حوزه های علمیه که امروز در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد، سال تحصیلی جدید را به پیشگاه امام زمان(عج)مراجع تقلید به ویژه حضرت آیت الله خامنه ای و همه اساتید تبریک گفت.

آیت الله مقتدایی با اشاره به این که سال جدید مسؤولیت‌های سنگینی را بر عهده‌ مراجع و اساتید و طلاب گذاشته است گفت: وظیفه‌ مراجع در برابر طلاب، تدریس با بیانات عالی و ارشاد، هدایت و راهنمایی با روش‌های عملی است.

وی وظیفه‌ اساتید را در قبال طلاب سنگین دانست و ابراز داشت: اساتید مسؤول علم و اخلاق شاگردان شان هستند. آیت الله مقتدایی در ادامه افزود: حضرت آیت الله خامنه ای زمانی که در مشهد مکاسب تدریس می‌کردند هر روز 10 تا 15دقیقه از وقت شان را به سوال و جواب از طلاب اختصاص می دادند و به شاگردان شان امر می‌‌کردند تا قسمتی از درس دیروز را بخوانند و توضیح دهند.

مدیر پیشین حوزه علمیه با اشاره به نقش حوزه در نظام جمهوری اسلامی، گفت: هما‌ن‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند: «نظام فرزند حوزه است و مادر نمی تواند نسبت به فرزند خود بی تفاوت باشد»؛ ‌حوزه باید بتواند نیازهای فقهی نظام را پاسخ دهد.

وی خطاب به طلاب افزود: شما طلبه‌ها باید به طور جدی درس بخوانید و در حال حاضر که به قم آمده‌اید و طلبه‌ قم شده اید، سعی کنید این چند سال را غنیمت بشمارید و مدام به درس و بحث و تقوا بپردازید.

آیت الله مقتدایی در ادامه شرحی از گزارش فعالیت‌های خود در دوران مدیریت خود ارائه کرد و گفت: به توصیه‌ رهبرعظیم الشأن انقلاب معاونت‌هایی را تاسیس کرده و بخش‌های مختلف را به هر کدام از معاونت‌ها سپردم، در این مدت، نواقص مدارس و حوزه‌ها بررسی و رفع شد.

مدیر پیشین حوزه علمیه با اشاره به کمبود استاد در مدارس علمیه شهرستان‌ها، آماری از استادان اعزام شده به شهرستان های مختلف ارائه کرد.

آیت الله مقتدایی همچنین با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری، اظهار داشت: از جمله اقدامات در راستای مهذب نمودن طلاب، شناسایی و اعزام 300 استاد اخلاق به حوزه در مناسبت‌های مختلف به مناطق مختلف کشور بود که تا کنون بیش از 3300 اعزام و 17000 جلسه درس اخلاق در مدارس علمیه شهرستان‌ها تشکیل شده است.

وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب در مورد چشم انداز بیست ساله‌ کشور از کمبود فضای آموزشی در حوزه خبر داد و گفت: ما باید تا سال 1404 که جمعیت ایران بالغ بر صد میلیون نفر می‌شود برای این جمعیت به فکر تأمین روحانی باشیم و حداقل باید پذیرش حوزه‌ها را تا 2برابر افزایش داد؛ این در صورتی است که ما شدیدا با مشکل کمبود ظرفیت آموزشی مواجه هستیم.

وی افزود: سال گذشته در کردستان هزار نفر داوطلب ورود به حوزه‌ علمیه بودند که پانصد نفر آن‌ها قبول شدند و مدارس علمیه استان تنها دویست و پنجاه نفر ظرفیت داشت.

آیت الله مقتدایی با اشاره به این مشکل اظهار داشت: حوزه‌ علمیه نیازمند است تا انجمن حامیان توسعه و تقویت حوزه های علمیه را تشکیل دهد تا مدرسه و فضاهای آموزشی جدید ساخته و در اختیار حوزه علمیه قرار دهند که ظرفیت پذیرش طلاب بالا رفته و تا سال 1404 نیاز به روحانیت را تامین کنیم./997/پ202/ج

ارسال نظرات