۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۱۴۲۵۳۱

همایش بین‌المللی رسول اکرم در مدینه برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش بین المللی رسول اکرم(ص) و عزت مسلمین در مکتب اهل بیت با مشارکت اندیشمندان، علما و دانشمندان کشورهای مختلف مسلمان به میزبانی بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره آغاز به کار کرد.
همايش در مدينه

به گزارش خبرگزاری رسا، همایش بین المللی «رسول اکرم (ص) و عزت مسلمین در مکتب اهل بیت» با مشارکت اندیشمندان، علما و دانشمندان کشورهای مختلف مسلمان به میزبانی بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره آغاز به کار کرد.


در این همایش که با عنوان «رسول اکرم (ص) و عزت مسلمین در مکتب اهل بیت(ع)» به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین هادوی تهرانی و با اجرای ناصر سودانی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ده ها نفر از فرهیختگان و کارگزاران حج کشورهایی چون عراق، پاکستان، کامرون، نیجریه، ترکیه و آلمان حضور داشتند.


محورهای مورد بحث در همایش اهل بیت(ع) در مدینه منوره، پیامبر اکرم(ص) از دیدگاه اهل بیت(ع)، عصمت پیامبر(ص) در مکتب اهل بیت(ع)، نقش پیامبر(ص) در تمدن بشری و تحولات فرهنگی علمی و اخلاقی جهان اسلام و نیز ویژگی‌های مکتب اهل بیت(ع) در ظلم ستیزی و عدالت محوری بود.


حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، حجت الاسلام سیداحمد موسوی مشاور رییس جمهور و رییس سازمان حج و زیارت، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمدتقی المولی رییس بعثه جمهوری عراق، محمد نقوی از کشور پاکستان، عبدالکامل عباس از کشور کامرون و حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی هادوی تهرانی در این همایش سخنرانی کردند.

 

عزت مسلمانان در گرو پایبندی به اسلام و پیامبر اکرم


ابتدا استاد هادوی تهرانی در سخنانی با اشاره به آموزه‌های قرآن و شخصیت و عصمت پیامبر اکر م(ص)، گفت: دشمنان اسلام اهتمام ورزیده‌اند که چهره‌ واقعی اسلام را از بین ببرند تا بتوانند مسلمانان را فرقه فرقه کنند. در این شرایط ما باید به جنبه‌ عصمت آخرین پیامبر خدا اهتمام بورزیم تا از اعتقادات و اندیشه‌ اسلامی‌مان بتوانیم دفاع کنیم. تنها از این طرق است که در برابر تلاش‌های مذبوحانه دشمنان اسلام که می‌خواهند عزت مسلمانان را از بین ببرند می توانیم مقابله کنیم.


رییس همایش «رسول اکرم(ص) و عزت مسلمین در مکتب اهل بیت(ع)» در مدینه منوره افزود: عزت ما حاصل نخواهد شد، مگر با پایبندی به اسلام و پیام اسلام و مکتب اهل بیت(ع) تا از این طریق در برابر دشمنان اسلام به پیروزی دست یابیم.

 

ضرورت برخورد با هتاکان به اسلام و سایر ادیان الهی


پس از آن، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمدتقی المولی، رییس بعثه جمهوری عراق در سخنانی به پرسش‌ها و مناظره‌ها در ابتدای اسلام و این‌که امامان علیهم السلام از این طریق از عزت دین محافظت و پایداری کردند، گفت: زمانی که رومی‌ها تصمیم گرفتند با ضرب سکه‌هایی به پیامبر عظیم‌الشان اسلام اهانت کنند، عبدالملک مروان دست به دامان امام محمد باقر(ع) شد و ایشان فورا برخاست و به او راهنمایی کرد همه سکه‌های رایجی که از سوی رومی‌ها ضرب می‌شود را بی‌اعتبار ساخته، داد و ستد با آن را ممنوع سازد و سکه اسلامی بزند که بر روی آن نام مبارک محمد(ص) درج شده و از این طریق عزت اسلامی را نجات داد و مقام نبوت را پاس داشت.


وی افزود: اهل بیت(ع) همواره به یاری دین برخاستند و به تقویت و دفاع از اسلام، قرآن و مقدسات برآمدند. ائمه(ع) قرآن را از خطر تحریف و امثال آن حفظ کردند و از این طریق به دنبال ایجاد وحدت بین مسلمانان بودند. امام خیمنی (زه) هم در ادامه همین طریق، در دفاع از اسلام و همسران پیامبر(ص) در ماجرای سلمان رشدی منافع کشور خود را به خطر انداخت. این‌ها همه از موضعگیری اهل بیت(ع) و مراجع این مکتب در دفاع از پیامبر(ص) نشان دارد.


رییس بعثه عراق همچنین گفت: امروز مسلمانان با تعداد زیادی که در شرق و غرب عالم دارند، با ثروت‌هایی که در حوزه نفت، فلزات و معادن دارند، باید قبول کنند که در برابر دشمنان ذلیل نیستند، همان‌گونه که امام حسین(ع) به ما یاد داد.


وی با اشاره به ماجراهای انتشار کاریکاتور و فیلم جسارت‌آمیز به پیامبر اسلام(ص)، گفت: متاسفانه سران غرب به این ماجراها اعتراض نکردند و خاطیان نیز متاسفانه مورد مجازات قرار نگرفتند؛ ولی مسلمانان باید روی این موضوع بایستند و موضع بگیرند و با دشمنان تعامل اقتصادی نکنند. همچنین باید قانونی وضع شود برای برخورد با هر کسی که به مقدسات اسلام و ادیان الهی توهین کند. در موضوع فیلم اخیر هم ما باید یک موضع‌گیری را از جانب مسلمانان شاهد باشیم. ما از وحدت انتظار نداریم که سنی‌ها شیعه شوند یا بالعکس، ما می‌خواهیم همه در یک چارچوب برای محافظت از عزت اسلام و دفاع از پیامبر مسلمین موضع‌گیری کنند.


در ادامه‌ همایش اهل بیت(ع) در بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره، حجت الاسلام سیداحمد موسوی مشاور رییس جمهور و رییس سازمان حج و زیارت بود که او نیز مانند استاد هادوی تهرانی، سخنرانی خود را به زبان عربی ایراد کرد.

 

شناخت عناصر عزت


وی گفت: ما باید عناصر عزت را بشناسیم. عزت به معنای قدرت و احساس شکست ناپذیری است که در برابر آن ذلت قرار دارد. ما باید از خود بپرسیم چگونه به عنوان عزیز مطرح می‌شویم و عزت دست کیست و کجاست؟ خداوند متعال می‌فرماید به سخنان دشمنان اهمیتی ندهید، زیرا عزت نزد شماست. بنابراین ما هم نباید از راه حق زیاد دور برویم، زیرا عزت از خداوند است و نه از شیطان و دیگران. بنابراین باید سؤال کنیم چگونه خداوند متعال این عزت را عطا می‌کند؟ عزت خداوند متعال به مؤمن داده می‌شود و نه منافقان. دورویان گمراهند، بنابراین اگر ما فهمیدیم عزت چیست و عزیزان که هستند، بعد سؤال می‌کنیم عناصر عزت چیست؟


او ادامه داد: کل عزت برای خداست، بنابراین بندگی خداوند را رعایت کردن، اقدامی در این زمینه است. هر قدرتی برای خداست پس عبودیت و بندگی خداوند شروع عزت است. شیطان بزرگ و دشمنان جهان اسلام بیش از یک قرن است در رسانه‌های گروهی‌شان تلاش کرده‌اند دین را افیون ملت‌ها و توده‌ها معرفی کنند. آن‌ها می‌خواستند که دین را از ملت‌ها و انسان‌ها جدا کنند و می‌خواستند مسلمانان از دین‌شان دور باشند. آن‌ها می‌گویند که لازم نیست انسان دنبال دین باشد، زیرا می‌دانند انسانی که برای خداوند سجده نمی‌کند، حتما در برابر شیطان بزرگ سجده خواهد کرد. بنابر همین روند تلاش می‌کنند که روز به روز بیشتر به مقدسات اسلامی توهین کنند.


حجت الاسلام موسوی دیگر نکته مهم را در این زمینه، این گونه توصیف کرد که جامعه‌ اسلامی باید با هم متحد و در یک صف باشند و گفت: خداوند متعال می‌گوید امت اسلام باید امت یکتا و واحده باشد. بنابراین می‌توان گفت که وحدت و عبودیت دو عنصر اصلی برای عزت مسلمانان است.

 

ضرورت اطاعت از فرمایشات رهبر معظم انقلاب


در ادامه این همایش، حجت‌الاسلام محمد نقوی از کشور پاکستان در سخنانی با اشاره به مفهوم مقوله عصمت و عصمت انبیاء، گفت: پیامبر عظیم‌الشان ما در دریافت و ابلاغ وحی و همه‌ی امور معصوم بوده است. اساسا کسی که معصوم نباشد چگونه می‌تواند دیگران را هدایت کند؟! از همین منظر است که می‌بینیم دشمنان اسلام علیه مقدسات مسلمانان توهین می‌کنند تا اعتقادات مسلمانان را خدشه‌دار کنند. مسلمانان باید در این باره خیلی هوشیار باشند. اگر در پاکستان کتاب منتشر می‌کنند یا ماجرای سلمان رشدی را به وجود می‌آورند یا فیلمی که اخیرا ساخته شده، همه برای این است که چهره مقدس پیامبر اکرم (ص) را مخدوش کنند. برای همین است که رهبر انقلاب تاکید کرده است مسلمانان باید متحد باشند تا از عصمت پیغمبر (ص) بتوانند دفاع کنند.


وی در ادامه تاکید کرد: ما باید از فرمایش ایشان اطاعت کنیم و اجازه ندهیم هیچکس به مقدسات اسلام اهانت کند.


پس از اندیشمند پاکستانی، عبدالکاظم عباس از کشور کامرون، در سخنرانی خود اظهار کرد: ما اگر عدالت را از دست بدهیم، حتما ظلم و ستم در جامعه وجود خواهد داشت. بنابراین بسیار مفتخریم که رسول گرامی اسلام (ص) در برابر ظلم و جور و ستم ایستاد و از شروع بعثت به برخی از مسلمانان دستور داد که به حبشه هجرت کنند. غیر از اسلام هیچ دین و آیینی را نمی‌بینیم که شروعش با ایستادگی در برابر ظلم باشد. این خلاف برخی از ادیان دیگر است که می‌گویند اگر کسی به تو سیلی زد، رویت را برگردان که به طرف دیگر هم بزند. این در حالی است که ظلم و ستم پایان نخواهد یافت، مگر آن‌که انسان در برابر آن بایستد. اسلام می‌فرماید، ظلم نکنید و ظلم دیگران را هم تحمل نکنید.


وی در ادامه گفت: من یکی از فرزندان قاره آفریقا هستم که مظهر ظلم در دنیای معاصر در آن وجود دارد. قاره سیاه به کمک نیاز دارد و اگر می‌خواهیم شرایط را تغییر دهیم، باید تحت رهبریت ولی فقیه باشیم. این همان دعوت قرآن کریم است و من همینجا در مدینه منوره از خدا می‌خواهم به ما کمک کند که در قاره آفریقا به پیروزی و نجات دست یابیم.

 

دو دلیل غرب برای اهانت به مقدسات اسلام


سخنران پایانی همایش اهل بیت(ع)، یک اندیشمند ترک تبار ساکن آلمان بود که البته سخنرانی خود را به زبان ترکی ایراد کرد. اکرم محمد ترک‌علی در سخنانی گفت: ما در جایی هستیم که در رحمت خداوند به دنیا باز شده و وسعت پیدا کرده است. وقتی از یک سو چند کیلومتر جلوتر می‌رویم، می‌بینیم اسلام از بین رفته و چیزی از آن باقی نمانده است؛ اما از طرف دیگر می‌بینیم چند کیلومتر دورتر از اینجا کسانی هستند که توسط اسلام و با الگوی امام حسین(ع) از ظلم رها شده‌اند. ادامه‌ این راه توسط امام خمینی(ره) کسی است که در همان مکتب تعلیم گرفته و در دنیا همان عدالت و رحمت را می‌خواهد و از شاگردان خاص مکتب امام زمان(عج) بوده و دین اهل بیت را دوباره احیا کرده است.


وی گفت: ما یک هفته قبل از آمدن به عربستان در آلمان و شهر برلین در مقابل اهانت به حضرت رسول اکرم(ص) راهپیمایی و تظاهرات مختلفی داشتیم و جانمان را کف دست گرفتیم که مطمئنا این راه را ادامه خواهیم داد.


ترک‌علی در ادامه دو دلیل غرب را برای اهانت به مقدسات اسلام این گونه برشمرد: یکی از علت‌ها این است که می‌خواهند نظام عدالت اسلامی را روی زمین از بین ببرند. دیگر دلیل، مسائل و مطامع اقتصادی است که باعث می‌شود این کارها را انجام دهند. در چنین شرایطی همان‌گونه که آقای قاضی‌عسکر در یک سخنرانی خود در مکه گفت، اگر هر حاجی یک پیام اسلام را به کشور خود ببرد خواهیم دید که اسلام در دنیا چه رشدی خواهد یافت./917/د101/ی

ارسال نظرات