۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۴۳۵۰۳
امام جمعه موقت تهران:

علم مبتنی بر ایمان انسان را به مقام خلیفه الله می رساند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران با تاکید بر این که علم مبتنی بر ایمان انسان را به مقام خلیفه الله می رساند،‌ گفت: علمای دین در قدم اول بنده حق، بی تعلق به دنیا و زاهد بودند و قرآن در وصف علما می فرماید علما بارز ترین صفت شان حساب بردن از خدا است و همچنین خدا در وجود عالم هست و بر قلبش تسلط دارد.
حجت السلام والمسلمين صديقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران امروز در مراسم هفتمین روز درگذشت آیت الله انواری در مسجد جامع بازار تهران، با اشاره به این که خدا عالم را برای انسان خلق کرده و آدم را مسجود فرشتگان قرار داده است، بیان داشت: ملائکه در پیشگاه خداوند دارای احترام و درجات هستند و مهم ترین شاخصه ای که فرشتگان دارند، این است که معصومند و کارشان اجرای دستورات خدا است و معصیت در حریم شان راه ندارد.

 وی ابراز داشت: دلیل سجده فرشتگان بر آدم با وجود دارا بودن درجات و احترام نزد خدا، این است که خداوند به انسان علم داد و معلم آدم بود.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان این که بشر ابتدائا هیچ هویت و کرامتی ندارد و باید آن را کسب کند، گفت: انسان باید با عنایت الهی ارتقا پیدا کند به گونه ای که اگر زمینه نشان دهد خدا او را بالا می برد و انسان باید با دو بال ایمان و علم مبتنی بر ایمان پرواز کند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیه ای از قرآن مبنی بر این که هرکس از زن و مرد ایمان و عمل صالح انجام بدهد، خدا به او حیات طیبه می دهد، اظهار داشت:‌ اگر انسان همه خیرات را داشته باشد اما ایمان نداشته باشد از او پذیرفته نمی شود و بدون ایمان خبری از حیات طیبه نیست.

وی در ادامه افزود: علمی که بر پایه ایمان استوار باشد، بشر را بالا می برد و بر این اساس آدم خلیفه الله می شود به طوری که پیامبر اکرم(ص) در حق کسانی که بعد از ایشان می آیند و احادیث آن بزرگوار و دستورات الهی را برای مردم بیان می کنند، دعا کرده است و فرمودند آنها فقط راوی تنها نیستند بلکه سنت من را هم احیا می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با تأکید بر این که علمای دین امین پیامبر(ص) هستند، ابراز داشت: علمای دین در قدم اول بنده حق، بی تعلق به دنیا و زاهد بودند و قرآن در وصف علما می فرماید علما بارز ترین صفت شان حساب بردن از خدا است و همچنین خدا در وجود عالم هست و بر قلبش تسلط دارد.

امام جمعه موقت تهران بیان داشت: آیت الله مجتبی تهرانی از ذخائر جامعه هستند که در محضر امام خمینی(ره) و در انقلاب هم از اختران فروزان بودند و اشخاصی مانند مرحوم صیاد شیرازی حاصل جلسات اخلاق آیت الله مجتبی تهرانی هستند.

وی با بیان این که رحلت عالم خلإ به وجود می آورد، گفت: ما باید قدر رهبر و علما را بدانیم؛ گاهی بر اثر کفران نعمت مبتلا به ارتحال علما می شویم و هر عالم نقش و نفس خاصی دارد که بعد از ارتحالش جایگزین ندارد همان طور که آیت الله بهجت پشتوانه محکمی برای انقلاب اسلامی بود و ارتحالش برای ما ارزان تمام نشد.

عده ای که با حرص و ولع به سمت خرید طلا و ارز رفتند کار اشتباهی انجام دادند

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی تصریح کرد: اگر عالم نباشد، مردم در کسب و کار خود گرفتار احتکار و دیگر گناهان می شوند و با این وضع دشمن است که تقویت می شود؛ این که در این شرایط محاصره اقتصادی برخی با حرص و ولع به سمت خرید طلا و ارز رفتند و برخی هم به فکر پرکردن جیب شان بودند، کار خطایی انجام دادند.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که عدم مراجعه به عالم سبب رکود سیاسی و اجتماعی می شود و به دشمن زمینه می دهد، گفت: در روایت داریم که شیطان از مرگ یک عالم بیشتر از مرگ یک قبیله مسرور می شود و همچنین روایت داریم که علما مرزبان هستند یعنی حریم حلال الهی، شرف و قرآن را مرزبانی می کنند.

وی با اشاره به این که در زمان جنگ و شرارت های دشمنان، امام خمینی(ره) فرمودند یک دزدی آمد و یک سنگی انداخت و رفت و همین جمله امام(ره) مردم را آرام می کرد، ابراز داشت: هم اکنون وقتی بحرانی به وجود می آید، مقام معظم رهبری با بیانات شان آرامش را به جامعه برمی گردانند.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با تأکید بر این که حضرت مهدی(ع) فرمودند در حوادثی که پیش می آید به راویان احادیث ما مراجعه کنید، ابراز داشت: حوادث واقعه جنگ ها و رخداداها است که باید برای رفع سرگردانی درباره آنها به علما مراجعه کنیم.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: آیت الله انواری چهارده سال زندان را تحمل کرد و بعد از آن هم با اخلاق خوب در خدمت جامعه بود به طوری که مانند آیت الله ایروانی رنجیدگان از انقلاب را پناه می داد و آنها را جذب به انقلاب می کرد./956/پ202/ج 

ارسال نظرات