۰۱ آذر ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۱۴۷۶۲۴
آیت الله استادی:

دیانت مردم و ماندگاری احکام دین وامدار تلاش علما است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که دیانت مردم و ماندگاری احکام دین وامدار تلاش علما است،‌ گفت: دین و دنیای مردم در صورتی سالم و محکم می‌شود که عالم و جاهل به وظایف خود به درستی عمل کنند.
آيت الله استادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مراسم عزاداری شب هفتم ماه محرم که با حضور اقشار مختلف مردم، چهارشنبه، یکم آذرماه در حسینیه شهدای قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام علی‌(ع)، جامعه را به عالم، جاهل، غنی و فقیر تقسیم کرد و تکیه بر تقوا، یعنی ترک گناه و انجام واجبات را از عوامل اصلاح جامعه برشمرد.

 
وی با بیان این‌که وظایف افراد یک جامعه باید مشخص شود و هرکس به وظایف خود به درستی عمل کند، گفت: به صرف این‌که بگوییم عالم و جاهل، به وظایف خود عمل کنند، جامعه به صلاح نمی‌رود؛ دین و دنیای مردم در صورتی سالم و محکم می‌شود که عالم در جامعه به وظایف خود عمل کند و جاهل هم به وظایفه‌اش عمل کند.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قوام دین و دنیای مردم را به عالمان با عمل دانست و تصریح کرد: عالم باید به علم خود و به وظیفه‌ای که مختص او است عمل کند و افزون بر عمل کردن به علم باید معلم باشد و افراد را تعلیم دهد.
 
وی با اشاره به این‌که وظیفه علما بیان معارف دین برای مردم است و اگر مردم بدانند که عالم به علم خود عمل نمی‌کند، تلاش او مؤثر نخواهد بود، ادامه داد: علما در طول تاریخ هرچقدر توانستند در تعلیم معارف دین کوتاهی نکردند تا به عصر ما رسیده است و باید مراقب باشیم از این وظایف کوتاهی نکنیم.
 
آیت‌الله استادی با بیان این‌که دیانت مردم و ماندگاری احکام دین در جامعه وامدار تلاش علما است، گفت: جامعه سالم و مردم رو به رشد و زندگی توأم با آرامش و بدون اضطراب زمانی اتفاق می‌افتد که علما وظایف خود را به درستی می‌دانند، به علم خود عمل می‌کنند و به تعلیم مردم می‌پردازند.
 
وی وظایف عامه مردم که مسائل را نمی‌دانند، یاد گرفتن عنوان و اظهار کرد: در جامعه‌ای که عالم هرچه بگوید، مردم گوش ندهند، آن جامعه رو به رشد نخواهد بود؛ چراکه اگر قشر عالم به وظیفه خود عمل کنند، اما عامه مردم استنکاف کرده و حاضر به یادگیری نباشند، آن جامعه، جامعه سالمی نخواهد بود.
 
امام جمعه موقت قم افزود: فقرای جامعه قشر سوم هستند که باید دین شان را به دنیا نفروشند که اگر چنین بود به وظیفه خود عمل کرده‌اند و قشر چهارم نیز ثروتمندان هستند که وظیفه دارند از زیادی ثروت بخل نورزند که بسیاری از مفاسد و دشمنی‌ها در نتیجه عمل نکردن ثروتمندان به وظایف شان است.
 
وی عمده مشکلات جامعه را عمل نکردن به دانسته ها عنوان و تصریح کرد: در شرایط سختی که به هر علت و شرایطی پیش آمده و بسیاری از مردم در فشارهای اقتصادی هستند، اگر به فکر هم نباشیم، نه تنها مشکلات مان حل نمی‌شود، بلکه از این هم که هست، بدتر خواهد شد./920/پ202/ج
ارسال نظرات