۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۱۴۹۲۷۳
به مناسبت شهادت امام سجاد؛

ویژه‌نامه خورشید محراب در فضای مجازی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه «خورشید محراب» به مناسبت شهادت امام سجاد(ع) در فضای مجازی منتشر شد.
ويژه‌نامه شهادت امام سجاد(ع)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه «خورشید محراب» شامل کلیپ ها، نواهنگ‌ها، تصاویر ویژه، موبایل اسلامی، قفسه، مقالات، آورده‌اند که، بر بال قلم و ویژه‌نامه‌های پیشین در پایگاه اینترنتی تبیان منتشر شد.
محصولات ویژه مشترکان ایرانسل و پیامک‌های تسلیت از موضوعات مطرح شده در بخش موبایل اسلامی و موضوعاتی همچون مرثیه اشک روان، در سوگ یعقوب آل فاطمه، سجده در اسارت، شاهد کربلا و در ماتم محرم محراب در بخش ویژه‌نامه‌های پیشین این ویژه نامه آمده است.
امام عصر عاشورا، چرا و چگونه خدا را بپرستیم، او که عبادت را آبرو بخشید،امام سجاد(ع) احیاگر بزرگ حقیقت، دنیا چیست و با آن چه باید کرد، بهترین سلاح در برابر هوای نفس، اسباب برکت در زندگی، کانون کمالات انسانی، بزرگ مبلغ قیام عاشورا، مرد مناجات در عرصه سیاست، رسالت عاشورایی امام عارفان و وارث خون خدا از کربلا تا شهادت از موضوعات مطرح شده در بخش مقالات این ویژه‌نامه است.
یاد کربلا، درد شهادت، پیغمبر گودال، راوی رنج نینوا، بی‌پنجره فولاد، یک آسمان ستاره و چشم‌های سپید یعقوب در بخش بر بال قلم این ویژهنامه و موضوعاتی همچون ای خبیث از بدن این دختر خارج شو، بهترین وسیله سعادت، امروز هدایت گشتم، هم‌راز نیازمندان و ماهی پربرکت به چشم می‌خورد.
صحیفه سجادیه با قابلیت جستجو، کتابخانه تخصصی امام سجاد علیه السلام و بانک جامع مقالات امام سجاد علیه السلام از موضوعات بخش قفسه این ویژه‌نامه است که دربردارنده کتاب‌هایی همچون آشنایی با صحیفه سجادیه، اسرار حج در کلام امام سجاد (ع)، امام زمان علیه السلام در کلمات و دعاهای امام سجاد(ع)، امام زین العابدین (ع)، امام سجاد (ع) از دیدگاه اهل سنت، امام سجاد (ع) از مدارا تا خشونت، امام سجاد (ع) از کربلا تا شهادت، امام سجاد (ع) در آثار شهید مطهری و امام سجاد (ع) سرچشمه کمالات انسانی است.
امام عصر عاشورا
در این مقاله می‌خوانیم: بیست و پنجم ماه محرم، بنا به روایتى که شاید روایت و قول قوى‏تر هم باشد وفات امام چهارم حضرت سجّاد (علیه الصّلاة و السّلام) است، آن بزرگوار، تقریبا سى و چهار سال بعد از حادثه‏ کربلا، در محیط اسلامى آن روز زندگى کرد و این زندگى، از همه جهت یکى از زندگی‌هاى پر از درس است، که اى‏ کاش کسانى که از کیفیات عالى این زندگى آگاهى دارند، آن را براى مردم، براى مسلمین و حتّى براى غیر مسلمانان تشریح مى‏کردند، تا معلوم مى‏شد که چگونه چهارمین امام بزرگوار ما، بعد از حادثه‏ى عاشورا که ضربه‏ عظیمى بر پیکر اسلام ناب و راستین بود، توانست یک‏ تنه بایستد و مانع از ویران شدن بناى دین شود.
اگر تلاشهاى امام سجّاد (علیه الصّلاة و السلام) نبود، شهادت امام حسین (علیه الصلاة و السلام) ضایع شده بود و آثار آن نمى‏ماند، سهم امام چهارم، سهم عظیمى است، در زندگى امام چهارم، چند رشته کار وجود دارد که یکى از آن‏ها، همین رشته‏ى اخلاق است. یعنى تربیت و تهذیب اخلاق جامعه‏ى اسلامى.
اگر زینب کبرى (سلام‏الله‏علیها) و امام سجاد (صلوات الله علیه) در طول آن روزهاى اسارت چه در همان عصر عاشورا در کربلا و چه در روزهاى بعد در راه شام و کوفه و خود شهر شام و بعد از آن در زیارت کربلا و بعد عزیمت به مدینه و سپس در طول سال‌هاى متمادى که این بزرگواران زنده ماندند مجاهدات و تبیین و افشاگرى نکرده بودند و حقیقت فلسفه‏ عاشورا و هدف امام حسین بن على (علیه الصلاة و السلام) و ظلم دشمن را بیان نمى‏کردند، واقعه‏ عاشورا تا امروز، جوشان و زنده و مشتعل باقى نمى‏ماند.
او که «عبادت» را آبرو بخشید
در این مقاله امده است: امام سجاد علیه السلام نه تنها مایه زینت عبادت کنندگان بود و ملقب به «زین العابدین» بلکه با عبادت خود، عبادت را آبرو و با سجده‌هایش ، سجده را زینت بخشید و با ادعیه بی مثالش ، دعا را در ذائقه بشر شیرین کرد و با گریه‌های طولانیش جزء پنج گریه کننده عالم قرار گرفت!
امام خمینی (ره) در همین رابطه می فرماید: «ما مفتخریم ادعیه حیات بخش که آن را قرآن صاعد می خوانند از ائمه معصومین ماست، ما مفتخریم به این‌که مناجات شعبانیه امامان و دعای عرفات حسین بن علی علیهماالسلام و صحیفه سجادیه این زبور آل محمد و صحیفه فاطمیه که کتاب الهام شده از جانب خداوند تعالی به زهرای مرضیه است از ماست ».
در جایی دیگر امام خمینی(ره) راجع به مناجات ابوحمزه می فرمایند: «دعای ابوحمزه، از بالاترین مظاهر عبودیت است و دعایی بدین مثابه در لسان عبودیت و ادب بَین یدی‌الله در بین بشر نیست».
زیباترین ادعیه و مناجات‌ها در عالم اسلام و بلکه در بین بشریت از آن امام سجاد علیه السلام است که زینت دین اسلام است، چگونه می توان زیبایی‌های مناجات ابوحمزه و مناجات شعبانیه و دعای مکارم الأخلاق و مناجات خمس عشر و سائر ادعیه منقول از حضرتش را شرح داد و چه کسی را توانایی آن است که الحان عندلیب باغ بهشت را تقریر نماید و دعوی این را بنماید که جرعه‌ای از این بحر بی‌کران نوشیده است.
قریب به صد دعای مفصل که بعضی از آن‌ها بسیار طولانی است از امام سجاد، علی بن الحسین علیهماالسلام به ما رسیده است که باید قدر این گنجینه از جانب شیعه دانسته شود و در اطلاع یافتن بر آن و تدبر در آن و نشر و ترویجش در بین سائر فرق اسلامی و غیر اسلامی کوتاهی ننماید.
بزرگ مبلغ قیام عاشورا
 در ذیل این مقاله ازویژه‌نامه شهید محراب چنین آمده است: امام علی بن حسین بن علی بن ابیطالب علیهم السلام مشهور به «سجاد»، چهارمین امام شیعیان، بنا به قولی مشهور، در پنجم شعبان سال 38 هجری قمری متولد شد و در 12 محرم سال 95 هجری قمری به دست ولید بن عبدالملک به شهادت رسید.
امام زین العابدین علیه السلام زمانی دیده به جهان گشود که زمام امور در دست جد بزرگوارش امام علی بن ابیطالب علیه السلام بود، آن حضرت 3 سال از خلافت علوی و حکومت چند ماهه امام حسن علیه السلام را درک کرد.
امام سجاد علیه السلام در عاشورای سال 61 هجری قمری حضور داشت و در آن واقعه به صورتی معجزه آسا نجات یافت و پس از شهادت پدرش امام حسین علیه السلام مسؤولیت زمامداری شیعیان از جانب خدا بر عهده او گذاشته شد و از آن روز تا روزی که به شهادت رسید با زمامدارانی چون یزید بن معاویه، عبدالله بن زبیر، معاویه بن یزید، مروان بن حکم، عبدالملک بن مروان و ولید بن عبدالملک، معاصر بود.
از آن جا که شهادت سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش از منظر عمومى، آثار ویرانگرى براى حکومت‏بنى‏امیه داشت و مشروعیت آن را زیر سؤال برده بود و نیز براى این که این تراژدى غم‏بار به دست فراموشى سپرده نشود، امام چهارم با گریه بر شهیدان نینوا و زنده نگهداشتن یاد و خاطره جانبازى آنان اهداف شهیدان کربلا را دنبال مى‏کرد، ‏حادثه کربلا و قیام جاودانه عاشورا به قدرى دلخراش بود که شاهدان آن مصیبت عظیم تا زنده بودند آن را فراموش نکردند.
هر وقت امام مى‏خواست آب بیاشامد، تا چشمش به آب مى‏افتاد، اشک از چشمانش سرازیر مى‏شد، هنگامى که سبب گریه آن حضرت را مى‏پرسیدند مى‏فرمود: «چگونه گریه نکنم، در حالى که یزیدیان آب را براى وحوش و درندگان بیابان آزاد گذاشتند ولى به روى پدرم بستند و او را تشنه به شهادت رساندند.»
بزرگ مبلغ قیام عاشورا، حضرت امام سجاد علیه السلام، با سخنرانى و خطبه‏هاى آتشین خود توانست نهضت‏حق‏طلبانه سالار شهیدان را از هجوم تحریف نجات بخشد اینک بعد از گذشت پانزده قرن همچنان این قیام، پرشکوه و جاودانه است.
وارث خون خدا، از کربلا تا شهادت
 در این ویژه‌نامه در مقاله‌ای با عنوان وارث خون خدا از کربلا تا شهادت می‌خوانیم: در زندگی پرفراز و نشیب سیدالساجدین حضرت امام زین العابدین علیه السلام نکات بسیار مهمی برای بحث و بررسی وجود دارد، در اینجا گوشه‌ای از نقش احیاگر امام زین‌العابدین علیه السلام را از کربلا تا شهادت مورد بررسی قرار می دهیم.
امام سجاد علیه السلام بر اثری بیماری در کربلا نتوانست به میدان رود و در رکاب پدرش با دشمن تا سر حد شهادت نبرد کند، ولی در مورد شجاعت و روحیه عالی ایشان روایاتی آمده است که به ذکر آن می‌پردازیم.
هنگامی که در روز عاشورا، امام حسین علیه السلام با شهادت یارانش از بنی‌‌هاشم و غیر بنی‌هاشم روبرو شد و تنها ماند، به هر سو نگاه کرد، یار و یاوری برای خود ندید، پس در این هنگام صدا زد: «آیا کسی هست تا از حرم رسول خدا حمایت و دفاع کند؟”»
در این هنگام امام سجاد علیه السلام که سخت بیمار و بستری بود، با زحمت برخاست تا به سوی میدان برود، ولی امام حسین علیه السلام به وی فرمود: «پسرم! تو بیمار هستی و جهاد بر تو واجب و روا نیست، تو حجت و امام بر شیعیان من هستی، تو پدر امامان و سرپرست یتیمان هستی، تو باید آنها را به مدینه برسانی و نباید زمین از حجت و امام از نسل من خالی بماند».
بنابراین بیماری امام سجاد علیه السلام گرچه بسیار رنج آور بود ولی گویی مصلحت بود تا امام سجاد علیه السلام در کربلا کشته نشود و با زنده بودن او، نهضت حسینی به رهبری و نظارت او با بهترین روش، ادامه یافته و تکمیل گردد.
تاسیس عزاداری و تشکیل مجالس سوگواری از کارهای دیگر حضرت زینب علیهاالسلام و امام سجاد علیه السلام بوده است و به نظرمی رسد همین استواری و ثابت بودن نهضت عاشورا که امروزه در کشورهای اسلامی دیده می‌شود به دلیل همین مراسم‌های سوگواری است که از آن دو بزرگوار باقی مانده است.
ویژه‌نامه «خورشید محراب» به مناسبت شهادت امام سجاد(ع) به تهیه‌کنندگی و تنظیم ابوالفضل صالح صدر در پایگاه اینترنتی تبیان به نشانی www.tebyan.net  منتشر شده است. /907/ت302/پ
ارسال نظرات