۰۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۱۵۱۳۴۳
حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا:

اعتدال در دین انسان را از انحراف نجات می دهد

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا گفت: فردی که در دین اعتدال نداشته باشد گمراه می‌شودمانند فرقه اسماعیلیه که دین را تأویل کردند و از شیعیان منحرف شدند.
حجت الاسلام فاطمي نيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالله فاطمی‌نیا استاد حوزه علمیه پنج شنبه شب در مراسم بزرگداشت آیت‌الله شیخ‌ محمد شاه آبادی که در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: وقتی به قرآن، روایات اهل‌بیت(ع) و گفتار بزرگان و فقهای دین توجه می‌کنیم مشاهده می کنیم که دین اسلام دارای ظاهر و باطن است.

وی اضافه کرد: فردی که فکر می‌کند دین اسلام تنها به ظاهر ختم می‌شود از نظر علمی فردی ملعون به شمار می‌آید.

این خطیب حوزه علمیه با بیان این‌که رسیدن به راه راست با اعتدال دین به دست می‌آید، اظهار داشت: فردی که در دین اعتدال نداشته باشد گمراه می‌شود، مانند فرقه اسماعیلیه که دین را تأویل کردند و از شیعیان منحرف شده و از دین نیز خارج شدند.

وی بیان داشت: آن‌چه از روایات و آیات قرآن به دست می‌آید این است که دین اسلام ظاهر و باطن دارد و اگر اسلام به ظواهر ختم می‌شد امام‌ حسین(ع) قیام نمی‌کرد چرا که اگر تنها اسلام ظاهر بود قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) معنا نداشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) که «امیرمومنان(ع) به ما وصیت کرده باطن علم را به جاهلان بیان نکنیم»، اظهار داشت: اگر دین باطن نداشت اهل‌بیت(ع) چنین سخنانی را بیان نمی‌کردند، چرا که مخفی نگاه‌داشتن علوم مانند صرف و نحو معنا ندارد.

وی افزود: دین اسلام دارای کلاس‌های مختلفی همچون؛ فقه، اصول، فلسفه، معارف و کلام است و فقه با تمام عظمتی که دارد تنها یک کلاس دین اسلام به حساب می‌آید.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: محصولات اسلام افرادی همچون؛ امام‌خمینی(ره)، علامه طباطبایی، آیت‌الله بهجت(ره) و آیت‌الله قاضی هستند، آیا می‌شود تنها با ظاهر اسلام بزرگان دین به این مقامات عالی برسند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا در ادامه با بیان این‌که برخی از علما تنها به کسب علم توجه داشته و معرفت ندارد و برخی دیگر افزون‌بر کسب علم، معرفت نیز کسب می‌کنند، ابراز داشت: آیت‌الله شیخ محمد شاه آبادی از علمایی بود که بین کسب علم و معرفت جمع کرد.

وی افزود: آیت‌الله شاه آبادی از نظر فقه و اصول مجتهد بود، همچنین در فلسفه، عرفان و کلام صاحب نظر بود.

این مبلغ حوزوی بردباری، بخشندگی و حلم را از دیگر صفات آیت‌الله شاه آبادی دانست و گفت: در سیره این عالم بزرگوار بود که روزانه قریب به چهار ساعت مشغول عبادت‌های مستحبی و نماز نافله می‌شد.

وی در پایان گفت: آیت‌الله شاه آبادی عبادت را تنها برای رضای خدا انجام می‌داد نه برای کسب افتخار یا مقامات معنوی./993/پ202/پ 

ارسال نظرات