۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۱۵۲۱۸۴
کارشناس رادیو معارف:

مسؤولیت دادن به نوجوانان سبب افزایش اعتماد به نفس در آنان می‌شود

کارشناس رادیو معارف گفت: یکی از راه‌های افزایش اعتماد به نفس در نوجوان این است که مسؤولیتهای در حد توان به آنها بدهیم و آنها را با القاب نامناسب خطاب نکنیم.
حجت الاسلام عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علی‌رضا تراشیون، کارشناس تربیتی رادیو معارف در برنامه پرسمان تربیتی کودک و نوجوان برای بالا بردن اعتماد به نفس در نوجوانان گفت: اعتماد به نفس در مقابل خداوند نیست، بلکه توانایی هایی است که خداوند به انسان داده و انسان باید از این نعمت به نحو شایسته استفاده کند.

وی در ادامه افزود: همه انسانها توانایی هایی دارند و باید در بعضی افراد این اعتماد به نفس را افزایش دهیم که نتیجه اش همان باور توانایی های خدادادی و عملیاتی کردن آنها است.

مسؤولیت پذیری در نوجوان

حجت‌الاسلام تراشیون اظهار داشت: یکی از راهکارها برای افزایش اعتماد به نفس به نوجوان این است که به آنها مسؤولیت بدهیم، مسؤولیت همیشه مفهومی دارد یعنی اینکه تو از توانایی‌هایت استفاده کن و ماموریتی که به تو دادیم را انجام بده.

وی ادامه داد: اما نباید فراموش کنیم که مسؤولیتها باید در حد و توان فرزند باشد و مسؤولیت های فراتر از توانشان به آنها ندهیم.

استفاده نکردن از القاب نامناسب

این کارشناس حوزوی اظهار داشت: نکته ای که باید به آن دقت کنیم استفاده از القاب نامناسب است، مادرانی که فرزندانشان را با القاب نامناسب همچون«اینکه تو تنبلی، درس نمی خوانی، توآخرش هیچی نمی شی» خطاب می کنند و گاهی اوقات این القاب را پشت‌بند فرزندان می آورند؛ سبب کاهش اعتماد به نفس فرزندان می شود.

وی ادامه داد: متناسب با روحیات فرزندانمان ـ نه به صورت غیر واقع ـ برخی ویژگی های مثبت آنها را بگوییم، بیان صفت‌هایی مثل تو زرنگی، تو توانمندی و ... اعتماد به نفس آنان را افزایش می‌دهند.

حجت‌الاسلام تراشیون خاطر نشان کرد: گاهی اوقات خواب کافی و تغذیه مناسب زمینه افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان را فراهم می‌کند، چون افرادی که خواب کافی و تغذیه مناسب دارند بهتر می توانند فکر کنند و کارهایشان را انجام دهند.

نوجوان را با توجه به توانمندیهای خودش بسنجیم

وی ابراز داشت: یکی دیگر از نکاتی که زمینه افزایش اعتماد به نفس را فراهم می کند این است که باید فرزندانمان را با توجه به توانمندیهای خودشان بسنجیم و هرگز با دیگران مقایسه نکنیم؛ چون معمولا در مقایسه می‌گوییم یکی بهتر از دیگری است، و چون نوجوان را با خودش مقایسه نکرده‌ایم آسیب می بیند.

تحمل فرزندان را بالا ببریم

کارشناس تربیتی رادیو معارف گفت: بچه هایی که همه چیز خیلی ساده برایشان فراهم می شود، این خود باعث کاهش اعتماد به نفس در آنها می شود، باید بین نیازهای فرزندان و برآورده کردن آن فاصله نه چندان زیادی بیندازیم.

وی ادامه داد: مثلا اگر کودک تشنه است مادر کمی تاخیر می کند این تحمل فرزند را زیاد می کند، در نوجوانان هم همین طور است نباید آنها را متوقع کنیم و بلافاصله نیازهای او را برآورده کنیم.

چگونه از نماز لذت ببریم؟

حجت‌الاسلام تراشیون در پاسخ به این پرسش که«دختر 14 ساله ام می گوید نماز برایم تکراری شده و از نماز لذت نمی برم» گفت: اگر نماز با توجه به مفاهیم آن خوانده شود، این اتفاق نمی افتد.

وی ادامه داد: یکی از علمای بزرگ می فرمودند شاید شما کمتر کسی را پیدا کنید که بگوید من از خواندن سوره حمد خسته شده ام، این یکی از معجزات قرآن کریم است که انسان از خواندن آیات آن خستگی به وجودش راه پیدا نمی کند.

حجت‌الاسلام تراشیون در پایان گفت: اما این‌که گاهی اوقات برای بچه ها حالت تکراری پیدا می کند برای این است که به ظاهر نماز اکتفا می کنند، در هر سنی باید به قسمتی از مفاهیم نماز هم توجه کنند باید از فرزندانمان بخواهیم که معنی بعضی از قسمت‌های نماز را یاد بگیرند و با توجه نماز بخوانند./919/پ201/ن

ارسال نظرات