آیت الله اراکی:
عتاب ناهی از منکر بدترین نوع برخورد است
خبرگزاری رسا ـ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در آموزه های اسلامی، گفت: باید امر به معروف و نهی از منکر عمومیت پیدا کند آنگاه این امر به معروف و نهی از منکر اثرگذار خواهد شد و میتواند از هویت فرهنگی جامعه صیانت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پنجشنبه صبح در همایش ملی امر به معروف و نهی از منکر و حقوق بشر که در سالن همایشهای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: دو نوع از مسائل فقهی مطرح شده، یک دسته از این مسائل فقهی مربوط به مسائل کلان و جامعه و دسته دیگر احکام فقهی مربوط به فرد و شخص مسلمان است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر مربوط به ساماندهی جامعه است و از مسائل کلان محسوب میشود، از این رو باید جایگاه این فریضه در نظام و جامعه اسلامی بررسی شو،. خاطرنشان کرد: معروف از نظر لغوی به آن چیزی اشاره میشود که در جامعه پسندیده و به تعبیری هنجار شناخته شود و در برابر آن منکر چیزی است که مقبول جامعه نشود از این رو هر جامعه معروف و منکری متناسب با آن جامعه دارد.
وی ادامه داد: در جامعه اسلامی نیز معروف و منکر ویژه خود را داریم، یعنی معروف و منکر بر اساس خواست الهی معروف و منکر شناخته میشود، برای مقدمه ابتدا باید جامعهای وجود داشته باشد که اسلام و دین خدا را پذیرفته باشد، بنابراین در جامعهای مانند اروپا معروف و منکر تغییر مییابد و وظیفه فرد نیز بر این اساس عوض میشود.
امر به معروف و نهی از منکر بر ولایت مؤمنان استوار میشود
آیتالله اراکی اضافه کرد: در امر و نهی نیازمند استعلا هستیم، استعلا یعنی فرد باشد که ادعای علو میکند و بر آن پایه به امر و نهی دست میزند.
وی با بیان اینکه جامعه اسلامی بدون حاکمیت قابل تصور نیست، ابراز داشت: باید اراده حاکم در جامعه وجود داشته و جامعهای را بنا کرده باشد، کسی که به امر به معروف و نهی از منکر میپردازد، در راستای ولایت حاکم و حاکمیت اسلامی اقدام کرده است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: اینکه گفته شده امر به معروف و نهی از منکر بر اساس ولایت مؤمنان استوار میشود، این ولایت از همان ولایت الله نشأت گرفته است، حتی خود پیامبر(ص) و امام زمان(عج) عبدی از بندگان خدا است و یک شهروند به شمار میآیند اما شهروندی است که اختیاری به وی تفویض شده و میتواند اراده حاکم بالذات یعنی خداوند را اجرا کند، همچنین ولایت ولایت فقیه نیز از این دست است.
وی ادامه داد: مجتهد عادل خود بالذات حاکم نیست، بلکه اراده خدا بر ارادههای دیگر علو دارد و این علو عرضی نیست بلکه بالذات است، تحقق حکومت اسلامی بدون وجود یک اراده برتر متصور نیست، از این رو میتوان گفت نظام سیاسی و توحیدی جهان در آینده یک نظام عقلانی بشری نخواهد بود.
آیتالله اراکی با بیان اینکه ائمه(ع)، عبادالله المخلصین هستند، خاطرنشان کرد: از ائمه(ع) در قرآن به عنوان عبادالله الصالحین یاد شده و شایستگی ائمه اطهار(ع) برای حکومت به دلیل این عبادت و صالح بودن آنان است.
وی اضافه کرد: در نظام اسلامی مردم وظیفهای نسبت به حاکم و اراده حاکم دارند همانگونه که حکومت نسبت به مردم وظیفهای را عهدهدار است، وظیفه حکومت اجرای عدل برای مردم است اما این اقامه عدل به دو عنصر اطاعت و نصرت مردم نیازمند است.
امر به معروف و نهی از منکر برای صیانت از ولایت است
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز کرد: مردم باید از اراده حاکم اطاعت کنند تا یک اراده جمعی تشکیل شود، تا عدل در جامعه برپا شود، اراده جامعه باید رام اراده حاکم شود تا نظام شکل گیرد، به طور کلی شکلگیری هر نظامی، ظالم یا عادل، نیازمند اراده غالبی در جامعه که رام اراده حاکم باشد، است.
وی گفت: همچنین حق دیگر حکومت بر مردم نصرت اراده حاکم است، این یاری در سوره توبه به بذل مال و نفس تعبیر شده است، که امر به معروف و نهی از منکر نمونهای از این نصرت است که باید فرد فرد مردم به این امر اقدام کنند.
آیتالله اراکی افزود: اولین انحراف در جامعه این است که امر به معروف و نهی از منکر در آن جامعه ترک شود، مرحله دوم آن است که به منکر امر و از معروف نهی شود، مرحله سوم مسخ اجتماعی است که معروف و منکر جابهجا میشود.
وی افزود: ولایت هویت فرهنگی جامعه است، مؤمنان برای حمایت از این هویت فرهنگی باید امر به معروف و نهی از منکر کنند، امر به معروف و نهی از منکر نباید تکصدایی باشد و باید از امرکننده به معروف و نهی از منکر حمایت کنیم.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه دعوت به خیر و تواصی به حق با امر به معروف و نهی از منکر تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر از مقوله اجرای اراده حاکم است، دعوت به خیر و تواصی به حق مرحله اجرایی ندارد.
وی گفت: بدترین برخورد با آمر به معروف و ناهی از منکر این است که به دلیل انجام این امر مورد عتاب قرار گیرد، دیگران باید از انجامدهنده این وظیفه حمایت کنند، باید امر به معروف و نهی از منکر عمومیت پیدا کند آنگاه این امر به معروف و نهی از منکر اثرگذار خواهد شد و میتواند از هویت فرهنگی جامعه خود صیانت کند./914/پ202/ج
ارسال نظرات