۰۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۱۵۴۱۷۷
عضو جامعه مدرسین:

جدا بودن از فقه امام خمینی موجب خسران است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین با بیان این‌که امام خمینی(ره) حق بزرگی بر گردن حوزه‌های علمیه دارند، گفت: ایشان مبانی ویژه‌ای را در فقه بنا کرده‌اند و اغلال فراوانی را از پای فقه در آوردند جدا بودن از فقه امام خمینی(ره) موجب خسران و ضرر است.
همايش تحريرالوسيله در قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در همایش تحریرالوسیله که روز پنج شنبه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، تحریرالوسیله را یک دوره کامل فقه به استثنای کتاب جهاد دانست و گفت: نوشتن کتابی همچون تحیرالوسیله نیازمند تسلط نویسنده بر تمام ابواب فقه است.
 
وی با اشاره به این‌که امام خمینی(ره) در تحریرالوسیله تعبد ویژه‌ای به نصوص دارند، ابراز کرد: این روش حضرت امام خمینی(ه) باید مورد توجه اندیشمندان و جامعه حوزوی قرار گیرد.
 
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) فقه شیعه را مبتنی بر نصوص خواند و اظهار کرد: فقه اهل سنت تعبدی به نصوص ندارد و به مبانی حقوق بشری روی آورده است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کتاب امر به معروف و نهی از منکر تحریرالوسیله را از قوی‌ترین بخش‌های این کتاب برشمرد و گفت: امام خمینی(ره) در این باره می‌فرمایند؛ حتی اگر علم به عدم تأثیر داشته باشیم باز هم مکلف به امر به معروف و نهی از منکر هستیم بر خلاف برخی که خوف و هراس را مانع این امر می‌دانند.
 
آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به مبانی فقهی امام خمینی(ره) در مورد مقابله با طاغوت، ابراز کرد: ایشان بحث ضرر و حرج در مورد مبارزه با طاغوت را مطرح نمی‌دانند و می‌فرمایند چون اساس اسلام در خطر است باید با آن مبارزه کرد.
 
وی با بیان این‌که امام خمینی(ره) حق بزرگی بر گردن حوزه‌های علمیه دارند، اظهار داشت: امام خمینی(ره) مبانی ویژه‌ای را در فقه بنا کرده‌اند و اغلال فراوانی را از پای فقه در آوردند؛ همه علما باید از آن استفاده کنند و جدا بودن از فقه امام خمینی(ره) موجب خسران و ضرر است.
 
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به کتاب تفصیل‌الشریعه مرحوم حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی، بیان داشت: مرحوم حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی این کار خود را اقدامی بزرگ می‌دانست.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: کسی می‌تواند بر کتاب تحریرالوسیله امام خمینی(ره) شرح و تعلیقه بزند که نسبت به اصول و مبانی فکری ایشان تسلط داشته باشد و حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی این‌گونه بود.
 
وی به بیان خاطره‌ای از مرحوم حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی پرداخت و گفت: مرحوم والد ما می‌فرمودند؛ من همیشه در فکر بودم که به عنوان شاگرد امام خمینی(ره) چه خدمتی می‌توانم انجام دهم و دیدم که بزرگ‌ترین خدمت به ایشان این است که شرحی بر تحریرالوسیله بزنم.
 
آیت‌الله فاضل لنکرانی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت آیت‌الله وحید خراسانی به بنده گفت: یکی از بزرگ‌ترین شانس‌های امام خمینی(ره) این بود که فردی همچون مرحوم فاضل لنکرانی بر کتاب ایشان شرح زده است./927/پ202/ج
ارسال نظرات