۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۱۵۵۲۱۵
آیت الله حسینی بوشهری:

رسانه ها باید حق مدار و حقیقت گرا باشند

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با تاکید بر این که رسانه ها باید حق مدار و حقیقت گرا باشند،‌ ظرفیت رسانه ها برای هدایت افکار عمومی را بسیار زیاد دانست و تاکید کرد: معتقدم اگر انبیا و اولیای الهی چنین رسانه هایی را در اختیار داشتند، محدوده کار پیامبر اکرم به فتحی که کردند منتهی نمی‌شد و دنیا تحول دیگری پیدا کرده بود.
مراسم افتتاح سايت انگليسي، سرويس رسانه ها و تهذيب خبرگزاري رسا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه، پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سایت انگلیسی خبرگزاری رسا، سخنان خود را با موضوع «اخلاق رسانه در نگاه اهل بیت علیهم السلام، آسیب شناسی رسانه، بایدها و نبایدها» آغاز کرد و به بررسی نقش رسانه‌های ارتباط جمعی در سرنوشت جامعه و تاریخ پرداخت.

 
وی با بیان این که گاهی رسانه می‌تواند یک جامعه را به اوج تعالی و یا سقوط بکشاند، حضور گسترده رسانه‌های جمعی را در راستای جهت دهی به افکار جامعه یکی از واقعیت‌های انکارناپذیر دانست و تأکید کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم امروز نقش رسانه به عنوان یک مرجع مهم برای شکل‌گیری به افکار جامعه بسیار تأثیرگذار است.
 
مدیر حوزه‌های علمیه افزود: افرادی که با رسانه‌های مختلف شنیداری، دیداری، گفتاری، مکتوب و دیجیتالی ارتباط دارند به خوبی نقش تأثیرگذار رسانه را درک می‌کنند، اما متأسفانه این رسانه با همه ویژگی که دارد گاهی در جهت افراط و بزرگنمایی و گاهی در جهت تفریط و کوچک نمایی گام برمی‌دارد و هر کدام از این دو آسیب زننده به فکر، اندیشه و افراد جامعه هستند.
 
وی با بیان این که اگر امروز را به عصر رسانه تعبیر کنیم، سخنی به گزاف نگفته‌ایم، تصریح کرد: در دوران کنونی تأثیرگذاری یک رسانه از یک بمب اتم هم بیشتر است و امروزه شاید دنیای پیشرفته صنعتی نیازی نمی‌بیند که امکانات تسلیحاتی خود را علیه ملت‌ها بسیج کند و از جنگ سخت برای متقاعد کردن ملت‌ها و به استعمار گرفتن آنان بهره ببرد.
 
ضرورت ترویج فضائل اخلاقی از سوی رسانه‌های حوزوی
 
آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به تأثیر تبلیغات در تغییر ایده مسؤولان حکومت‌ها و مردم و ایجاد بستر مناسب برای تأثیرگذاری فکر و فرهنگ، ابراز کرد: اگر رسانه حقیقتا قصد اصلاح داشته و رویکرد انتقادی سالم را در پیش بگیرد، می‌تواند مانند آینه عیب‌های انسان را به انسان بگوید و البته این رسانه هدایت‌گر و راهگشا است و در راستای بالندگی ملت‌ها گام برمی‌دارد.
 
وی در ادامه نکاتی درباره وظایف رسانه‌ها بر اساس نگاه اهل بیت علیهم السلام مطرح کرد و با بیان این که امروز حوزه با یک رسالت سنگین‌تری مواجه است، ترویج فضائل اخلاقی از سوی رسانه‌‌های حوزوی را ضروری دانست و گفت: رسانه‌های حوزوی مأموریت ویژه‌ای دارند و این مأموریت ویژه را باید هدف گذاری و طراحی کرده و از اتاق فکری مناسب بهره ببرند.
 
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که کار یک خبرگزاری دینی با سایر خبرگزاری‌ها متفاوت است، اظهار کرد: امروز کرامت انسانی باید مورد هدف باشد، مدعیان دروغین حقوق بشر با کارکردهای آنان افشا و چهره کریه آنان به دنیا نشان داده شود که بین قول و عمل فرسنگ‌ها فاصله دارند، خبرگزاری رسا می‌تواند یک تابلو تمام نما باشد و این مسأله را برای بشریت تشنه بازگو کند.
 
وی بر برخورداری از یک فرهنگ غنی دینی اسلامی که معارف آن تا عمق جان‌ها اثر می‌کند و استفاده از کلمات زلال قرآن، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام به بهترین شکل ممکن از سوی رسانه‌های دینی تأکید کرد و افزود: باید به رسانه‌هایی که با نگاه دینی و قرآنی و با توجه به آموزه‌های دینی کار خود را دنبال می‌کنند، بشارت «و منها تفیض العلم الی سائر البلدان» داد.
 
برنامه‌ریزی رسانه‌های حوزوی براساس بنیادهای اعتقادی و باورهای دینی باشد
 
آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: معتقدم اگر انبیا و اولیای الهی چنین رسانه هایی را در اختیار داشتند، محدوده کار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به فتحی که کردند منتهی نمی‌شد و دنیا تحول دیگری پیدا کرده بود؛ در این زمینه نباید کوتاهی کنیم و تقصیری از ما سر بزند، این ظرفیت عظیم در اختیار ما است و باید معارف دین را از طریق آن به خوبی منتقل کنیم.
 
وی با بیان این که اهل بیت علیه السلام گاهی در نقش یک رسانه بزرگ اقدام کرده‌اند و از منبر و همچنین فرصت‌هایی که در ایام حج پیش آمده به عنوان یک حرکت رسانه‌ای بهره برده‌اند، ابراز کرد: آن روز اهل بیت علیهم السلام کمیت را به عنوان یک حرکت رسانه‌ای مورد تشویق قرار ‌دادند و امروز رسانه‌هایی که در راستای اهداف دین حرکت می‌کنند باید مورد تشویق قرار گیرند.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی بایدها و نبایدهای رسانه پرداخت و گفت: نخستین باید رسانه‌ای که خبرگزاری رسا قطعا می‌تواند آن را دنبال کند هدف گذاری است؛ رسانه باید با توجه به مخاطبان گوناگون از لحاظ سنی، سطح دانش، بنیادهای اعتقادی و باورهای دینی برنامه‌ریزی کند که کار بدون شناخت مخاطب به سرانجام نمی‌رسد.
 
رسانه‌ها مصالح ملی و عمومی را در دستور کار قرار دهند
 
وی با بیان این که رسانه باید به منافع عمومی جامعه توجه داشته و تنها منفعت یک مجموعه خاص را مورد نظر قرار ندهند، تصریح کرد: رسانه‌ها مصالح ملی و عمومی را در دستور کار قرار دهند تا مردم در بیانیه‌ها، برنامه‌ها و محصولات مختلف خود را شریک بدانند و احساس کنند یک حرکت گسترده‌ای آغاز شده است که اگر چنین شد موج حمایت‌ها به سمت شما سرازیر می‌شود.
 
آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: رسانه باید در بحران‌های مختلف به مردم دلگرمی دهد و به آنها راهکار ارائه کند، نقش رسانه تنها خبررسانی نیست و در کنار آن ارائه راهکار، ایجاد دلگرمی و باز کردن مسیرهای مختلف نیز نقش بسیار موثری دارد و حتی می‌تواند به مسؤولان و تصمیم‌گیرندگان جامعه راهکار مناسب ارائه دهد.
 
وی بر حق مداری و حقیقت گرایی از سوی رسانه‌های داخلی تأکید کرد و افزود: رسانه باید بر مدار حقیقت و حق حرکت کند و باید حق مدار و حقیقت گرا باشد، اگر رسانه‌ای از این جهت منحرف شد آغاز سقوط آن رسانه خواهد بود و صاحب رسانه باید از قابلیت و ظرفیت کامل برخوردار باشد و بر مدار حق‌گرایی حرکت کند.
 
بزرگ و کوچک کردن افراد با رسالت رسانه سازگار نیست
 
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که رسانه باید تربیت محور باشد نه شخصیت محور، بزرگ کردن و کوچک کردن افراد به ویژه بزرگ و کوچک کردن‌هایی که خلاف دین است را کار اصلی رسانه ندانست و گفت: اگر کسی را در جهت بزرگی دین خدا بزرگ کنیم و اگر کسی را در جهت رضایت دین خدا کوچک کنیم مناسب است اما در غیر این صورت با رسالت یک رسانه سازگار نیست.
 
وی تأکید کرد: رسانه باید ابزار تفکر باشد نه ابزار غفلت و بی توجهی، فکر به جامعه تزریق کند نه جامعه را در حالت بی‌خبری قرار دهد، فکر دادن به جامعه و بیدار کردن جامعه نقش اصلی رسانه است و ایجاد امید، افشای توطئه‌های دشمنان مهم‌ترین وظیفه‌ای است که به عهده دارد.
 
آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان این که درگیر یک جنگ تمام عیار هستیم و اگر جامعه اسلامی و دینی را بی‌پناه بگذاریم تا زیر ضربات سنگین دشمنان له شود گناهی نابخشودنی است، خواستار معرفی امام راحل، رهبر فرزانه انقلاب و شخصیت‌هایی که در انقلاب آمدند، در میان ما هستند یا نیستند به عنوان الگوهای موفق در جامعه شد.
 
وی در پایان سخنان خود به تبیین نبایدهای یک رسانه همچون دوری از تحریف حقایق، جلوگیری از ترویج باطل، اجتناب از جنگ روانی و پرهیز از ایجاد تفرقه در جامعه پرداخت و با ضروری خواندن تلاش برای حفظ وحدت در جامعه دینی، گفت: برخی رسانه‌ها فضای جامعه را به یک فضای پرالتهاب تبدیل می‌کنند که این کار رسانه نیست. /920/پ201/ج
ارسال نظرات