۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۱۵۵۵۵۸
دبیر شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه:

مجوز 11 نشریه جدید صادر شد

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه گفت: از مجموعه هیجده نشریه که در خواست مجوز داشته‌اند به یازده نشریه از سوی شواری اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه مجوز صادر شد.
حجت الاسلام عماد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علی عماد، دبیر شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه عصر امروز هفدهم بهمن‌ماه در نشست خبری که در انجمن علمی حوزه برگزار شد با اشاره به فعالیت این شورا، گفت: اعتبار بخشی ساختارهای دانش و حرکت آن‌ها به سمت استاندارد از ضرورت‌های تولید دانش است که باید به این سمت حرکت کرد.

وی بیان داشت: یک نشریه علمی، کتاب، مقاله و یا کنفرانس باید از استانداردهایی طبیعی و معقول که کف شاخص‌ها تعریف می‌شود برخوردار باشد.

این استاد حوزه تصریح کرد: در هر جامعه علمی، نهادهایی وجود دارند که متولی شناسایی، اعتبار سنجی و اعتبار بخشی به تحقیقات علمی و پ‍ژوهشی هستند که باید با نظارت و دقت در کارها برخورد کنند.

حجت‌الاسلام عماد در ادامه به فعالیت‌های شواری اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه اشاره کرد و گفت: در مجموعه حوزه‌های علمیه نهادی به نام شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی، مسؤولیت اعتبار بخشی به نشریات علمی، انجمن‌ها و قطب‌های علمی، کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره علمی را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: این شورا بر اساس ضرورت و اسناد مصوبه شورای انقلاب فرهنگی، در سال 87 تأسیس شد و بر اساس ماده واحده مقرر شد که رتبه‌ها و امتیازهای علمی که این شورا اعلام می‌کند در سطح علمی به عنوان امتیازهای دارای اعتبار قانونی تلقی شود.

دبیر شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه اظهار داشت: اساسنامه این شورا تدوین و به تصویب شورای علمی حوزه‌ها رسید و گزارش تأسیس به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اعلام شد.

حجت‌الاسلام عماد با بیان این‌که شورای اعطای مجوزها و امتیازها علمی حوزه مسؤولیت اعطای رتبه عملی نشریات حوزوی را نیز بر عهده دارد، گفت: این نشریات در قالب نشریات علمی، پژوهشی و یا نشریات علمی و ترویجی معرفی می‌شوند، همچنین کمیسیون انجمن‌های علمی و قطب‌های علمی حوزه مسؤولیت اعطای مجوز تأسیس انجمن و قطب علمی را ارائه می‌کند.

دبیر شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه ابراز داشت: کمسیون نشریات در 29 جلسه که برگزار کرده درخواست‌ها را بررسی و تعدادی از نشریات توانستند مجوز را دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: از مجموعه هیجده نشریه که در خواست مجوز داشته‌اند به یازده نشریه از سوی شواری اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه مجوز اعطا شد.

حجت‌الاسلام عماد شناسایی ظرفیت‌های علمی را از دیگر وظایف کمیسیون واحدهای پژوهشی شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه دانست و گفت: یکی‌ دیگر از کمیسیون‌ها، کمیسیون کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره علمی است که در حقیقت مسؤولیت تعیین استانداردهای لازم و فرآینده منطقی یک کرسی، تدوین آیین کرسی حمایت شده، چگونگی نشر کرسی‌ها و بهره گیری در صحنه علم ملی و بین‌الملی را بر عهده دارد.

دبیر شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه در پایان خاطرنشان کرد: این کمیسیون آخرین کمیسیونی بود و در فاصله تأسیس بیست و شش جلسه را برگزار کرده و مهم‌ترین کار آن‌ها نقد، مناظره و فراهم آوردن آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها است که اجرا شود./993/پ202/پ

ارسال نظرات