سیره عبادی حضرت زهرا نمادی از ایثارگری است
حجت الاسلام جواد محدثی، پژوهشگر حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد با بیان تقویم شمار زندگی حضرت زهرا (س) اظهار داشت:در سال پنجم بعثت، بیستم جمادی الثانی تولد حضرت زهرا(س) در مکه و در خانه حضرت خدیجه است، سال هفتم بعثت حضور در شعب ابیاطالب به همراه مسلمانان دیگر به مدت سه سال و در سال دهم بعثت مادرشان را از دست دادند که در آن زمان حضرت زهار(س) پنج ساله بودند.
وی درادامه با بیان این که در سال سیزدهم هجرت، هجرت حضرت زهرا(س) از مکه به مدینه به همراه حضرت علی(ع) اتفاق افتاد، افزود: در سال دوم هجرت ازدواج حضرت زهرا(س) با حضرت علی (ع) و در سال سوم هجرت تولد اولین فرزند، امام حسن مجتبی در نیمه رمضان ودر همین سال حضور حضرت در جبهه احد بود.
محقق حوزه ادامه داد: در سال چهارم هجری تولد دومین فرزند ودر سوم شعبان و فاصله ولادت این دو امام خیلی کم است و در سال پنجم هجری حضور حضرت زهرا در جبهه جنگ خندق است.
وی درادامه با بیان این که مساجد هفتگانه جایی است که جنگ خندق اتفاق افتاد و حضرت فاطمه و حضرت علی(ع) در آنجا نماز می گذاردند و به همین دلیل مساجدی آنجا ساخته شد که در سال های اخیر این مساجد تخریب شد، اظهار داشت: در سال پنجم هجرت همه درها به سوی کعبه بسته شد به جز درب خانه فاطمه (س) که موقعیت جغرافیایی مسجد النبی به گونه ای است که اطرافش خانه ها و مساجدی بود که به امر خدا و دستور پیامبر اکرم(ص) همه این درها بسته شد و تنها خانه ای که درش باز ماند درب خانه فاطمه و علی (ع)است که این حادثه درسال پنجم اتفاق افتاد.
بستر حوادث تاریخ اسلام زمینه ای برای الگوسازی حضرت زهرا(س)
وی افزود: در سال ششم هجری تولد حضرت زینب(س) و در سال هشتم هجری تولد چهارمین فرزند ام الکثوم و حضور در حادثه فتح مکه و حضرت زهرا(س) مسافت طولانی مکه تا مدینه را طی کردند تا بساط ظلم چیده شد ودر سال نهم هجری حضور حضرت زهرا (س) در حادثه مباهله پیامبر اکرم (ص) با نصارای نجران است که از افتخارات این خانواده است که آنان از ایمان پیامبر اکرم(ص) به حقانیت خودشان ترسیدند.
پژوهشگر حوزه علمیه قم ادامه داد: در سال دهم هجرت در حجه الوداع درآخرین سفر پیامبر اکرم (ص) به مکه و واقعه غدیر حضرت زهرا (س) حضور داشت و این درحالی است که در سال یازدهم هجرت، از دست دادن پیامبر در 28 صفر سال یازده هجری اتفاق افتاد و درهمان سال غصب شدن فدک توسط دشمنان و درهمین سال سخنرانی ایشان در مسجد و اعتراض به غصب فدک و احتجاج با خلیفه آن روز است که بعد از این حادثه و بعد از 75 یا 95 روزکه از رحلت پیامبر می گذشت خود ایشان وفات یافت.
حجت الاسلام محدثی درادامه با بیان این که جامعه امروز در کنار پیشرفت هایی که دارد چگونه می تواند درعرصه سلامت اجتماعی از ظرفیت های فرهنگ فاطمی بهره مند شود، تصریح کرد: سیره عبادی ایشان حالت الگویی دارد چرا که حضرت زهرا(س) آنقدر به عبادت می ایستاد که پاهایشان ورم می کرد و این درحالی است که ما نمی توانیم اینگونه باشیم و به همین دلیل با الگوی فاطمی فاصله داریم چرا که نماز مقدمات، مستحبات، تعقیبات و غیره دارد که ورود به این فریضه نیاز به آمادگی دارد.
وی مقدمه سازی برای نمازخواندن را ضروری دانست و تصریح کرد: حضرت زهرا(3) در نماز به خاطر خوف خدا گریه می کرد که به دست آمدن این حالت محصول معرفت خداوندو نماز و درک این عبادت است.
دگرخواهی حضرت زهرا(س) در دعا از جلوه های ایثار است/صحیفه فاطمیه یادگار صدیقه کبری(س)
استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: حضرت زهرا(س) در دعاهای خودشان همیشه برای همسایه دعا می کرد و برای خود چیزی نمی خواست و از جلوه های ایثار نیزهمین است که اگر چیزی بخواهیم اول برای دیگران و سپس برای خودمان، حضرت دردعا همسایه ها را مقدم می دانست و از سویی تعقیبات ایشان نیز در نماز بسیار بود.
وی افزود: دعاهای حضرت زهرا(س) در کتابی بنام صحیفه فاطمیه جمع آوری شده که حضرت دراوقات درمختلف دعاهای خاصی داشت ونمازهای ویژه حضرت در منابع حدیث ذکر شده است که نمازهای خاص و تسبیحات خاصی داشت این یادگار آن حضرت است.
پژوهشگر حوزه علمیه قم با طرح این سؤوال که چرا ما برای الگو به سراغ بزرگان دین می رویم، اظهار داشت: برای این که آنان الگو و سرمشق هستند و باید جنبه های سرمشقی آنان را شناخت و در زندگی به آنان اقتدا کرد که اگر بهترین سرمشق ها را داشته باشیم؛ اما به آنان اقتدا نکنیم به آنان نزدیک نخواهیم شد چرا که با داشتن زیباترین سرمشق ها هم بدون تمرین و ممارست نمی توان بهترین شد.
وی افزود: اهل بیت (ع) اسوه هستند بدین معنا که به آنان تأسی می شود و فقط با شرح فضایل و مناقب اهل بیت (ع) نمی توان به درجه کمال رسید چرا که بعضی ها حتی نسبت به سیره حضرت فاطمه زهرا(س) واهل بیت (ع) آگاهی ندارند و نمی توان از آنان انتظار داشت که الگو سازی کنند و بعضی هم می دانند اما در مرحله عمل ضعیف هستند و تأسی و پیروی از اسوه اگر به صورت کامل نباشد به حد مطلوب نمی رسد و اگرجلوه هایی از سیره معصومین و حضرت زهرا(س) بیان می شود به دلیل الگو گیری از خاندان عصمت و طهارت است./934/ ت301/ع