۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۱۶۴۷۷۳

تأکید پیامبر اکرم بر نام خلیج فارس در احادیث اهل سنت

خبرگزاری رسا ـ برای نخستین بار است که پژوهشگران ایرانی حوزه خلیج فارس برای دفاع و صیانت از این نام ارزشمند به چنین سند مهم عربی دست یافته‌ و آن را به صورت رسانه‌ای در روز ملی خلیج فارس ارایه داده‌اند.
خليج فارس

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نیما صفا، کارشناس حقوق و پژوهشگر هرمزگانی پس از دو سال تحقیق و پژوهش در باب اسناد عربی اهل سنت حدیثی از پیامبر اکرم(ص) را پیدا کرده که در آن، پیامبر سه بار نام خلیج پارس را بر زبان آورده است.

 وی با تحقیقات منسجم خود درباره کتب عربی اهل سنت و با رایزنی‌های درازمدت خود با مراجع اهل سنت جنوب کشور به چنین سند مهمی دست پیدا کرده است. این حدیث از کتابی با عنوان «مسند ابی یعلی الموصلی البغدادی»، تألیف احمد بن علی بن المسنی التمیمی توسط انتشارات دارالثقافة العربیة در سال 1412 هجری قمری در دمشق به چاپ رسیده است.

نویسنده این کتاب که از بزرگان علم حدیث نزد اهل سنت می‌باشد، در بین سال‌های 210 تا 308 هجری قمری زندگی می‌کرده است، در این کتاب و در صفحه 119 و 120، جزء چهارم شماره 2164 ، حدیثی را به نقل از جابر ابن عبدالله انصاری از پیامبر اکرم(ص) آورده است که پیامبر در طول حدیث نام «بحر فارس» را گفته‌اند. در این حدیث پیامبر اکرم‌(ص) در جمع اصحابشان درباره دجال فرموده‌اند: «و طیبه المدینة ما باب من ابوابها الا ملکه مثلة سیفه یمنعه و بمکة مثل الذلک؛ ثم قال فی بحر فارس ما هو فی بحر الروم، ما هو ثلاثه، ثم ضرب بکفه الیمنا علی الیسری ثلاثه».

ترجمه فارسی حدیث چنین است؛ «هیچ دروازه‌ای در مدینه نیست مگر اینکه فرشته‌ای با شمشیرهای بیرون آورده شده از ورود دجال ممانعت کند، و مکه هم همینطور و در ادامه می‌فرمایند: دجال در بحر فارس و دریای روم که همان دریای مدیترانه امروزی است وجود ندارد و سه مرتبه این را تکرار می‌کنند و سپس سه مرتبه کف داست راست خود را به کف دست چپ خود می‌زنند». در پایان هم درجه حدیث مشخص شده که نوشته شده رجاله، رجال الصحیح به این معنا که نقل کننده حدیث صحیح است. در ذیل صفحه ی 120 نیز به صحیح بودن این حدیث اشاره شده است.

دفاع از تاریخ و تمدن کشور وظیفه هر ایرانی

نیما صفا، کارشناس ارشد حقوق و پژوهشگر هرمزگانی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا با بیان اینکه خود را ایرانی می‌داند و وظیفه هر ایرانی است که قدمی برای پیشرفت مملکت و اعتلای نام جمهوری اسلامی ایران بردارد، به این تحقیق ارزشمند خود اشاره کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس عزیزانی جلوی توپ و تانک رفتند و با نثار جان خود از میهن دفاع کردند و امروز وظیفه نسل جوان است که با اندیشه و پژوهش خود و به هر نوعی که شده، از تاریخ و تمدن کشورشان دفاع کنند.

وی افزود:‌ دو سال است که با توجه به عرق ملی و علاقه شخصی که دارم تحقیقات وسیعی نسبت به کتب چاپ شده در کشورهای عرب زبان انجام داده و نام بحر فارس را جمع‌آوری کرده‌ام تا در دسترس عموم قرار دهم. در بین تحقیقاتی که می‌کردم به کتابی حدیثی از اهل سنت برخوردم و در نهایت توانستم در آن کتاب حدیثی را پیدا کنم که در آن پیامبر اکرم (ص) از نام «بحر فارس» برای «خلیج فارس» استفاده کرده‌اند.

ضرورت تمکین و اقرار به حدیث شریف پیامبر اکرم

این پژوهشگر هرمزگانی ادامه داد: با انتشار این حدیث معتبر در تلاش بودم تا به اکثریت عرب‌زبان‌ها و اهل سنت که نام خلیج فارس را تحریف می‌کنند به غیر از عرب‌زبان‌ها و اهل سنت ایران که میهن‌دوست هستند، این نکته را متذکر شوم که اگر خود را تابع حضرت رسول اکرم(ص) می‌دانند و دم از دوستی و ایمان به آن حضرت می‌زنند، دو راه بیشتر ندارند، یا به این حدیث شریف تمکین و حقانیت آن را اقرار کنند و یا خود را از ایمان و دوستی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خالی بدانند.

وی اهمیت پژوهش خود را به سبب اینکه در طول چند دهه دفاع از نام خلیج فارس، چنین سند معتبری که نام «بحر پارس» در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آورده شده باشد، بی‌نظیر دانست و گفت: از این حدیث شریف برای نخستین بار در جشنواره روز ملی خلیج فارس در بندرعباس رونمایی شد و طی آن، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تقدیر و تشکری که نسبت به تحقیقاتم انجام دادند، بر رسانه‌ای شدن این موضوع تأکید کردند.

صفا اظهار کرد: در ذیل صفحه 120 کتاب با اشاره به راویان این حدیث شریف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده است: حدثنا ابوهشام الرفاعی، حدثنا محمد بن فضیل، حدثنا الولید بن جمیع، عن ابی سلمه بن عبدالرحمن، عن جابر بن عبدالله انصاری؛‌ این حدیث صحیح است با این جمله که رجاله، رجال الصحیح بوده و حسین صلیم اسد استاد امام نسائی از بزرگان اهل سنت، تصحیح آن را برعهده داشته است.

کسب اعتبار هدف تحریف‌کنندگان نام خلیج فارس

وی در بخش دیگری از سخنان خود هدف دشمنان را از تغییر نام خلیج فارس، کسب اعتبار برای خود دانست و تأکید کرد: کشورهای عربی که هیچگونه سابقه تمدنی ندارند به دنبال کسب اعتبار برای خود هستند، از این‌رو نام شعرا، نویسندگان و تمدن چند هزار ساله ایران را به سرقت می‌برند؛ البته خودشان کاره‌ای نیستند و پشت صحنه را استعمارگرانی هدایت می‌کنند که اهداف بلند مدت دارند.

این پژوهشگر 26 ساله بندرعباسی ادامه داد: اگرچه این موضوع، حدود 60 سال پیش از سوی عبدالناصر رییس جمهور معدوم مصر شروع شد و تاکنون مدعیان نژادپرست عربی با صرف درآمدهای کلان نفتی و در اختیار داشتن مطبوعات منطقه و فرامنطقه، ادعای مالکیت نام خلیج فارس را داشته‌اند، اما نباید از خط‌دهی انگلیس و آمریکا غافل شد و تلاشی که اینان در پس پرده انجام می‌دهند را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه حدیث شریف پیامبر اکرم سندی معتبر است که باید بیش از یک میلیارد مسلمان اهل سنت به آن تمکین و اصالت آن را قبول داشته باشند و در صورت عدم تمکین، حداقل جواب دهند پیرو کدام طریق هستند، خواستار شد: با تحقیقات وسیع از اسنادی که متعلق به اهل سنت است و در کشورهای عرب‌زبان به چاپ رسیده، حقانیت خلیج فارس را ثابت کنیم. /920/ت301/ن

ارسال نظرات