۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۱۶۶۴۰۰
کارشناس حوزوی:

هدف خلقت انسان قرب الهی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل اعتقادی گفت: در آیات قرآن بحث ابتلا و امتحان انسان وجود دارد، خداوند در قرآن می‌فرماید «ما خلق کردیم انسان را تا او را مبتلا کنیم و ببینیم چه کسی در مسیر قرب است»، یعنی هدف خلقت انسان قرب است.
پرسمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام فلاح، کارشناس مسائل اعتقادی، در برنامه پرسمان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: بعضی می‌گویند این گرفتاری‌ها و مصائبی که برای ما پیش می‌آید، این‌که بعضی فقیر هستند و برخی غنی، بعضی انسان‌ها به سختی زندگی می‌کنند و بعضی راحت و بدون غم با عدل خداوند سازگار است یا خیر؟ باید بگوییم که بلا و مصیبت با انسان گره خورده است.

وی ادامه داد: در آیات قرآن بحث ابتلا و امتحان انسان وجود دارد، خداوند در قرآن می‌فرماید «ما خلق کردیم انسان را تا او را مبتلا کنیم و ببینیم چه کسی در مسیر قرب است»، یعنی هدف خلقت انسان قرب است، یکی از چیزهایی که به عنوان فلسفه خلقت انسان مطرح می‌شود، بحث آزمایش و ابتلا است، وقتی انسان خلق شد و راه انسانیت را در پیش گرفت، ظرفیت انسان که ابتلا و امتحان است نیز خلق شد.

حجت‌الاسلام فلاح ابراز داشت: در قرآن و روایات داریم که ابتلا دو جهت دارد، یعنی انسان‌ها هم به واسطه سختی، فقر و مانند این‌ها امتحان می‌شوند، هم به واسطه خیرات، یعنی با ثروت، سلامتی، رفاه و غیره، وقتی انسان غنی شد، باید بداند که این نعمت است، راه استفاده و تشکر از آن را بداند و اگر به بیماری مبتلا شد، بداند که این مشکل و گرفتاری، یک ظرفیت است برای امتحان و باید به نقطه مطلوب و قرب الهی نزدیک شود.

این کارشناس حوزوی اظهار داشت: امتحان و ابتلا قانون عالم است، خدا می‌فرماید «من انسان را در کبر و سختی خلق کردم»، پیامبر (ص) وارد خانه یکی از مسلمانان شد، تخم مرغی از بالا افتاد ولی نشکست، آن شخص گفت ای پیامبر تا به حال هیچ ناگواری و اتفاق بدی برای من پیش نیامده است، پیامبر (ص) که این صحنه را دید از خانه بیرون رفت و گفت «کسی که هرگز مصیبتی نبیند، مورد لطف خدا نیست».

وی افزود: امام صادق(ع) می‌فرمایند «شدیدترین بلاها برای انبیا است، در درجه بعد کسانی که از حیث فضیلت بعد از انبیا هستند و به همین ترتیب انسان‌ها مورد امتحان قرار می‌گیرند»، امام صادق(ع) ابتلا و امتحان را درجه بندی می‌کنند، این خودش یک معیار و ترازو است که می‌شود خودمان را با آن بسنجیم، قرآن می‌فرماید «و بشر الصابرین»، یعنی در این میدان کسانی برنده هستند که اهل صبر باشند.

حجت‌الاسلام فلاح در پاسخ به پرسش «این‌که خداوند به شیطان تا ظهور حضرت مهدی(عج) فرصت داده است، تکلیف کسانی که در زمان مهدی(ع) هستند و حسابشان راحت‌تر از ما است تناقض با عدل خداوند دارد یا خیر؟» گفت: شیطان از خداوند تا روز قیامت مهلت خواست، خداوند به او مهلت داد اما نه تا روز قیامت بلکه تا وقت معلوم.

وی ادامه داد: بین مفسرین اختلاف است که وقت معلوم چه زمانی است، بعضی می‌گویند وقت معلوم آخرین روز زندگی بشر است، یعنی به یک معنا همان قیامت، در کنار این دیدگاه، دیدگاه دیگری داریم که اندیشمندان ما و علامه طباطبایی تاکید دارند، که این وقت معلوم برای شیطان زمانی است که بشر به واسطه حضرت مهدی (ع) به سعادت می‌رسد، زمان ظهور قدرت شیطان به پایان می‌رسد.

این کارشناس مسائل قرآنی ابراز داشت: علامه می‌گویند زمانی که امام زمان (ع) ظهور کند و قدرت شیطان تمام شود، این منافاتی با تکلیف انسان ندارد، یعنی انسان مختار و دارای نفس است، نفس می‌تواند مسیر خیر در پیش گیرد یا شر، نفس اماره شرایط را برای خطا و اشتباه فراهم می‌آورد.

وی در پایان بیان داشت: درست است زمانی که شیطان قدرت نداشته باشد ظرفیت برای طی طریق بهتر است، مثل این‌که شخصی در خانواده متدین و خوب یا در محضر عالمی رشد کند، در مقایسه با کسی که در این شرایط نیست، خداوند نیز بر اساس آن‌ها عادلانه قضاوت خواهد کرد، یعنی شرایط را می‌سنجد و بر اساس آن قضاوت می‌کند. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات