۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۱۶۷۶۳۶
برگزیدگان حوزه‌های علمیه خواهران معرفی شدند؛

برترین‌های حوزه‌های علمیه خواهران تنوع فعالیت‌ها، افزایش کارآمدی

خبرگزاری رسا ـ ششمین جشنواره برترین‌های حوزه‌های علمیه خواهران در حالی برگزیدگان خود را در موضوعات مختلف فرهنگی، تبلیغی، پژوهشی و آموزشی شناخت که در طول سابقه 9 سال فعالیت این جشنواره، تغییرات مناسبی در معرفی برگزیدگان حوزه‌های علمیه خواهران انجام شده است.
جشنواره برترين هاي حوزه علميه خواهران

به گزارش خبرگزاری رسا، در جشنواره بهترین‌های حوزه‌های علمیه لیلا جعفرپور از مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام‌الله‌علیها مرند در عرصه فرهنگی و مرضیه مجرداروجعلی‌لو از مدرسه علمیه صادقیه علیه‌السلام تبریز در عرصه آموزشی از استان آذربایجان شرقی و معصومه خانقاهی از مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام‌الله‌علیها سلماس در عرصه فرهنگی تجلیل شدند.

 

همچنین از استان اردبیل فاطمه مجد از مدرسه علمیه الزهرا سلام‌الله‌علیها اردبیل در عرصه پژوهش و از استان تهران زهرا رحمانی از مدرسه علمیه زینب کبری سلام‌الله‌علیها در عرصه فرهنگی و فاطمه احمدی از مدرسه علمیه حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها در عرصه پژوهش عناوین برتر را کسب کردند.

 

از استان چهارمحال و بختیاری سیده‌مرضیه میراحمدی‌باباحیدری، فائزه رئیس‌ناوچی و زیبا رزم‌آفرین هر سه از مدرسه علمیه فاطمیه سلام‌الله‌علیها شهرکرد در عرصه آموزشی عناوین برتر را کسب کردند.

 

استان اصفهان در این جشنواره دارای بیشترین برتر بود. از این استان اکرم شایسته از مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام‌الله‌علیها شهر اصفهان، عطیه قاسمی از مدرسه علمیه الزهرا المرضیه سلام‌الله‌علیها شهر اصفهان و سمانه بهرامی از مدیریت استانی حوزه علمیه خواهران اصفهان هر سه در عرصه فرهنگی، زهرا فاتحی‌زاده از مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام‌الله‌علیها شهر اصفهان، مریم ربیعی از مدرسه کوثر شهر اصفهان، عطیه تقوی برزکی از مدرسه علمیه الزهرا المرضیه سلام‌الله‌علیها‌ اصفهان و اکرم یزدانی از مدرسه علمیه معصومیه سلام‌الله‌علیها شهرضا در عرصه آموزشی و اکرم احمدی و مریم اسماعیلی جندابه هر دو از مدرسه علمیه النفیسه اصفهان، آمنه کریمی از مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام‌الله‌علیها ویلاشهر، منصوره منصوری‌گندمانی از مدرسه علمیه مجتهده امین اصفهان و ملیحه فلاحیان‌بیشه از مدرسه نرجس‌خاتون شاهین‌شهر در عرصه پژوهش به‌عنوان نفرات برتر معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

از استان بوشهر حمیده جهانی‌دوقزلو از مدرسه علمیه حضرت رقیه سلام‌الله‌علیها برازجان در عرصه آموزشی، از استان سمنان کبری نیک‌فرجام از مدرسه علمیه امام صادق(ع) شاهرود در عرصه آموزشی و در میان مدارس علمیه زیر پوشش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم فاطمه مرشدی بیدگلی از مدرسه علمیه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها آران و بیدگل در عرصه پژوهشی عناوین برتر را کسب کردند.

 

در این جشنواره از استان خوزستان مرضیه سلمانی از مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بندر امام در عرصه فرهنگی و صدیقه محمدجعفری از مدرسه علمیه طوبی بهبهان، نرگس القاصی از مدرسه علمیه امام هادی علیه‌السلام شوشتر و لیلا سواری از مدرسه علمیه فاطمه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها کوی علوی در عرصه آموزشی و زینب سالمی‌فر از مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام‌الله‌علیها آبادان در عرصه پژوهشی عناوین برتر را کسب کردند.

 

از استان مازندران زینب جهانگیری از مدرسه علمیه الزهرا سلام‌الله‌علیها محمودآباد در عرصه آموزشی و سالومه ابراهیم‌زاده از مدرسه علمیه عصمتیه بابل در عرصه فرهنگی و از استان مرکزی مستانه بهاری از مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام‌الله‌علیها ساوه در عرصه آموزشی و فاطمه توسلیان از مدرسه علمیه کوثر زرندیه در عرصه فرهنگی عناوین برتر را کسب کردند. از استان همدان مریم شمخانی از مدرسه علمیه فدک همدان در عرصه پژوهش و از استان فارس معصومه نادرپور از مدرسه علمیه الزهرا سلام‌الله‌علیها گراش در عرصه آموزشی، مرجان مطهرنیا از مدرسه علمیه حضرت نرگس جهرم، منیرالزهرا صحرائیان از مدرسه علمیه حضرت نرگس سلام‌الله‌علیها جهرم، خدیجه شهبازی از مدرسه علمیه فاطمیه سلام‌الله‌علیها ارسنجان و فرزانه ساهور از مدرسه علمیه زهرای اطهر سلام‌الله‌علیها لارستان در عرصه فرهنگی و ام‌البنین اکرمیان از مدرسه علمیه فاطمیه سلام‌الله‌علیها فسا در عرصه پژوهشی عنوان برتر را از آن خود کردند. از استان قزوین مهدیه لزکی از مدرسه علمیه کوثر قزوین و اعظم‌السادات سیدرضایی از مدرسه علمیه کوثر قزوین در عرصه آموزشی، از استان کرمان فائزه کربلایی از مدرسه علمیه زینب کبری سلام‌الله‌علیها رفسنجان در عرصه فرهنگی، از استان کهگیلویه و بویراحمد سولماز فریدونی از مدرسه علمیه فاطمیه سلام‌الله‌علیها یاسوج در عرصه فرهنگی و از استان یزد اعظم فیاضی از مدرسه علمیه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها میبد در عرصه فرهنگی و فاطمه حبیبی‌قشلاق از مدرسه علمیه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها میبد در عرصه آموزشی عناوین برتر را به خود اختصاص دادند.

 

ششمین جشنواره برترین‌های حوزه‌های علمیه خواهران با معرفی واحدهای آموزشی و طلاب برتر از 18 استان کشور با حضور آیت‌الله مقتدایی رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران و حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و با معرفی 46 طلبه برتر همچنین 33 واحد آموزشی شامل 30 مدرسه علمیه سطح 2 (کارشناسی)، دو موسسه آموزش عالی (کارشناسی‌ارشد) و یک مرکز تخصصی برگزار شد؛ جشنواره‌ای که تلاش می‌کند در کنار تجلیل از پیشرفت‌های طلاب در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، حس رقابت علمی، پژوهشی و فرهنگی را در میان طلاب حوزه‌های علمیه خواهران افزایش داده و از تلاش‌های شاخص آنان تقدیر کند.

 

در این همایش رتبه‌های اول و دوم امتحانات آموزشی و المپیاد علمی و برگزیدگان آزمون ورودی سطح 2 و 3 (کارشناسی و کارشناسی‌ارشد) ‌همچنین دارندگان مقاله، پایان‌نامه، تحقیق پایانی، پژوهش درسی و کتاب و نشریه برگزیده معرفی شدند. در فعالیت‌های فرهنگی نیز از برگزیدگان مسابقه کتابخوانی، مسابقات عمره طلاب، مبلغ برتر، دبیر برتر و مربی برتر تقدیر شد که نشانگر تنوع فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی در حوزه‌های علمیه خواهران کشور است.

 

9 سال فعالیت و 6 جشنواره
اولین جشنواره برترین‌های حوزه خواهران در سال 83 با عنوان بانوی کرامت برگزار شد که در آن از 50 تحقیق پایانی، 50 مقاله و از 10 نفر از معاونان پژوهشی مدارس علمیه و 10 نفر از اساتید راهنمای تحقیقات پایانی تجلیل به عمل آمد. در سال بعد نیز دومین جشنواره با تقدیر از 51 تحقیق پایانی، 50 مقاله، چهار نشریه به‌عنوان نشریات برتر، پنج مدرسه به‌عنوان مدارس فعال و موفق در امور پژوهش و پنج مولف برترین‌های خود را شناخت. در جشنواره سوم که در سال 85 و با عنوان رسمی برترین‌های حوزه برگزار شد، تقدیر از برگزیدگان حوزه‌های علمیه در عرصه‌های فرهنگی- تربیتی، پژوهشی، فناوری اطلاعات و عمره طلاب انجام شد. در سال 86 نیز این جشنواره در سه عرصه آموزش، پژوهش و فرهنگی برگزار شد که در عرصه آموزش 24 نفر، در عرصه پژوهش 20 نفر و در عرصه فرهنگی 35 نفر مورد تقدیر قرار گرفتند. در جشنواره بعد که عنوان دوسالانه یافت، 24 نفر در بخش پژوهش، 51 نفر در بخش آموزش و 65 نفر در بخش فرهنگی تربیتی معرفی شدند اما بعد از این جشنواره عنوان سالانه به جشنواره بازگشت و در سال 89، از 20 نفر در عرصه آموزش، هشت نفر در عرصه پژوهش و 12 نفر در عرصه فرهنگی تربیتی تجلیل شد. اگرچه در سال 90 جشنواره برگزار شد اما در سال 91، پنجمین جشنواره برگزیدگان خود را شناخت و امسال نیز از 46 طلبه برتر از 18 استان کشور و 33 واحد آموزشی شامل 30 مدرسه علمیه سطح 2، دو موسسه آموزش عالی و یک مرکز تخصصی در جشنواره برترین‌ها تجلیل شد.


اولین سخنران این همایش، آیت‌الله مقتدایی، رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران بود؛ شورایی که با دستور مقام معظم رهبری و با هدف ایجاد تمرکز بیشتر در فعالیت‌های اداری و آموزشی حوزه‌های علمیه تشکیل شده است.

وی این جلسه را زمانی مناسب برای پاسخگویی به برخی ابهامات در مصوبات این شورا دانست و در پاسخ به شایعات در انحلال مرکز حوزوی جامعه الزهرا(س) و الحاق آن به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: جامعه الزهرا و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران باید مثل دو بال علمی با هم پرواز کنند و در کنار هم باشند، و هر دو مکمل هم شوند. شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران تشکیل شد تا جامعه الزهرا و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کنار هم به پیش بروند و از ظرفیت بالای یکدیگر استفاده کنند. حوزه‌های علمیه خواهران باید توسعه و گسترش پیدا کند تا این سلسله‌ای که راه افتاده، روزبه‌روز بر گسترش آن افزوده شود که نتیجه آن نه‌تنها به کشور ما بلکه به کشورهای اسلامی دیگر برسد.

 

دیگر سخنران این همایش نیز حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی، مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران بود. وی با بیان اینکه امسال بیش از 65 هزار طلبه خواهر مشغول تحصیل هستند، از فارغ‌التحصیلی 70 هزار بانوی طلبه خبر داد و گفت: امسال بیش از 65 هزار نفر در 384 واحد آموزشی مشغول تحصیل هستند و 70 هزار نفر نیز از حوزه علمیه خواهران فارغ‌التحصیل شدند. وی با بیان اینکه در سه سال متوالی اخیر حوزه‌های علمیه خواهران در عرصه پژوهش خوش درخشیدند، گفت: خواهران طلبه در جشنواره‌های مهم حوزه‌های علمیه در سطوح هم‌عرض از نظر تعداد شرکت‌کننده و حائز رتبه یا برابر بودند یا تعداد بیشتری به خود اختصاص دادند که این نوید بسیار مغتنمی برای حوزه علمیه خواهران است که در این راستا باید در ارتقای کمی و کیفی و ایجاد فرصت‌های جدید علمی آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تربیتی و تبلیغی تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی تصریح کرد: در سطوح عالی تا سه سال پیش خواهران به صورت محدود و غیرسازمان‌یافته تحصیل می‌کردند، اما امروز بیش از پنج هزار نفر در سطح 3 شاغل به تحصیل هستند که امیدواریم مهرماه امسال سطح 4 در حوزه علمیه خواهران راه‌اندازی شود. اگر خواهران طلبه در سطح 1، 2 و 3 حائز رتبه و برتری هستند، امیدواریم با شتاب در بخش‌های آموزش، اداری و مالی و فرهنگی- تربیتی زمینه حضور در فرصت‌های بالاتر را فراهم کنیم. لازم به ذکر است که جوایز برگزیدگان این جشنواره در دو بخش نقدی و معنوی اهدا می‌شود. بخش نقدی شامل کمک‌هزینه سفرهای زیارتی از 200 تا 700 هزار تومان و بخش معنوی هم همانند سال‌های قبل سهمیه حج عمره طلاب است.

 

ولی باید گفت...
ششمین جشنواره برترین‌های حوزه‌های علمیه خواهران در حالی برگزیدگان خود را در موضوعات مختلف فرهنگی، تبلیغی، پژوهشی و آموزشی شناخت که در طول سابقه 9 سال فعالیت این جشنواره، تغییرات مناسبی در معرفی برگزیدگان حوزه‌های علمیه خواهران انجام شده است. شاید زمانی که جشنواره بانوی کرامت با هدف معرفی برگزیدگان آغاز شد، حوزه علمیه فاقد ساختاری مشخص برای معرفی برگزیدگان بود اما امروزه تنوع جشنواره‌ها در حوزه‌های علمیه به‌گونه‌ای است که می‌توان برگزیدگان هر محور این همایش را در یکی از این موضوعات یافت. به‌عنوان نمونه می‌توان طلاب خواهر برگزیده را در فعالیت‌های پژوهشی در قالب جشنواره علامه حلی جست‌وجو کرد. اگرچه باید گفت تنوع فعالیت‌ها در حوزه‌های علمیه خواهران به گونه‌ای است که نمی‌توان تمام آنان را در ساختارهای جشنواره‌ای موجود یافت بنابراین باید با حفظ جشنواره برترین‌های حوزه‌های علمیه خواهران، ضوابطی جدید برای برگزیدگان این جشنواره تعیین کرد./916/د102/ع

ارسال نظرات