۰۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۱۶۹۳۷۷
حماسه اقتصادی چگونه تحقق می‌یابد؟

اقتصاد کشور به یک جراحی اقتصادی نیازمند است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به نوسانات اقتصادی در جامعه گفت: مشکلات اقتصادی جامعه به دلیل برخورد غیرکارشناسی با مسائل اقتصادی کشور است و صاحب‌نظران علمی باید وارد اقتصاد شوند و آن را آسیب شناسی و جراحی اقتصادی کنند.
حماسه اقتصادي

حجت‌الاسلام حسن نظری، استادیار مؤسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این پرسش‌ که « چه کنیم که حماسه اقتصادی محقق شود؟» اقتصاد مقاومتی را دارای شاخصه‌های زیادی دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی مشخصات زیادی دارد و اگر به دنبال یک اقتصاد پویا و قوی هستیم، باید در مرحله اول اقتصاد خود را در برابر تهدیدات دشمن مقاوم کنیم.

وی ادامه داد: تثبیت قیمت‌ها در کشور از مشخصات اقتصاد مقاومتی است، مسؤولین اقتصادی کشور در صدر رسیدگی به مشکلات کشور، باید فکری برای قیمت‌ها کنند.

تثبیت قیمت‌ها

این کارشناس حوزه و دانشگاه، افزایش تولید ملی را گامی در جهت تثبیت قیمت‌ها برشمرد و تصریح کرد: اگر در کشور از تولیدات داخلی حمایت شود، باید در بخش تولید، سرمایه‌گذاری انبوه شود تا قیمت‌ها شکسته شود.

وی افزود: دولت‌مردان اقتصادی باید سازوکار قانونی و حقوقی رشد سرمایه گذاری در بخش تولید را بهینه کنند، سیاست متناسب برای رشد تولید در کشور باید فراهم شود.

اهمیت به صادرات غیر نفتی

استادیار مؤسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه، ابراز داشت: در بخش صادرات غیر نفتی ما ضعیف عمل کرده‌ایم، برای افزایش توان اقتصادی و مقابله با تهدیدات دشمن، باید به صادرات غیر نفتی اهمیت ویژه دهیم.

وی تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی به ما می‌آموزد که با تکیه بر خود و تولیدات داخلی، در مقابل تهدیدات خارجی مقاوم باشیم و صحنه را به نفع رقیب خالی نکنیم، دشمن به دنبال این است که ما از صحنه اقتصادی خارج شویم.

عدم تأثیر تحریم‌ها در عزم ملی

حجت‌الاسلام نظری، تحریم‌های دشمن را بی اثر شمرد و گفت: نباید فکر کنیم تحریم‌ها شکننده انقلاب است و دیگر چاره‌ای نداریم، با وحدت و عمل صحیح می‌توان جلوی این تحریم‌ها را گرفت و به رشد اقتصادی رسید.

وی ادامه داد: با عزم همگانی می‌توان به جایی رسید که فقط به تولیدات داخلی متکی باشیم و دنیای غرب محتاج به کالاهای ما باشد.

کیفیت کالاهای داخلی

این کارشناس حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: باید به کیفیت کالاهای داخلی توجه کرد، کالای نامرغوب توان مقابله با بازار جهانی را ندارد و رشد اقتصادی را به چالش می‌کشد.

وی تأکید کرد: تولید نامرغوب کالا به خاطر این است که تولیدکننده ما دچار مشکلات فراوانی است و گاهی برای بدست آوردن یک وام و تسهیلات لازم تولیدی در مضیقه است، باید تولیدکنندگان را از همه جهات لازم، حمایت کرد.

جراحی اقتصادی کشور

استادیار مؤسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه، اقتصاد کشور را نیازمند به یک آسیب‌شناسی علمی دانست و گفت: اگر دیده می‌شود که اقتصاد ما دچار مشکلات زیاد است، به این دلیل است که کارشناسانه با مسائل اقتصاد کشور برخورد نمی‌شود، باید صاحب‌نظران علمی وارد اقتصاد شوند و آن را آسیب شناسی و جراحی اقتصادی کنند.

وی افزود: با تبلیغات و خطابه نمی‌توان اقتصاد کشور را سرو سامان داد، باید با اقتصاد به شکل علمی برخورد شود، همه توان علمی کشور باید برای خلق حماسه اقتصادی و رشد اقتصاد جامعه بسیج شوند.

تحقیقات علمی در حوزه اقتصاد

حجت‌الاسلام نظری در پایان گفت: نخبگان معتقدند که سازمان برنامه و بودجه باید به کشور برگردد، اما این کار نفعی برای اقتصاد ندارد، اول باید اقتصاد ایران را بازشناسی کرد و بعد از آن برای اقتصاد کشور برنامه ریزی کرد، باید اقتصاد کشور در مراکز علمی و حوزوی مورد دقت نظر قرار گیرد و تحقیقات عملیاتی در بحث اقتصاد به وجود آید./978/ت302/ن

ارسال نظرات