۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۱۷۰۲۴۶
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

حوزه علمیه؛ منشأ قیام 15 خرداد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز گفت: واقعه حمله به فیضیه قم و طالبیه تبریز در فروردین سال 1342 منشأ بسیاری از حوادث سیاسی در روند انقلاب از جمله قیام 15 خرداد است.
قيام 15 خرداد

حجت الاسلام حسین نوبری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با تأکید بر نقش حادثه تلخ 15 خرداد در شعله‌ور شدن نهضت امام خمینی(ره) علیه رژیم طاغوت اظهار داشت: منشأ اصلی قیام خونین 15 خرداد سال 42 را باید در نقش مرجعیت و حوزه های علمیه در خیزش عمومی علیه دیکتاتوری و رژیم استبدادی حاکم جستجو کرد.


وی با بیان این‌که حمله عوامل رژیم ستمشاهی در دوم فروردین سال 42 به فیضیه قم و طالبیه تبریز و به شهادت رساندن تعدادی از روحانیان و طلاب علوم دینی لکه ننگی در تاریخ رژیم سفاک پهلوی بود، گفت: واقعه یورش نظامیان شاه به مدرسه فیضیه قم و حوزه علمیه طالبیه تبریز در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در سال 1342 سرمنشأ بسیاری از حوادث سیاسی در روند انقلاب همچون قیام 15 خرداد است.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که نقطه عطف مبارزات انقلابی روحانیت مجاهد و حوزه‌های علمیه و عموم ملت ایران را باید در حادثه 15 خرداد جستجو کرد، تصریح کرد: به دنبال حادثه خونین دوم فروردین و پس از آن سخنرانی تاریخی و کوبنده امام راحل که منجر به دستگیری و تبعید ایشان شد، قیام تاریخی 15 خرداد به وقوع پیوست.


حجت الاسلام نوبری با تأکید بر این‌که قیام 15 خرداد جرقه اولیه انقلاب اسلامی بود، افزود: به یقین می توان این قیام تاریخی را پیوند عمیق عاطفی و معنوی امت با ولایت و رهبری دانست، که در نهایت پس از 15 سال منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد، مسأله ای که در نهضت های پیش از آن مورد غفلت واقع شده بود.


وی ادامه داد: اگر نهضت مشروطه به پیروزی نرسید و با انحرافاتی روبه‌رو شد، به دلیل عدم همراهی روشنفکرنمایان با روحانیت آگاه بود، اما مردم در جریان قیام 15 خرداد با درک پیام اصیل اسلام ناب محمدی، جایگاه رهبری و ولایت در هدایت علیه رژیم مستبد، جهاد را تنها راه رهایی از نام سلطه یافتند.


عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تأکید بر این‌که کفن‌پوشان پیشوا و ورامین در دفاع از مرجعیت آماده جانفشانی بودند، تصریح کرد: حرکت مردم مؤمن و ولایت‌مدار این خطه از کشور را می توان نمادی از عشق و ارتباط معنوی امت با ولایت و مرجعیت دانست.


حجت الاسلام نوبری در پایان واقعه خونین 15 خرداد را تجلی قیام مردم برای دفاع از ولایت و مرجعیت عنوان کرد و گفت: نباید از نقش مرجعیت و شخص امام خمینی(ره) در خیزش عمومی علیه رژیم سفاک پهلوی غافل بود، چراکه امام راحل در طول 15 سال مبارزه علیه رژیم پهلوی لحظه ای تردید به خود راه نداد./935/ت302/س

ارسال نظرات