۰۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۱۷۳۸۷۲

شهید لاری تنها کرمانی که در حادثه 7 تیر شهید شد

خبرگزاری رسا ـ شهید نصیری لاری از شهدای هفتم تیر است؛ شهدایی که از نمایندگان مجلس تا وزرا و اعضای اصلی حزب جمهوری بودند و در بمب گذاری 7 تیر 60 به دیدار حق تعالی شتافتند و در این میان شهید مهدی نصیری لاری شهیدی از خطه کریمان و از سرزمین سیرجان و زحمتکشان ارزوئیه است.
شهيد مهدي نصيري لاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، شهید مهدی نصیری لاری در سال 1312در دهستان ارزوئیه(شهرستان امروزی ارزوئیه) از توابع سیرجان دیده به جهان گشود. زندگی خانوادگی بر مبنای کشاورزی سختی های زیادی داشت؛ وی که بدون حضور پدر در زندگی اش دوران نوجوانی را گذراند، زندگی در روستا را تا مقطع دیپلم ادامه داد و سپس تحصیلات خود را در مقطع عالی در دانشسرای تهران به پایان برد و شغل شریف معلمی را انتخاب نمود.


وقتی به سیرجان بازگشت، در مدرسه و مسجد، یکی از کسانی بود که به تبلیغ منویات دینی و ظلم رژیم طاغوتی شاه می پرداخت و این تحرکات و افکار و گرایشات وی به روی مردم مناطقی چون سیرجان، لار و بندرعباس نیز تاثیر مثبت می گذاشت.

درباره شهید لاری حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد؛ ولی از آنجا که وی بیشتر مرد عمل بود تا اهل شعار، باید بیشتر در کارنامه اجتماعی وی به دنبال شخصیت او گشت. وی که دارای سابقه مبارزاتی زیادی بود مدت ها در شهرهای مختلف زندگی و تدریس کرد.

با اخذ درجه لیسانس از دانشگاه، حضور شهید نصیری در مقطع متوسطه و در دبیرستان های شهر نه تنها نقطه عطفی در زندگی آن بزرگوار به شمار می آِید، بلکه منشا تحول و تحرکی در میان معلمین و دبیران آن زمان می شود. آموزگاران و دبیران مذهبی و سخت کوش، وجود عنصری را که از سویی دانشگاه را با نمرات عالی طی کرده و از سوی دیگر، از ویژگی های برجسته ای چون استعداد، حافظه قوی، تسلط به زبان های انگلیسی و عربی، آشنایی با معارف دینی و در عین حال، صراحت لهجه، خوش بیانی، شجاعت و جذابیت می باشد، در میان خود به منزله پشتوانه ای قوی و موثر می دانند و از این جهت، شادمان بر گرد وجودش جمع می شوند.

از طرف دیگر، عوامل رژیم ستم شاهی، وجود چنین شخصیتی را برای حفظ موقعیت خود و رژیم خوشایند نمی دانند و سعی در محدود کردن او دارند. توانایی ها و مهارت های مختلف شهید نصیری در تدریس دروس ادبیات و علوم تربیتی، به خصوص در مقطع دوم دبیرستان های شهر و دانشسرای مقدماتی و همچنین کمبود دبیر لیسانس در آن زمان، مسئولین آموزش و پرورش را مجبور به کوتاه آمدن در مقابل تدریس ایشان می نماید.

شهید به دلیل فعالیت های زیاد سیاسی اش توسط عمال طاغوتی شاه شناسایی و به اصفهان تبعید شد. نهایتا وی را از معلمی نیز بازنشسته کردند؛ اما او به تلاش های پیدا و پنهان خود ادامه داد تا سر انجام امیدهای دیرینه اش تحقق یافته و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. پس از پیروزی انقلاب به مدت یکسال متصدی فرمانداری سیرجان بود.


مدتی بعد در انتخابات مجلس شورای اسلامی از شهرستان لارستان بنمایندگی انتخاب شد و به مجلس راه یافت . وی همچنین عضویت کمیسیون امور اقتصادی و دارایی مجلس شورای اسلامی را بر عهده گرفت و از اعضای حزب جمهوری نیز محسوب می شد.


سر انجام او که مردی ادیب ‚ شاعر ‚ عارف و مبارز بود ‚‌همراه با بیش از 72 تن از یاران شهید بهشتی‚‌در یکشنبه خونین 7 تیر ماه 1360 به شهادت رسید و در بهشت زهرا ی سیرجان بخاک سپرده شد.


این شهید بزرگوار که بدلیل شان اجتماعی بالا و مقام نمایندگی در مجلس از نیروهای خطرناک برای رژیم ستمشاهی محسوب می شددر نهایت با نیرنگ عده ای منافق زمانیدر دفتر حزب جمهوری برای تصمیم گیری در باره ریاست جمهوری با هم صحبت می کردند با انفجار مهیب دفتر حزب جمهوری به لقا اله پیوستند.


شهید نصیری لاری و دیگر شهدای هفتم تیر از جمله شهدایی بودند که در عین مظلومیت در آتش خشم و کوته بینی عده ای منافق و ضد بشر سوختند اما در نهایت این نام و یاد شهدایی چون بهشتی و 72یار وی بود که ماندنی شد.

ارسال نظرات