۱۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۱۷۴۷۶۳

انتشار ویژه‌نامه «کلید گنج مقصود» در فضای مجازی

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه «کلید گنج مقصود» پیرامون نقش اثرگذار خلوت شب در رشد معنوی و کمال در فضای مجازی منتشر شد.
ويژه‌نامه کليد گنج مقصود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه «کلید گنج مقصود» شامل موضوعاتی همچون نقش اثرگذار خلوت شب در رشد معنوی و کمال، رابطه محکم نماز شب و افزایش روزی و نقشه گمشده سه گنج بزرگ دنیا در پایگاه اینترنتی تبیان منتشر شد.
وقت طلایی خدا، اهمیتی که قرآن برای تهجد قائل است، همه چیز در سَهَر است، با خدایت هم‌صدا شو، نافله صبح را دریابیم، قرار ملاقات شبانه با ذکر جزئیات، زمان دقیق صدقه دادن خداوند متعال، زمانی که دعا خوب می‌گیرد، قضای نماز شب و اهمیت آن، عوامل سلب توفیق نماز صبح و شب و چرا نماز شب خوان‌ها کم شده‌اند از موضوعات مطرح‌شده در بخش مقالات این ویژه‌نامه است.
وقت طلایی خدا
در مقاله‌ای از این ویژه نامه می‌خوانیم: نماز معراج مؤمن است، پیامبراکرم صلی الله علیه و آله آنگاه که در شب معراج به سوی حضرت حق عروج کرد یک هدیه گرانبها برای مؤمنان به ارمغان آورد که مؤمنان هم با نماز می‌توانند همچون پیامبر که اسوه و الگوی آنهاست عروج به سوی خدا کنند و نماز معراج مؤمن است.
نماز خیمه دین
عصاره همه خوبی ها در نماز موج می‌زند و در قیامت نیز آنچه پیش از همه مورد پرسش قرار می‌گیرد و شرط قبولی دیگر اعمال نیز است همین نماز است، «أَوَّلُ ما یُحاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلاةُ ؛ اولین عملی که از بنده در قیامت مورد محاسبه قرار می‌گیرد نماز است».
«فان قبلت قبل سایر عمله؛ اگر نماز مقبول افتاد سایر اعمالشان نیز قبول می‌شود»، از این رو اهمیت نماز برکسی پوشیده نیست و کوتاهی و اهمال در آن عواقب ناگواری را برای سعادتمندی انسان به همراه خواهد داشت سبک شمردن نماز و اقسام بلاها.
حضرت زهرا سلام الله علیها از پدر بزرگوارشان حضرت رسول صلی الله علیه و آله پرسیدند: «پدرجان،  مردان و زنانی که نسبت به نماز بی‌اعتنا هستند و نماز را سبک می شمارند چه مشکلات و عواقبی را در پیش دارند».
حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمودند: «ای فاطمه، هر کس از مردان و زنان نمازش را سبک بشمارد خداوند او را به پانزده نوع بلا و مصیبت گرفتار می‌سازد، شش مورد در دنیا و سه مورد در وقت مرگ و سه مورد در قبر و سه مورد در قیامت هنگامی که از قبر خارج شود.
بلاهای دنیوی کوتاهی نماز
آن شش بلایی که در دنیا نصیب فرد بی‌نماز می‌شود به این شرح است: خداوند برکت را از عمرش برمی دارد، خداوند برکت را از رزقش می‌گیرد، خداوند عزوجل سیمای صالحین(نشانه مردمان شایسته) را از چهره و صورتش محو می‌کند، هر عملی که انجام می‌دهد پاداش آن داده نمی‌شود، دعایش به آسمان نمی رود و مستجاب نمی‌شود و بهره و نصیبی از دعای صالحین برای او نیست و مشمول دعای نیکان نمی‌شود.
بلاهای مرگ و قبر و قیامت
سه بلایی که هنگام مرگ فرد بی‌نماز را گرفتار می‌کند این است که به حالت ذلت و خواری می‌میرد،هنگام مرگ گرسنه می‌میرد وهنگام مردن تشنه از دنیا می‌رود اگر چه آب همه نهرهای دنیا را به او دهند.
و آن سه بلایی که در قبر گرفتارش خواهد شد از یان قرار است که خداوند ملکی را برای او می‌گمارد تا او را زجر دهد،قبرش برای او تنگ خواهد شد و قبرش تاریک و ظلمانی می‌شود.
و آن سه بلایی که در روز قیامت گرفتارش می‌شود به این شرح است که خداوند فرشته‌ای را موکل می‌سازد تا او را با صورت به روی زمین بکشد در حالی که خلایق تماشا می‌کنند، محاسبه اعمالش به سختی انجام می‌شود و خداوند به نظر لطف به او نمی‌نگرد و برای او عذابی دردناک است.
نماز صبح، پاگشای روز
اولین نمازی که در شبانه روز بر انسان واجب است یک دو رکعتی مهم است که نماز صبح نامیده می‌شود، وقت نماز صبح از طلوع فجر است تا طلوع آفتاب اما وقت فضیلت آن که در صورت اداء در آن زمان، نماز اول وقت به حساب می‌آید از طلوع فجر است تا آشکار شدن صبح، در این زمان که بهترین اوقات و محبوب‌ترین وقت‌ها نزد خداوند است راز و نیاز با معبود بی‌نیاز آغاز و شروع روزی است که چون با بندگی او پاگشا شده است بی شک با برکت و نورانی خواهد بود.
وقت نماز و شیطان
از این رو توصیه به حفظ اوقات نمازها توصیه‌ای جدی و ویژه است از امام صادق علیه السلام نقل است که فرمودند: پیامبرخدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «شیطان پیوسته از مؤمن هراسان است تا زمانی که براوقات نمازهای پنجگانه مواظبت کند اما هنگامی که نسبت به وقت نمازها بی‌توجهی کند شیطان نسبت به او جرأت پیدا می‌کند و او را به گناهان بزرگ آلوده خواهد کرد، براساس این روایت شریف اگر در انجام نمازها در اوقات خود کوتاهی صورت گیرد شیطان جرأت پیدا می‌کند که انسان را گمراه کند و این آغاز همان ابتلای انسان به بلاهایی است که رسول اکرم صلی الله علیه و آله به حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند، بلاهایی 15گانه که هر یک به تنهایی انسان را تباه می‌سازد.
وقت نماز صبح خدا
نماز صبح در این میان از چند جهت دارای اهمیت است و وقت آن از جهاتی ویژه به شمار می‌رود، اول آن که چون آغاز روز است پایه و مبنایی برای برنامه همه روز انسان تا شب به حساب می‌آید، مؤمنی که روزش را با نماز صبح در حالی که با حضور قلب بوده است آغاز می‌کند، نشاطی ویژه برای سرتاسر روز خود دارد و می‌تواند برای همه ساعات دیگر روزش برنامه‌ریزی الهی داشته باشد از سوی دیگر براساس فرموده امام صادق علیه السلام خداوند انجام نمازها را در محبوب ترین اوقات نزد خویش قرار داد پس حاجات خود را پس از نمازهای واجب از خداوند بخواهید بنابراین هنگام نمازصبح یکی از اوقات محبوب خداست که به ویژه توصیه به بیدار ماندن و عبادت در بین الطلوعین نیز مکررشده است بنابراین اگر وقت نماز صبح را وقت طلایی مناجات با خدا بدانیم پر بیراه نرفته‌ایم.
برکت‌های دنیوی و اخروی صبح
حتی اگر انسان نتوانسته باشد نماز شب را کامل بجا آورد می‌تواند پس از نماز صبح به نظر اکثریت علما آن را بجا آورد و کفایت از نماز شب او نیز می‌کند، اوقاتی که بهترین‌ها برای دنیا و آخرت رقم می‌خورند برهمین مبناست که توصیه به آغاز کار و فعالیت نیز در همان ابتدای صبح شده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند خداوند برکت را برای امت من در ابتدای صبح قرار داده است.
خطا و کفر و نفاق در کوتاهی نماز
از امام رضا علیه السلام نقل است که فرمودند: بر وقت‌های نماز محافظت کنید چرا که بنده ایمن از حوادث نیست و کسی که وقت نماز واجب بر او داخل شود و عمدا کوتاهی کند خطا کننده است.
بنابراین نه تنها انسان باید بکوشد نمازهای واجب و نیز نماز صبح را در وقت آن به خوبی و حضور قلب به جای آورد به علاوه باید بکوشد در اول وقت آن نماز صبح و سایر نمازها را بگزارد و در غیر این صورت خطا کار است.
چرا که ترک عمدی گناه نزدیک به کفر و مورد لعن است و امام علی علیه السلام فرمودند: «خدایا لعنت کن کسی را که نماز را عمدا ترک می‌کند، همچنین نباید با بی حالی و خواب آلود و کاهلانه به نماز ایستاد که همه اینها به فرموده امام باقرعلیه السلام از علامات نفاق است بنابراین به ویژه در ابتدای صبح باید به صورتی برنامه‌ریزی کرد که کسالت و خواب‌آلودگی برای انسان در نماز به وجود نیاید که این ممکن نمی‌شود مگر در صورت اهمیت قائل شدن برای نماز و برای سعادتمندی خود.
نقش اثر گذار خلوت شب در رشد معنوی و کمال
در مقاله دیگری از این ویژه‌نامه آمده است: امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «پاداش هر کار شایسته‌ای در قرآن کریم بیان شده است غیر از نماز شب که آنقدر ارزش آن در درگاه الهی والا است که خداوند پاداش آن را بیان نکرده و فرموده هیج کس نمی‌داند چه چیز.
همه ما معتقدیم که انسان علاوه بر نیازهای جسمی و طبیعی دارای نیازهای روحی و معنوی هم هست، به تعبیر دیگر انسانیت ما تنها از بدن تشکیل نشده است بلکه دارای یک بعد دیگر روحی نیز هست، اتفاقا این جنبه از وجود ماست که تفاوت ما را به حیوانات آشکار می‌کند و در این بخش است که مسیر انسانی از راه حیوانی جدا می‌شود، پس در واقع اساس انسانیت ما به همین جنبه است این باور ما است که آن را از اصول و مبانی اسلامی اخذ کرده‌ایم.
حال بیاییم و نگاهی به کارهای روزانه خود بیفکنیم و ببینیم که چه اندازه برای جنبه طبیعی خود وقت صرف می‌کنیم و چه اندازه را به بعد روحی و معنوی خود اختصاص می‌دهیم، هنگامی که ما به فهرستی از اعمال روزمره خود نگاه می‌کنیم چند نکته برجسته به خوبی روشن می‌شود، اول این‌که بیشتر آنها در ارتباط با جامعه و دیگران بوده است.
خرید و فروش‌ها، تماس‌های تلفنی و احوالپرسی‌ها، همکاری با همکاران در اداره و شرکت، خواندن روزنامه و امثال آن، دوم این‌که بیشتر آنها جنبه دنیایی و مادی دارند، بخش زیادی از اوقات ما صرف تهیه غذا(درست کردن یا خریدن) و خوردن آن و خوابیدن و امثال آن می‌شود، سوم این‌که کارهایی که انجام دادیم غالبا پراکنده و احیانا یک سری تنشهای کاری بوده به همین سبب ذهن ما دچار یک درگیری و دغدغه شده است، اگر خدای ناخاسته گناه و معصیتی هم از ما سر زده باشد که وضعیت بد تر هم می‌شود.
این وضعیت متعارف ما در یک روز عادی است، ما انسان هستیم و به همین دلیل درگیری با این‌گونه مسائل در زندگی ما طبیعی است، اما مگر عقیده ما این نبود که نیازهای ما انسان‌ها فقط مادی و دنیایی نیست، مگر ما نمی‌دانستیم که با کسب موفقیت در مسائل کاری و اجتماعی نمی‌توان به سعادت و خوشبختی رسید، آنچه در این مرور کوتاه مشهود است غفلت از آن باوری است که در ابتدا به آن اشاره کردم.
اینجاست که متوجه کم توجهی نسبت به جنبه دیگر وجود خود می‌شویم و احساس کوتاهی و تقصیر در مسأله ارتباط با خالق بی‌نهایت هستی پیدا می‌کنیم، اینجاست که خسته از عالم کثرت به عالم وحدت توجه می‌کنیم.
نماز و به طور کلی عبادات در دین اسلام برای رفع نیاز روحی و معنوی ما تشریع شده است، هر بار که وضو می‌گیریم و نماز به جا می آوریم، فرصتی را برای خود فراهم کرده‌ایم تا لختی درنگ کنیم تا اندکی بیندیشیم که کجاییم و نسبت ما در این مجموعه هستی چگونه است، اساسا چه کار داریم می‌کنیم، آیا در مسیر درست هستیم « صراط مستقیم»، یا بی راهه می‌رویم « ضالین»، نکند در میان دشمنان خدا باشیم «مغضوب علیهم».
ویژه‌نامه «کلید گنج مقصود» پیرامون نقش اثرگذار خلوت شب در رشد معنوی و کمال در فضای مجازی در بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان به نشانی www.tebyan.net منتشر شده است./907/ت302/ی
ارسال نظرات