۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۱۷۵۲۸۳

تحلیلی از اوضاع مصر به روایت بی بی سی

خبرگزاری رسا ـ بی بی سی: آنچه مشخص است این است که ارتش با گلوله های جنگی، حمله ای با این شدت علیه مردم انجام داده و تعداد زیادی را کشته و بسیاری را نیز روانه بیمارستان های خیابانی کرده است.
درگيري هاي مصر

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، خبرنگار شبکه بی بی سی فارسی در بیان اینکه مسئولیت درگیری های خونین اخیر در مصر، متوجه کدام یک از طرفین تظاهرکننده می باشد گفت: الگویی که همیشه در این درگیری ها تکرار می شود این است که نمی توان جرقه زنندگان اصلی درگیری ها را به گروه سیاسی خاصی وابسته دانست. آنها اصلا تمایلات و انگیزه های سیاسی ای در نظر ندارند.
به گفته خبرنگار بی بی سی؛ کسانی که درگیری ها را رقم می زنند مثلا نوجوانانی هستند که کوکتل مولوتوف درست کرده و به سمت مقابل پرتاب می کنند و یا اشخاصی هستند که در گروه های مختلف چهره های تکراری محسوب شده و هم در طرفداران مرسی و هم در مخالفان مرسی مشاهده می شوند.
خبرنگار این شبکه در ادامه گفت: چیز جالب تر اینکه افرادی که در2 سال گذشته در زمان دادگاه حسنی مبارک هوادار وی و از فعالان اصلیش بودند اکنون همان اشخاص را می بینم که در صفوف اخوان المسلمین شعار سر داده و در تظاهرات ها شرکت می کنند.
وی در ادامه افزود: اتفاقی که این روزها می افتد این است که افرادی وارد جمعیت تظاهرکنندگان شده و با یکی از طرفین درگیر می شوند. آنها گاهی نیز با ارتش و پلیس درگیر شده و باعث می شوند ارتش و یا پلیس در مقابل حملات آنها به بقیه تظاهرکنندگان حمله کنند. تظاهرکنندگانی که در آغاز هیچ نقشی در ایجاد تنش و درگیری نداشته اند. بعد از حملات ارتش و گروه مخالف، خشمی ایجاد می شود که دو طرف را به هم میریزد.
بی بی سی فارسی در ادامه از لایه های زیرین این اتفاقات پرده برداشت و گفت: تئوری هایی نیز در این مورد وجود دارد. مردم فکر می کنند آنهایی که جرقه زننده درگیری ها هستند از جای خاصی پول دریافت می کنند. اما آنچه مشخص است این است که ارتش با گلوله های جنگی، حمله ای با این شدت علیه مردم انجام داده و تعداد زیادی را کشته و بسیاری را نیز روانه بیمارستان های خیابانی کرده است./1421/9161/خ

ارسال نظرات