۳۰ تير ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۲
کد خبر: ۱۷۷۳۱۵
حجت الاسلام محمدی:

حوزه‌های علمیه در تولید محصول پایه قرآنی کوتاهی‌های تاریخی دارند

خبرگزاری رسا ـ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نقش بی‌بدیل حوزه‌های علمیه در تحقیقات پایه بسیار منحصر به فرد است ولی حوزه‌های علمیه در ایفای نقش خود در تولید محصول پایه کوتاهی‌های تاریخی دارند.
حجت‌الاسلام حميد محمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید محمدی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه شنبه بیست و نهم تیرماه در نشست دستاوردهای منشور توسعه فرهنگی قرآن که در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، با بیان این‌که پس از تصویب منشور سه اتفاق بسیار بزرگ رخ داد‌، ابراز داشت: ساختارها در بیش از ده نهاد مهم کشور ارتقاء یافت و پشتیبانی‌ها توسعه پیدا کرد و تصویب بودجه نیم درصد به برکت منشور و سومین اتفاق بزرگ فرهنگ سازی حوزه قرآن است که امری بسیار مهم بود و می‌توان تفاوت فاحشی را در نمایشگاه قرآن قبل از منشور با بعد از آن دید.

وی اظهار داشت: آرزوی 30ساله جامعه علمی و قرآنی کشور وجود یک سند عالی برای راهبری فعالیت‌های قرآنی کشور و ایجاد یک جایگاه اجرایی در این صنعت برای تصمیم گیری‌های راهبردی در حوزه قرآن کریم با تصویب منشور توسعه فرهنگی قرآنی در سال88 محقق شد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فرایند 20 ساله‌ای را شورای فرهنگی در قالب کمیته امور قرآنی گذراند و بیش از بیست طرح پژوهشی اجرایی شد تا نهایتا به این سند دو صفحه‌ای رسیدیم و چیزی که انتظار اتفاق آن می‌رفت این بود که کلیه کشمکش‌ها در حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان قرآنی به پایان برسد، پس هدف اصلی از ترسیم منشور و ارگان اجرایی شورای توسعه فرهنگی قرآنی کشور محقق شده است.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این‌که حدود چهار سال از عمر منشور می‌گذرد، تصریح کرد: در این مدت بیش از 14 مصوبه بسیار مهم داشتیم که یکی از آنها سرنوشت فعالیت‌های قرآنی را در کشور مشخص کرد و آن تقسیم کار بین کلیه دستگاه‌ها است که آدم‌های ساده لوح می‌گفتند: منشور قرآن را دولتی کرد در صورتی‌که اینطور نیست و فقط در وزارت ارشاد از 180 مؤسسه، بیش از 2000 حوزه مؤسسه قرآنی تشکیل شده است.

وی با بیان این‌که بخش مربوطه رونق بسیار جدی گرفته است اظهار داشت: بخش دولتی از حالت پاسخ‌گو نبودن خارج و وزارت آموزش و پرورش مسؤول پاسخ‌گویی سواد قرآنی دانش آموزی شده بود و با این کار اداره امور قرآنی شکل گرفت.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پس از تصویب منشورحوزه علمیه که در فضای قرآنی احساس تکلیف مشخصی نمی‌کرد، به عنوان همکار اصلی در سه کمیسیون جدی توسعه آموزش عالی پژوهش‌های قرآنی، توسعه‌ آموزش عمومی و توسعه تبلیغ و ترویج قرآنی مأموریت پیدا کرد و دارالقرآن‌ها و مراکز قرآنی در حوزه‌های علمیه شکل گرفت.

حجت الاسلام محمدی گفت: تأ‌سس معاونت قرآن شگفت‌ترین و عظیم‌ترین معاونت فرهنگی کشور بود و تنها معاونت محتوایی وزارت فرهنگ و ارشاد شد که این تحول از مهم‌ترین کارهای اساسی کشور شده است.

وی با اشاره به این‌که حوزه‌های علمیه نقش محوری و پایه‌ای دارند، اظهار داشت: ما اگر در تولید محصولات هنری و قرآنی سه لایه، پایه، واسط و نهایی داشته باشیم، نقش بی‌بدیل حوزه‌های علمیه در تحقیقات پایه بسیار منحصر به فرد است ولی حوزه‌های علمیه در ایفای نقش خود در تولید محصول پایه کوتاهی‌های تاریخی دارند./9598/پ202/ص

ارسال نظرات