برای بندگی خدا روش اختراع نکنید
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید مهدی فقیه امامی، مدیر حوزه علمیه ذوالفقار، امروز بعد از نماز ظهر، در ادامه تفسیر آیه 34 سوره بقره و برای تبین بهتر این آیه که درمورد ابلیس و سجده نکردن او به آدم است، گفت: در روایتی آمده که وقتی خداوند آدم را خلق کرد، یک سال به شکل صورت بود و ابلیس گفت، چرا خدا آدم را خلق کرد؟ و اگرخداوند امر به سجده بکند، من عصیان خواهم کرد و وقتی که خداوند به ملائکه امر کرد که به آدم سجده کنید، ابلیس حسادت خود را ظاهر کرد و سجده نکرد، پس حسادت، منشأ کفر است و شیطان به صورت منافق، تظاهر می کرد، اما خداوند درون او را می دانست و باید فرصتی پیدا می کرد تا باطن او بروز کند.
وی با بیان روایت دیگری از امام صادق(ع) افزود: تکبر، اولین معصیت بود که خداوند به وسیله آن عصیان شد و این تکبر به کفر می انجامد و هنوز هم استکبار منشأ بزرگ ترین جنایت ها در کره زمین است.
مدیر حوزه علمیه ذوالفقار در ادامه از تکبر به عنوان خطر بزرگی یاد کرد و گفت: فرعون هم با کارهایی که کرد، کبر ورزید و اساس جنایت، کبر و غرور است و این بیماری باعث می شود همه انسانها از بین بروند و در دنیای کنونی٫ منشأ کارهای هیتلر و صدام استکبار بود.
حجت الاسلام فقیه امامی با بیان این که ابلیس به خداوند گفت «مرا ازسجده بر آدم معاف دار، در عوض آن برای تو عبادتی می کنم که هیچ کس انجام نداده باشد و هیچ پیامبر مرسلی هم تو را این گونه عبادت نکند»، ابراز داشت: شیطان با سال ها در درگاه خداوند فکرمی کرد خداوند محتاج عبودیت او است، خدا هم به شیطان گفت، به عبادت تو نیاز ندارم، چرا که عبادت از راهی باید باشد که من اراده کرده ام، نه چیزی که تو اراده می کنی و می خواهی.
وی در ادامه گفت: هدیه باید مناسب با کسی باشد که به او هدیه می دهیم و این را در جواب کسانی که از خود، روش عبادی اختراع می کنند و می شود گفت که خدا باید عبادت شود با راهی که خودش تعیین کرده است، او دستور به نماز و روزه و حج داده است و نباید چیزی را کم و زیاد کرد، ادعیه حکم کلید را دارد که اگر دنده های آن کم و زیاد شود قفل را باز نمی کند و در این زمینه گفتن اذکاری بعد از صلوات و ادعیه و بعد از نماز در مساجد بدعت است، پس عبادت باید از سوی معصوم رسیده باشد.
حجت الاسلام فقیه امامی تصریح کرد: برای سیر و سلوک، انجام واجبات و ترک محرمات نیاز است، مثل ترک دروغ، تهمت و غیبت که خداوند به شیطان و شیطانیان گفت«از راهی که من می خواهم عبادت کن، نه این که معصیت کرده باشی و ادعای کار خبری که خود به وجود آورنده آن هستی را داشته باشی.»
مدیرحوزه علمیه ذوالفقار در ادامه روایت دیگری را نقل کرد و ابراز داشت: پیغمبر گرامی اسلام از نافرمانی مردم ناراحت بودن که این آیه برای دل داری آن حضرت نازل شد که «من هم معصیت می شوم، چه رسد به توی پیغمبر»، حضرت نوح با تبلیغ فراوان تعداد محدودی را هدایت کرد و زمانی که حضرت موسی به خدا گلایه کرد خدا گفت «پشت سرخدا هم حرف می زنند».
وی در ادامه به تبیین آیه بعد پرداخت و گفت: خداوند بعد از بیان خلقت آدم و امر به سجده و نافرمانی ابلیس به بیان جهات شخصی می پردازد که «اسکن انت وزوجک فی الجنه»، در اینجا انت ضمیر فصل است برای تأکید آمده، تو و همسرت ساکن در بهشت و برای مدت مشخصی از این نعمتها استفاده کنید و یک استثنا دارد که اگر به این درخت ممنوعه نزدیک شوید از ظالمان خواهید بود.
حجت الاسلام فقیه امامی درپایان افزود: با توجه به فعل «اسکن» امرخدا به آدم و همسرش نشان دهنده این است که حضرت حوا قبل از سکونت آدم دربهشت خلق شده بود، ولی آیات قران ازخلقت حوا ساکت است و به صورت اجمال اشاره دارد و در بعضی از روایات خلقت حوا از دنده چپ آدم، قبل از نفخ روح یا بعد از نفخ روح و در برخی روایات از زیادی گل آدم خلق شده است، که نظریه آخر بهتر است، بعد خدا فرمان به سکونت در بهشت می دهد که آیا منظور بهشت خالدی است و یا بهشت برزخی، که نظراتی وجود دارد که در جلسه بعد به آن خواهیم پرداخت./939/پ202/س