۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۱۷۸۸۰۵

شب قدر و تغییر تقدیرات الهی

خبرگزاری رسا ـ شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، مقدرات مشخص می‌شود، شب بیست و یکم مقدرات تبدیل به قضای الهی می‌شود و در شب بیست و سوم مقدراتی که تبدیل به قضای الهی شده به امضا می‌رسد.
شب قدر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سامان هادی پور، کارشناس روانشناسی تبلیغ، در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، مقدرات مشخص می‌شود، شب بیست و یکم مقدرات تبدیل به قضای الهی می‌شود و در شب بیست و سوم مقدراتی که تبدیل به قضای الهی شده به امضا می‌رسد، این مرحله نهایی برای تغییر تقدیراتمان است.

وی ادامه داد: البته برنامه های معنوی در خانواده، فقط برای شب قدر نیست، بلکه می‌تواند برای کل سال استفاده شود، بعضی این برایشان روشن و شفاف نیست وقتی می‌گوییم شب قدر شب تغییر مقدرات است، یعنی چی، انسان مختار است و همه می‌دانیم که ما در این عالم آمدیم که طی یک امتحانات و آزمایشات قدر خودمان را مشخص کنیم، اما اینکه در چه موقعیتی امتحان شویم از قدرت ما خارج است.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: مثلاً اینکه در سال آینده اجل چه کسانی قرار است بیاید، دست ما نیست، اجل چیزی است که از طرف خداوند مشخص می‌شود و کسی هم نمی‌تواند یک لحظه از آن تخلف کند یا اینکه روزی افراد وسیع باشد یا تنگ دست خدا است، فقط ما می‌توانیم برای آن تلاش کنیم، اینکه ما امتحانات ساده ای داشته باشیم یا سخت خودش تقدیری است که در شب‌های قدر مشخص می‌شود.

وی افزود: خدا به درخواست‌های ما توجه می‌کند طبق روایتی از معصوم(ع) «دعا می‌تواند قضای الهی را تغییر دهد و خدای متعال به درخواست ما، مقدراتی را متناسب با درخواست ما فراهم کند»، خدا در قرآن راه‌هایی را برای تغییر مقدرات بیان کرده است، که عمل به آن‌ها می‌تواند ما را در داشتن زندگی مطلوب کمک کند.

حجت‌الاسلام هادی پور اظهار داشت: ما باید مواظب باشیم که برنامه معنوی شب قدرمان یک مجموعه ظاهری نباشد، نماز که می‌خوانیم باید با حضور قلب باشد، یعنی آن قسمتی از نماز قبول است که با حضور قلب باشد، در برنامه های شب قدر هم روح نیایش و حضور قلب مهم‌تر است، خدا می‌فرماید «من را یاد کنید تا شما را یاد کنم» اگر جوشن کبیر با یک توجه قلبی به خدای متعال باشد، توجه خاص خدا نصیب ما می‌شود.

وی ادامه داد: چون جوشن کبیر دارای هزار اسم خدا است، این آیه در آن اتفاق می‌افتد و خدا را یاد می‌کنیم و با جوشن کبیر موفق می‌شویم یک توجه خاص از طرف خدا را نصیب خودمان کنیم و این در تغییر مقدرات مهم خواهد بود.

این کارشناس روانشناسی بیان داشت: یکی از برنامه های توصیه شده در شب قدر شکر گزاری از خداوند است، خداوند در سوره ابراهیم می‌فرماید «اگر شکر گزار باشید، قطعاً زیاد می‌کنم نعمت شما را»، حضرت علی (ع) می‌فرمایند «نعمتی را شما شکر نمی‌کنید مگر اینکه خدا زیادش می‌کند»، در این شب‌های قدر یکی از برنامه های معنوی این باشد که نعمت‌های سال گذشته را بشماریم و با شکرش در سال آینده آن‌ها را افزون کنیم، ما گاهی اوقات غافل از آنچه خدا داده می‌شویم و فقط مطالبه می‌کنیم.

وی در پایان اظهار داشت: این برنامه معنوی می‌تواند مقدمه ای باشد برای طول سال، این می‌تواند برنامه زندگی ما باشد که شکرگزاری از خداوند را از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم، امام موسی بن جعفر (ع) می‌فرمایند «از ما نیست کسی که خودش را هر روز محاسبه نکند»، یعنی ما باید در برنامه ریزی معنوی هر روزمان به آنچه خدا داده و آنچه به دست آورده‌ایم بیندیشیم و با شمارش و شکر آن‌ها در شب قدر تقدیرمان را تصحیح کنیم. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات