۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۱۸۱۷۵۹
معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه:

روحانیت مصر سینه خود را در برابر گلوله‌های دشمنان سپر کنند

خبرگزاری رسا ـ معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه با بیان این‌که کودتای امروز مصر کودتایی آمریکایی است، گفت: علمای مصر هم‌چون علمای ایران سینه خویش را در برابر گلوله‌های دشمنان سپر کنند.
حجت الاسلام زماني ، معاون بين الملل حوزه هاي علميه کشور
نزدیک به دو ماه است که از کودتای ارتش مصر بر علیه حکومت مرسی می‌گذرد و مردم مصر هم‌چنان در خیابان‌ها به تظاهرات خود ادامه می‌دهند و روزانه شمار زیادی از این افراد کشته می‌شوند و روزی نیست که مصر شاهد درگیری و به خاک و خون کشیده شدن مردم نباشد.
نزاع در میان اخوانی‌ها و ارتش مصر به شدت ادامه دارد و این در حالی است که ادامه این خشونت‌ها و تفرقه‌ها چیزی جز ضرر و آسیب به ملت مصر و اسلام نیست و پیروز واقعی این میدان با ادامه این روند رژیم اشغالگر قدس خواهد بود.
اما باید دانست که این ملت مصر است که در نهایت تعیین‌کننده آینده کشور خود خواهند بود و ارتش و اخوان بخشی از این مردم هستند که باید درصدد تأمین امنیت و رفاه برای کشور باشند.
هدف آمریکا تضعیف اسلام‌گرایی در منطقه و استحاله اصل آن و تبدیل به اسلام دلخواه خود است؛ از این رو ارتش و اخوان مصر باید بدانند که با وجود در پیش گرفتن این رویه، نه تنها سودی را متوجه خود نمی‌کنند، بلکه در راستای اسلام زدایی در منطقه گام نهاده‌اند. انتظار است که ارتش و اخوان مصر در راستای حمایت از مسلمانان کشور خود فعالیت کنند.
آن‌چه مردم مصر خواهان آن هستند، این است که کشورشان در راستای محور اعتدالی که به معنای تسلیم و سر فرود آوردن در برابر خواسته‌ها و اهداف آمریکا و اسرائیل است، قرار نگیرد.
 بی‌تردید مردم مصر خواهان چنین اعتدال و میانه‌رویی نیستند، آنها زندگی در آزادی و عزت و کرامت در کنار کشورهای برادر و دوست را می‌خواهند که به آنها در رسیدن به آمال و آرزوهایشان کمک کنند و مخالف سلطه‌گری بیگانگان و حامی مقاومت باشند.
با توجه به وضعیت کنونی مصر و تحولات زیادی که در این کشور رقم خورده است، متن زیر حاصل گفتوگوی خبرنگار خبرگزاری رسا با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه است که تحلیل وی را درباره تحولات اخیر مصر به رشته تحریر درآورده است.
 
رسا ـ تحلیل شما درباره تحولات اخیر مصر چیست و برای ما بگویید چه شد که مصر به وضعیت کنونی دچار شد؟
تحولات نابه هنگام و نامطلوب اخیری که در مصر رخ داد، مورد انتظار مردم این کشور نبود؛ شاید اخوانی‌ها تا دو روز قبل از کودتایی که انجام گرفت، در آخرین جلسه شورای مرکزی که داشتند، پیش‌بینی‌شان ادامه روند حکومت اخوان‌المسلمین بود و می‌گفتند هیچ خطری اخوان و آقای مرسی را تهدید نمی‌کند. این تحلیلی که بعدا به بیرون ارائه شد، نشان از یک نحوه اعتماد کاذبی بود که سران اخوان به وضعیت سیاسی خود داشتند و این یک پدیده غیرمنتظره برای اخوان بود.
شاید فقط اخوانی‌ها نبودند، بسیاری از ملت‌ها و سیاست‌مداران دنیا هم پیش‌بینی سقوط مصر، آن هم با این سرعت را نمی‌کردند. شاید برخی تحلیل‌گران ایرانی که سخنان تاریخی رهبر معظم انقلاب را که در اولین اجلاس بیداری اسلامی و متفکران جهان اسلام مطرح کردند، یادشان بود و به خاطر داشتند که ایشان در این اجلاس به عنوان دیدبان بزرگ بیداری اسلامی و جهان اسلام، ده‌ها خطر و انحراف را که پیش‌روی بیداری اسلامی بود متذکر شدند.
هشدار دادن رهبر معظم انقلاب در آن اجلاس بزرگ، نشانه دغدغه ایشان از آینده بیداری اسلامی در مصر بود و گویا پیش‌بینی می‌کردند که اگر مسؤلان اخوان و بیداری اسلامی مصر مراقب پیش‌گیری از آن آفت‌ها نباشند، این آینده تلخ به سراغشان خواهد آمد.
 
رسا ـ آیا شما به عنوان معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه مذاکره‌ای با سران مصری داشته‌ و راه‌حلی را ارائه کرده‌اید؟
بنده هم در همان ماه‌های اول بیداری اسلامی مقاله‌ای نوشتم و 18 نوع از آفات و خطراتی که پیش روی بیداری اسلامی کشورها قرار دارد با استفاده از دو منبع فهرست و جمع‌آوری کردم.
در مرحله اول نگاه محدودی به خطراتی که از ناحیه آمریکا علیه انقلاب اسلامی ما به مرور پیش آمده بود داشتم و انتظار می‌رفت که مشابه اینها را استعمار جهانی نسبت به کشورهای بیداری اسلامی اعمال کند.
در مرحله دوم هم مراجعه‌ای به قرآن داشتم که آیا در قرآن کریم آموزه‌های هشداردهنده‌ای نسبت به مراقبت امت‌های مسلمان برای پیش‌گیری از ورود آسیب‌ها وجود دارد یا نه که تمام 18 خطر را در آیات قرآن پیدا کردم؛ با این مضمون که خداوند مؤمنان را نسبت به تدبیر برای پیشگیری از آسیب‌ها هشدار داده است.
بنده این مجموعه مقاله را به زبان عربی تنظیم کردم و برای برخی از سران بیداری اسلامی مصر ارسال کردم. یکی از آن افراد پسر آقای قرضاوی بود که سفری به قم داشت و به او هم این مطالب را دادم.
عدم توجه مسؤلان اخوان به هشدارهای مشفقانه رهبر معظم انقلاب، سبب شد که آنها در بسیاری از چاله‌هایی که استکبار جهانی پیش روی آنها قرار داده بود افتادند و به وضعیت کنونی که مشاهده می‌شود دچار شدند.
 
رسا ـ چه عوامل و اشتباهاتی از اخوان سبب سقوط فوری حکومت آنها شد؟
شاید 5 اشتباه نقش بنیادی‌تری در سقوط حکومت اخوانی‌ها داشت.
اشتباه اول: اعتماد و رکون به آمریکا و دولت‌های مقتدر استعماری و اسرائیل برای حفاظت از حکومت جدید، به جای توکل به خدا و اعتماد به ملت.
امام خمینی(ره) در اولین بیانیه‌ای که در سال 41 صادر کرد، راز پیروزی را در توکل به خدا و نیت خالص انقلاب برای خدا دانست و این آیه را در اول بیانیه قرار داد «قل انما اعظکم بواحدة ان تقوموا لله مسنی و فرادی» و تأکید کرد چه انفرادی و چه جمعی در صورتی کار پیروز است که برای خدا و رضای او باشد و همین مشی را پیگیری کرد و اگر رزمندگان در جبهه‌ها نیز گاه برای پیروزی‌های چشمگیرشان، ممکن بود چشم به قدرت دلاوری خودشان بدوزند، آنها را نصیحت می‌کرد که خرمشهر را خدا آزاد کرد.
این عنصر توکل بر خدا و اعتماد به ملت بود که انقلاب اسلامی را در برابر تمام تهاجمات استکبار جهانی تاکنون پیروز کرد؛ اما آقای مرسی چون برای حفاظت از حکومت خویش در برابر مخالفان احساس نیاز به کسب حمایت‌های قدرت‌های قوی می‌کرد، به جای خدا و ملت از آمریکا و اروپا درخواست حمایت کرد، البته آنها هم قول حمایت مالی، نظامی و سیاسی را دادند و متقابلا انتظار دادن سرسپردگی به آمریکا و اعزام سفیر ویژه به اسرائیل را کردند و آقای مرسی این بهای سنگین را پرداخت و انقلابیون واقعی مصر را از خود ناامید کرد. این اولین خطای مرسی بود که سبب شد جایگاه محبوبیت اخوان، از دل‌های انقلابیون اصلی مصر گرفته شود.
اشتباه دوم: قرار همکاری با عربستان؛ دولت عربستان چون دولت مصر را از نظر مالی ضعیف و فقیر و نیازمند حمایت دید، قول حمایت چندمیلیاردی داد؛ اما در برابر شرط کرد که مرسی اجازه فعالیت تبلیغی به گروه اندک وهابیت در مصر را بدهد که مرسی هم پذیرفت! وهابیون در مصر اندیشه خشونت‌طلبی و تحجر را آن‌قدر گسترش دادند که طیف زیادی از مسلمانان مصری که تحمل حاکمیت اسلام خشن را نداشتند، از حکومت اسلامی اخوان سرپیچی کردند و تصمیم به سرنگونی حکومت اخوان گرفتند.
چهره خشن وهابیت در نگاه مردم به چهره حاکمیت اخوانی سرایت کرد و خشونت به جایی رسید که سبب شیعه‌ستیزی شد و این مطلب آن‌چنان به اوج رسید که موجب شهادت شهید شیخ حسن شحاته، تنها روحانی شیعه مصر شد.
اشتباه سوم: به کار نگرفتن چهره‌های توانمند گروه‌ها و احزاب رقیب در درون مصر؛ روحیه انحصارطلبی اخوان اجازه نداد تا افراد صالح اعم از اقتصاددانان و سیاست‌مداران و فرهیختگان احزاب رقیب را به کار بگیرند و آن جمع رقیب که حدود نیمی از مردم مصر را تشکیل می‌دادند، از حکومت مصر سرخورده شدند و اشتباه حزب‌گرایی به جای شایسته‌سالاری آسیب محکمی به ثبات حکومت اخوان زد.
اشتباه چهارم: عدم پاکسازی دستگاه‌های حکومتی مصر از عناصر طاغوتی سابق؛ یکی از رموز موفقیت جمهوری اسلامی ایران فرمان امام بزرگوار به پاکسازی مراکز قدرت در نیروهای مسلح، قوه مقننه و همه وزارتخانه‌ها بود.
سازمان امنیت ساواک یکجا منحل شد و هیچ‌کس از متصدیان مقام بالای حکومت طاغوت حق تصدی مسؤلیت را در نظام بعدی نداشتند و به قول امام خمینی(ره) پابرهنگان و سیلی‌خوردگان انقلاب، حاکمیت را به دست گرفتند؛ اما عجیب این است که در حاکمیت آقای مرسی نه تنها اکثر ژنرال‌های ارتش و مسؤلان بخش‌های اداری و سیاسی کشور به قوت خود باقی بودند، بلکه حتی سازمان امنیت مصر هم با همان نیروها مشروعیت یافته و مشغول به کار شدند و جالب این‌که مسؤلیت مبارزه با ضد انقلاب به ساواک مبارک داده شد.
مسؤلان نظام قضایی مصر هم که بنا بود صلاحیت‌های رؤسای جدید نظام را تأیید کنند، همان منصوبان نظام طاغوت بودند! محصول طبیعی بقای ساختار طاغوت پدیده‌هایی بود که در تاریخ سیاست به طنز و افسانه شباهت بیشتری پیدا کرد؛ چنان که رییس سازمان امنیت مصر، آقای عمر سلیمان به دلیل نداشن پرونده در دادگاه، صلاحیت کاندیداتوری ریاست‌جمهوری‌اش در انتخابت اعلام می‌شود و آقای خیرةالشاطر به دلیل محکومیت زندان در دوران حسنی مبارک، رد صلاحیت می‌شود.
اشتباه پنجم: نبود صلابت انقلابی در مرسی و سایر اخوان؛ در مسأله پاکسازی سران فتنه و طاغوت، حکومت اخوانی‌ها چون صلابت کافی و انقلابی را برای پاکسازی برخی از سران حکومت قبل نداشتند، پیامد طبیعی‌اش آن شد که وزیر دفاع مرسی به امر آمریکا علیه او کودتا کرد و فرماندهان ارتش و پلیس حکومت مرسی، وی را بازداشت کردند و دولت جدید در فاصله دو روز جانشین دولت اخوان شد.
این‌ها بخشی از اشتباهات اخوان بود که منجر به سقوط آنها شد؛ اما اخوان‌المسلمین بعد ار سقوط هم درس عبرت نگرفت و علی‌رغم این‌که بی‌وفایی آمریکا، دول استعمارگر اروپایی و عربستان و قطر را که صمیمانه‌ترین دوستان مرسی معرفی شده بودند، به محض کودتا دید و متوجه شد که همین دوستان دیروز تبدیل به کودتاگران امروز شدند، جا داشت که به صداقت جمهوری اسلامی ایران و پایداری مواضع استعمارستیز ایران در طول چهار دهه گذشته و حمایت از ملت‌های محروم و نهضت‌های آزادی‌بخش اعتماد و توجه می‌کرد و حداقل پس از سقوط، رهنمودها و مشورت‌های مشفقانه جمهوری اسلامی را می‌پذیرفت؛ اما اکنون دچار انتخاب ویران‌گری شده است و مسیر درگیری و سازش‌ناپذیری با دولت جدید را پیش‌رو گرفته است.
صحنه امروز مصر شاهد درگیری خونین و جنگ داخلی است که تاکنون در مصر و در هزاره اخیر سابقه نداشته است! ارتش و اخوان در مصر هر دو تصمیم به ادامه خون‌ریزی و رسیدن به پیروزی دارند. تحلیل ما از ریشه این تصمیم دو عامل قوی است.
عامل اول: اخوان‌المسلمین بر اثر دیدگاه‌های مغرورانه تعدادی از سران که هنوز جایگاهی قوی برای خود در کشور می‌بینند، امید به پیروزی مقاومت و شکست ارتش و دولت موقت مصر دارند.
عامل دوم: آمریکا و اسرائیل از سوی جاسوسان و نفوذی‌های خود هم سران اخوان را تحریک به استمرار مقابله، مقاومت و ناسازگاری با ارتش می‌کنند و هم ارتش مصر را از سوی دیگر تشویق و تحریک به مقابله تا انحلال اخوان می‌کنند؛ زیرا نتیجه این استمرار مقابله خونین، تضعیف اخوان و تضعیف و کاهش محبوبیت ارتش مصر در میان مردم است که این امر آرزوی دیرینه اسرائیل بوده است.
80 سال است که اسرائیل هم از اقتدار اخوان‌المسلمین و هم از اقتدار ارتش مصر می‌ترسد؛ اما موضع ما گر چه حکومت جدید را کودتای آمریکایی می‌دانیم و معتقد هستیم که آمریکا علی‌رغم باج‌گیری که از دولت مرسی و اخوان انجام داد، به حکومت نیمه‌اسلامی آنها هم راضی نبود و برای همین تصمیم گرفت با ایجاد کودتا در مصر آخرین نقطه امید مسلمانان مصر و منطقه را نسبت به حاکمیت اسلام سیاسی و انقلابی کور کرده و عجز دین اسلام را از اقامه یک حکومت دموکراتیک ثابت کند، اما ضعف‌های اخوان در تعامل با اسرائیل و امریکا و سوء تعامل با ایران و شیعه را نیز از نظر دور نمی‌داریم.
 
رسا ـ راه‌حل نهایی برای خروج مصر از بحران کنونی چیست؟
جمهوری اسلامی استمرار خشونت از طرفین درگیر در مصر را محکوم کرده و آشتی ملی و مردم‌سالاری دینی را با حضور صالحان همه احزاب و جناح‌ها راه حل نهایی برای مصر پیشنهاد می‌کند.
 
رسا ـ به نظر شما علمای مصر برای برون‌رفت این کشور از مشکلات، چه نقشی را می‌توانند ایفا کنند؟
انتظار ما از علمای الازهر این است که از گرایش‌های اخوانی و ضداخوانی که هر دو نوعش در جمعی از افراد وجود دارد، پرهیز کنند و تلاش مشترک آنها این باشد که طرفین درگیر در مصر را دعوت کرده و با ایجاد آشتی ملی در بین آنها، برای تصدی مدیریت دینی و ایدوئولوژیکی حکومت مصر قدم بردارند.
روحانیت مصر باید هم‌چون روحانیت ایران زمام فکری و مدیریت اندیشه‌ای کل انقلاب را به دست بگیرند و سینه خویش را در برابر گلوله‌های دشمنان اسلام و بیداری مصر سپر کنند و سخنی بگویند که امام خمینی(ره) به دشمنان انقلاب اسلامی اعلام کرد؛ سخنی که هنوز در گوش جهانیان طنین‌انداز است: «خمینی سینه خود را برای گلوله‌های شما آماده کرده است». والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته.
 
رسا ـ با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.
/907/401/ر
 
ارسال نظرات