۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۱۸۲۶۳۸
امام جمعه بهبهان تأکید کرد؛

ضرورت بهره گیری دانشگاه ها از فقه جعفری

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بهبهان با تأکید بر ضرورت بهره گیری دانشگاه ها از فقه جعفری گفت: گرچه دانشگاه ها در این زمینه قدم هایی برداشته اند اما کافی نیست و باید با برنامه ریزی جامع این حرکت پرشتاب باشد.
حجت الاسلام ابوعلي , امام جمعه بهبهان

حجت الاسلام عبدالرضا ابوعلی، امام جمعه بهبهان، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به دوران امام جعفرصادق(ع)، اظهار داشت: حکام دوران امام بسیار بی خرد، ستمگر و همواره در صدد آزار و اذیت آن امام همام بودند.

رییس شورای فرهنگ عمومی بهبهان با تأکید بر این که دوران امام صادق(ع) توأم با مبارزه سیاسی آشکار و پنهان بود، ابراز داشت: ایشان افزون بر مبارزات سیاسی، در نشر دین مبین اسلام نیز بسیار گسترده وارد عمل می شدند و در این زمینه شاگردان برجسته ای را به اسلام معرفی کردند.

امام جمعه بهبهان با اشاره به زمان شناسی ائمه معصومین(ع)، بیان داشت: با توجه به تنش های سیاسی بنی امیه و بنی عباس در دوران امام محمدباقر(ع) و امام صادق(ع)، این امامان بزرگوار از فرصت به وجود آمده به بهترین شکل استفاده کردند و این تنش سیاسی را تبدیل به تبلیغ فرهنگ و مذهب جعفری کردند.

عصر امام صادق؛ عصر شکوفایی دیدگاه های نقلی و عقلی مذهب تشیع

حجت الاسلام ابوعلی با تأکید بر این که عصر امام صادق(ع)، دوران تدوین دیدگاه های نقلی و عقلی شیعه است، تصریح کرد: ایشان با تبیین نظرات نقلی و عقلی مذهب شیعه این دیدگاه ها را به اوج خود رساندند و شاگردان مکتب امام صادق(ع) نیز برای گسترش این نظرات، آنها را تدوین کردند.

استاد حوزه علمیه بهبهان به تشریح ویژگی های شاگردان مکتب آن امام همام پرداخت و گفت: شایسته ترین افراد مکتب ایشان و اهل بیت(ع) کسانی هستند که راه و رسم این بزرگواران را دنبال کنند و در ولایت پذیری نیز در بالاترین سطح باشند.

حوزه های علمیه ریشه در مکتب امام صادق دارند

امام جمعه بهبهان با بیان این که شاگردان مکتب اهل بیت(ع) باید سیره علمی و عملی ایشان را راه و رسم زندگانی خود قرار دهند، تصریح کرد: حوزه های علمیه ریشه در مکتب امام صادق(ع) دارند و از ثمرات تفکرات دینی و فرهنگی امام محمدباقر(ع) و فرزندشان هستند.

حجت الاسلام ابوعلی بر تلاش های حوزه های علمیه جهت حرکت در مسیر مکتب امام صادق(ع) تأکید کرد و گفت: طلاب علوم دینی و دانشجویان باید مکتب ائمه اطهار(ع) و شاگردانی که اهل بیت(ع) تربیت کردند را الگوی علمی و اسوه اخلاقی خود قرار دهند.

رییس شورای فرهنگ عمومی بهبهان خاطرنشان کرد: زمان امام صادق(ع) فرصتی مبنی بر تبیین و تدوین مبانی فکری، عقلی، اعتقادی و اسلامی مذهب تشیع ایجاد شد که براساس این تحرکات عظیم فرهنگی و علمی ایشان را مؤسس و رییس مذهب شیعه و جعفری نامیدند.

حرکت دانشگاه ها و مراکز علمی در مسیر فقه جعفری باید پرشتاب باشد

وی مذهب و فرهنگ شیعی و اسلام اصیل را بر پایه خردورزی و علم دانست و گفت: در قرآن کریم آیات بسیاری وجود دارد که از اسلام به عنوان دین خردورزی و علم نام برده شده است، اما پس از رحلت حضرت رسول الله(ص) انحرافاتی ایجاد شد که امام صادق(ع) همراه با پدر بزرگوارشان اسلام را از انحراف خارج و آن را وارد مدار صحیح قرآنی کردند.

حجت الاسلام ابوعلی با تأکید بر این که حوزه های علمیه، دانشگاه ها و مراکز علمی باید در مسیر مکتب امام صادق(ع) حرکت کنند، به ویژگی های دانشگاه اسلامی اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها باید در مسیر فقه جعفری حرکت کنند؛ البته در این زمینه قدم هایی برداشته شده اما کافی نیست و باید با برنامه ریزی جامع این حرکت پرشتاب باشد.

تحقیق و پژوهش همراه باخدامحوری و خردورزی از ویژگی دانشگاه اسلامی است

رییس شورای فرهنگ عمومی بهبهان تصریح کرد: تحقیق و پژوهش همراه باخدامحوری و خردورزی از ویژگی های بارز دانشگاه های اسلامی است که افزون بر این ویژگی باید در مسیر مکتب امام صادق(ع) و فقه جعفری گام بردارند./9461/ت302/غ

ارسال نظرات