۱۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۱۸۳۴۷۴
حداد عادل:

هجرت امام رضا نوعی مدیریت فرهنگی و تمدن سازی با محوریت اسلام اصیل است

خبرگزاری رسا ـ حداد عادل، معرفی حقیقت امامت به زائران را مهمترین وظیفه متولیان فرهنگی در دهه کرامت دانست و گفت: علت محدثه ی همه آثار و برکات امام رضا(ع)، هجرت امام(ع) است که نوعی مدیریت فرهنگی و تمدن سازی با محوریت اسلام اصیل محسوب می شود.
در محضر عالم آل محمد در محضر عالم آل محمد غلامعلي حداد عادل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، غلامعلی حداد عادل، رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی، در نخستین جلسه از سلسله نشست های سبک زندگی اسلامی با عنوان «در محضر عالم آل محمد(ص)» که در محل تالار بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به بررسی آثار و برکات حضور امام رضا(ع) در ایران پرداخت و گفت: عشق و علاقه ای که ایرانیان نسبت به خاندان پیامبر مکرم اسلام(ص) دارند را از خود اهل بیت(ع) گرفته اند و وجود مرقد امام رضا(ع) از جمله نعماتی است که خداوند به ایرانیان داده است.

 

وی با بیان این که در صد سال اخیر  وهابی ها شیعیان را از زیارت قبور ائمه بقیع(ع) محروم کرده اند، حرم مطهر رضوی را نمونه و نشانه ای از ذوق مردم شیعه ایران نسبت به اهل بیت(ع) دانست و افزود: مردم ایران با توجه خاصی که نسبت به امام رضا(ع) دارند به دیگر شیعیان در سراسر جهان این امر را نشان می دهند که چگونه باید امامان خود را بزرگ بدارند.

 

توجه به امامت و ولایت، باعث تحکیم مبانی اعتقادات شیعیان شده است

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس، آثار و برکات حضور امام رضا(ع) در ایران را شامل آثار اجتماعی، سیاسی، معنوی، اقتصادی، علمی، هنری، روحی، روانی، فرهنگی، تقویتی و بین‌المللی برشمرد.

 

وی در توضیح آثار معنوی، الهی، اسلامی و شیعی این حضور، وجود مرقد امام رضا(ع) در ایران را سبب انتشار پیام خدا پرستی و توحید دانست و تصریح کرد: توجه به امر امامت و ولایت به خصوص مرقد مطهر رضوی باعث تحکیم مبانی اعتقادات شیعیان شده است.

 

حداد عادل ادامه داد: مضجع شریف امام رضا(ع) مانند قلبی است که در شمال شرق ایران دائما خون معنویت را در سراسر ایران اسلامی به حرکت و گردش در می آورد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس، در توضیح آثار روحی، روانی و تربیتی حاصل از حضور امام رضا(ع) در ایران و مشهد گفت: به دور از روانشناسی های غربی، مردم با حضور در کنار بارگاه منور رضوی در یک فضای الهی و معنوی قرار می گیرند، که این یک سرمایه محسوب می شود.

 

وی در پاسخ این شبهه که حال و هوای انسان در حرم مطهر، تلقین و تخیل است، خاطرنشان کرد: وقتی مردم بارها و بارها به زیارت می آیند، نشان می دهد حتما رهیافتی داشته و آرامش و طمأنینه ای دیده اند. ضمن این که اگر این آرامش را در جای دیگری می دیدند هم سراغ آن می رفتند. مردم افزون بر معجزات آشکار، تجارب معنوی شخصی نیز از رأفت امام(ع) داشته اند.

 

حداد عادل، ایجاد حوزه های علمیه متعدد و کتابخانه آستان قدس رضوی را از آثار فرهنگی و علمی حضور امام رضا(ع) در مشهد عنوان و اظهار کرد: باید آثار و ابعاد مختلف این کتابخانه  مورد بررسی قرار گرفته و از آن بیشتر بهره برد.

وی با اشاره به هنرهای اسلامی موجود در حرم مطهر رضوی، گفت: حداقل 50 نوع هنر اسلامی با سابقه بیش از هزار سال در حرم مطهر رضوی قابل مشاهده است.

 

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به آثار اجتماعی حضور امام رضا(ع) در مشهد و ایران اسلامی، افزود: همبستگی، وحدت و یکپارچگی که در میان مردم ایران وجود دارد از جمله آثار اجتماعی حضور امام رضا(ع) در مشهد و ایران اسلامی به شمار می رود. معنویت حرم، همه اختلاف ها را ذوب می کند این قومیت ها و خرده فرهنگ های مختلف هیچ یک در این حرم مطهر، ادعای برتری نمی کنند.

 

حضور نوروزی رهبری در کنار مضجع مطهر رضوی، نشانه این است که نظام ما در مبانی دینی ریشه دارد

حدادعادل در ادامه با اشاره به آثار سیاسی حضور امام رضا(ع) در مشهد و ایران اسلامی، تصریح کرد: اولین سخنرانی رهبر معظم انقلاب، خطاب به ملت ایران، مسلمانان جهان و مجامع بین المللی در کنار حرم مطهر رضوی صورت می گیرد که به این معناست که ایشان می خواهند بفرمایند تکیه‌گاه جمهوری اسلامی ایران ائمه و معصومین هستند. همچنین حضور ایشان در کنار بارگاه منور امام رضا(ع) نشان دهنده این است که  مشروعیت و جایگاه نظام ما ریشه در اعتقادات و مبانی دینی دارد.  

 

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس به آثار و برکات بین‌المللی حرم مطهر رضوی در ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: حرم متعلق به ایرانی‌ها نبوده و فقط ایرانیان افتخار خدمت‌گزاری دارند، هم خدمت‌گزاری به امام رضا و هم میهمانان حضرت.

وی با بیان این که ایران از صدر اسلام پشتیبان اهل بیت(ع) بوده است، گفت: هم اکنون نیز مکانی امن برای بارگاه های اهل بیت(ع) به شمار می رود و در آینده نیز پشتیبان امامت، ولایت و اسلام محمدی خواهد بود.

 

حداد عادل یادآور شد: این که گردشگر و زائر غیرایرانی می آید و می بیند با وجود همه تحریم ها و فشارهای بین المللی، در ایران، روال عادی زندگی مردم در جریان است، زبان گویای بی تأثیر بودن تحریم ها و مهمترین اثر سیاسی و بین المللی وجود امام رضا(ع) است.

 

وی در پاسخ به سؤالی در مورد فواید شناخت آثار حضور امام رضا(ع)، گفت: شناخت آثار وجودی امام(ع) به عنوان یکی از نعمات بزرگ الهی، به استفاده بهتر و بیشتر از آن منجر می شود. اگر به گنج های معنوی نهفته در این مضجع شریف پی ببریم، ذهنمان برای بهره مندی هر چه بهتر فعال شده و مشمول این جمله نمی شویم که «النِّعمَةُ إذا فُقِدَت، عُرِفَت».

 

مهدویت، جلوه موعود و زنده امامت است

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ این پرسش که با توجه به نقش ایرانیان در زمینه سازی و ظهور حضرت مهدی(عج)، وجود حضرت رضا(ع) تا چه حد می تواند در این خصوص موثر باشد، ابراز کرد: وجود امام زمان(عج)، ادامه زنجیره امامت و توسل به امام، تجدید عهد و پیمان و ارادت به همه ائمه اطهار(ع) است بنابراین توسل حضرت رضا(ع)، توسل به امام زمان(عج) است و بالعکس. مهدویت جدا از امامت نیست بلکه جلوه موعود و زنده و دائمی امامت است.

 

 حدادعادل در مورد نقش تربیتی جضور امام رضا(ع) در پرورش یاران امام زمان(عج)، گفت: در طول تاریخ، همیشه فرزندان اهل بیت(ع) و دوستداران ایشان در مقابله با خلفای جور به ایران پناه می آوردند، ایران از صدر اسلام تاکنون همواره پشتیبان اهل بیت(ع) و کانون پرورش نیروهای اسلام بوده است و این حقیقت پس از انقلاب اسلامی، بیش از پیش آشکار شده است. در برهه کنونی نیز ایرانی ها با انقلاب اسلامی خود دین را از انزوا در آوردند.  

 

هجرت امام رضا(ع)، مدیریت فرهنگی و تمدن سازی با محوریت اسلام اصیل است

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس افزود: در واقع، علت محدثه ی همه آثار و برکات امام رضا(ع)، هجرت امام(ع) است که نوعی مدیریت فرهنگی و تمدن سازی با محوریت اسلام اصیل محسوب می شود.

 

وی، معرفی حقیقت امامت به زائران را از مهمترین وظایف متولیان فرهنگی خصوصا در دهه کرامت عنوان و خاطرنشان کرد: وقتی زائر در حرم است، باید بداند کجاست و با که صحبت می کند؟. خصوصا در  اردوهای فرهنگی زیارتی نوجوانان و جوانان، فرازهای زیارت امین الله و جامعه تبیین شود.

 

حدادعادل، موقوفات را از بخش های مهم اقتصادی این مضجع شریف دانست و یادآور شد: بحث از موقوفات و جوانب بین المللی حضور امام(ع) بدون توجه به معرفت ایشان، مانند این است که از نور خورشید بگوییم و خودش را نادیده بگیریم. بخش مهم اقتصادی دیگر، گردشگری مذهبی است. تعداد سفرها به مشهد و هزینه هایی که زائر می کند بخش بزرگی از اقشار جامعه را به لحاظ اقتصادی پوشش می دهد.

 

وی با تأکید بر مطالعه و تبیین فواید اقتصادی زیارت، گفت: با وجود مشکلات اقتصادی، رونق اقتصادی در مشهد از همه جای کشور بیشتر است و اصولا برکتی وجود دارد که با وجود این سیل زائر و مسافر، هیچ گاه با کمبودی مواجه نبوده ایم.

 

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس در پاسخ این پرسش که چرا ایران، پناهگاه و مورد توجه پیامبر(ص) بوده است، خاطرنشان کرد: ایرانیان همیشه موحد بوده اند و در تاریخ ایران باستان، بت پرستی دیده نمی شود. اسلام هم که آمد، این فطرت یکتاپرستی، پیام پیامبر(ص) را منطبق بر طبع خود دید.

 

سلمان، نماد مسلمانی و تشیع ایرانیان است

حدادعادل با بیان این که اگر ایرانی ها قلباً مستعد پذیرش اسلام نبودند در برابر لشکر عرب، خود مردم مقاومت می کردند نه حکومت هاف اظهار کرد: سلمان، نماد اسلامیت ایرانی هاست اما با این وجود، در خانه خود هم هنوز ناشناخته است. سلمان شخصیتی بود که هم خود پیامبر(ص) را خوب شناخته و هم وظیفه خود بعد از رحلت ایشان را به خوبی درک کرده بود. فردی بود که اجازه ورود به خانه حضرت زهرا(س) داشت.

 

وی افزود: سلمان، نماد هم مسلمانی ماست هم نماد تشیع ما و در هر دو جنبه به همه ایرانی ها فضل تقدم دارد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ این پرسش که جایگاه معرفت و برکات امام(ع) در کتب درسی جلوه گر نیست، گفت: این مسائل در کتب درسی هست ولی کافی نیست. وقتی خود در این عرصه مسؤولیت داشتم تمام تلاش خود را در این راستا به کار گرفتم.

 

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد دلیل انصراف از کاندیداتوری، افزود: علت این امر را همان جمعه پیش از انتخابات طی بیانیه ای اعلام کرده ام که می توانید مراجعه کنید./930/پ201/ج

 

 

ارسال نظرات