آیتالله مصباح یزدی:
اختلاف در تشخیص حق به اختلاف رفتارها و اعتقادات میانجامد
خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به اختلاف رفتارها و اعتقادات در ادیان و مذاهب مختلف، گفت: اختلاف در فرامین مختلف به خاطر این است که در تشخیص حق با هم اختلاف دارند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) چهارشنبه شب در جلسه درس اخلاق خود که در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: حلقه واسط بین افعال دورنی و بیرونی صبر است.
وی با اشاره به سوره والعصر به تبیین کلمه حق در این سوره پرداخت و ابراز کرد: کلمه حق کاربردهای فراوانی دارد و عنصر اصلی در مفهوم حق ثبوت است.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: گاهی می گوییم کلامی کلام حق است و آن را به معنی صدق میگیریم در این حالت حق صفت واقع میشود برای گفتاری که حق است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که در برخی موارد به خود عمل حق گفته می شود، افزود: در آیات قرآن آمده که مؤمنان کسانی هستند که در اموال خود برای محرومان حق قائل می شوند البته این حق به معنای حق در گفتار و کردا نیست و امری اعتباری است.
آیتالله مصباح یزدی با بیان این که کاربردهای حق از یک نظر یا حقیقی است یا اعتباری، گفت: گاهی حق در باورها و گاهی در ارزشها و گاهی مربوط به واقعیتها است.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این که محتوای دین از دو بخش باورها و ارزشها تشکیل شده است، اظهار کرد: در برخی موارد حق به عنوان صفت دین بکار رفته و دین حق یعنی این که باورها و ارزشهای آن دین حق است.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در ادامه در تفسیر «تواصوا بالحق» بیان کرد: در این آیه بلزوم مقدر است یعنی ملازم حق باشید و حق را رعایت کنید.
وی در پاسخ به این سؤال که ملازم حق بودن کدام بخش از حقها را شامل میشود،گفت: برخی از مفسران گفتهاند حق در اینجا اطلاق دارد و شامل واقعیت ها، باورها و ارزشها میشود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اختلاف رفتارها و اعتقادات در ادیان و مذاهب مختلف، ابراز کرد: اختلاف در فرامین مختلف به خاطر این است که در تشخیص حق با هم اختلاف دارند.
آیتالله مصباح یزدی ادامه داد: برخی از حق مربوط به اعتقادات است که باید دید آیا آن اعتقاد درست است یا نه و بخشی نیز در ارزشها است که برخی از رفتارها را باید و برخی را نباید انجام داد./927/پ202/ع
ارسال نظرات