۰۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۱۸۵۵۲۸
معاون اول دستگاه قضا:

کاهش ناهنجاری‌ها در گرو همکاری سه قوه است/ هزار نفر جذب دستگاه قضا می‌شوند

خبرگزاری رسا ـ معاون اول قوه قضاییه همکاری سه قوه در زمینه کاهش بسترهای وقوع جرم را بسیار ضروری خواند و گفت: همه قوا باید برای تحقق این مهم به قوه قضاییه کمک کنند و در این بین کار اصلی به دوش قوه مجریه است.
حجت الاسلام سيدابراهيم رئيسي حجت الاسلام سيدابراهيم رئيسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضاییه عصر امروز در مراسم تحلیف قضات مرکز آموزش قضات قم ضمن ابراز نارضایتی از آمار جرم در کشور، اظهار داشت: این میزان جرم زیبنده جامعه اسلامی ما که مبتنی بر اخلاق، عدالت و قانون مداری است، نیست.

وی با تأکید بر این که دستگاه‌ها و قوای دیگر نیز باید به قوه قضاییه کمک کنند تا بسترهای جرم را از بین ببرند، گفت: همه دستگاه‌های فرهنگی، دستگاه‌های الگوساز در این زمینه نقش دارند؛ حتی دستگاه‌های اقتصادی کشور نیز بسیار مؤثرند، هراندازه وضعیت اقتصادی کشور ثبات داشته باشد به همان میزان جرم های اقتصادی کم می شود.

معاون اول قوه قضاییه افزود: اگر وضعیت نقدینگی مدیریت نشود می تواند مثل یک سیل ویرانگر جامعه را نابود کند اما زمانی که سیاست اقتصادی پول را به مسیر تولید هدایت کند می تواند موجب افزایش اشتغال، کاهش بی‌کاری و رونق اقتصادی شود؛ هرگاه نوسان اقتصادی در کشور بوجود می آید آمار پرونده‌های مربوط به چک در قوه قضاییه افزایش پیدا می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که کار اصلی در زمینه کاهش جرم به دوش قوه مجریه است، گفت: البته قوه مقننه هم با وضع قوانین مناسب و تعیین بایدها و نبایدها در این زمینه بسیار مؤثر است؛ قوه قضاییه نیز به عنوان آخر کار سعی می کند رسیدگی به جرایم با سرعت مناسب و دقت بسیار انجام شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود قضاوت را از شریف‌ترین مشاغل و کار انبیا و اولیای الهی خواند و ابراز داشت: قاضی مهندسی اجرای قانون را به عهده دارد؛ در یک پرونده ویک موضوع خاص باید همه قوانین و مقررات با نگاهی دقیق و جامع در نظر گرفته شود، قاضی باید نسبت به موضوع، حکم و نسبت بین این دو شناخت داشته باشد و د رتصمیم گیری دقیق باشد تا بتواند گره از کار مردم بگشاید و اجر اخروی کار خویش را ببرد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به این که فقه ما دو شرط اساسی برای قاضی در نظر گرفته است، گفت: در میان شروط متعددی که بزرگان ما بیان فرموده اند این دو شرط مورد اتفاق همه است، شرط علم و شرط عدالت؛ در بحث علم همه در اجتهاد قاضی تأکید دارند اما به دلیل این که به اندازه مورد نیاز مجتهد نداریم فقها از این شرط عدول کرده و اجازه داده اند غیر مجتهد مسلط به موازین حقوقی نیز قاضی شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تأکید براین که هیچ فقیهی از شرط عدالت برای قاضی عدول نکرده است،‌ اظهار کرد: عدالت فرد همواره در معرض آسیب است به همین دلیل این شرط همواره به عنوان یک شرط اساسی باید حفظ و صیانت شود.

وی قضات را به دانش افزایی توصیه کرد و گفت: به آموخته هایی که تاکنون داشته اید بسنده نکنید و همواره خود را نیازمند دانش افزایی بدانید؛ قاضی باید به روز و به هنگام باشد؛ اگر کوچکترین نقصی در این زمینه داشته باشد نمی تواند به شکل مطلوب پرونده‌های جدید را مورد بررسی قرار دهد.

معاون اول قوه قضاییه در تشریح بعد عدالت به آیه « یَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُم بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى» اشاره کرد و بیان داشت: خلیفه شدن هم مراتب دارد؛ گاهی جایگاه خلافت مربوط به امام معصوم است و گاهی هم یک انسان مؤمن و پرهیزکار که خلیفة الله است نیز می تواند در عرصه قضاوت خلیفه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی شناخت حق را در امر قضاوت بسیار مهم خواند و گفت: برای شناخت حق نیاز به تقوا داریم« اِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً» ملکه فرقان را به کسی می دهند که تقوایش بیشتر باشد؛ برای دست یابی به مراتب بالای تقوا و شناخت حق که همان حق تقاطع است باید از ائمه اطهار(ع) کمک بخواهیم؛ برای برخورداری از ملکه فرقان دانش حوزه و دانشگاه لازم است اما کافی نیست.

وی گام دوم در مسیر قضاوت را گرایش به حق دانست و افزود: عده ای حق را می شناسند اما به آن گرایش پیدا نمی کنند؛ توجه به هوای نفس مانع اصلی آنها در این مسیر است؛ گاهی نفوذ پذیری دیگران، فرد را از حق دور می کند اما اغلب نفوذ پذیری ما نسبت به نفس خود موجب دوری از حق می شود، زمانی که در انجام کار و صدور حکم  حب و بغض‌های شخصی را در نظر بگیریم.  

معاون اول قوه قضاییه ایستادگی در راه حق را سومین گام مهم در بحث قضاوت دانست و گفت: برخی در مسیر حق حرکت می کنند اما تا آخر خط نمی ایستند و استقامت ندارند؛ البته سیره صاحبان اندیشه و بزرگان به ما آموخته که هرجا که اشتباه کردیم با شهامت به آن اعتراف کنیم.

حجت الاسلام والمسلمن رئیسی دستگاه قضایی را مقدس خواند و و در تبیین راز این تقدس، ابراز داشت: در دنیا جنگ‌ها و کشتارهای فراوانی انجام شده و می شود اما چرا ما به جنگ تحمیلی خود می گوییم دفاع مقدس؟ این تقدس به انگیزه جنگ و جنگ آوران و همچنین به ساختار تشکیلاتی که در آن نبرد انجام می گیرد، برمی گردد.

وی ادامه داد: ساز و کار و ساختار دستگاه قضایی ما مقدس است سلسله مراتب آن از قاضی شروع  و به رییس قوه، نایب امام عصر(عج) و در نهایت خود حضرت ختم می شود بنابراین این دستگاه مقدس است؛ دلیل دیگر بر تقدس دستگاه قضا این است که ما به دنبال حکم الهی هستیم؛ غیر از حکم خدا حکم دیگری وجود ندارد و مانند کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ از اساس هیچ حکم دیگری وجود ندارند.

معاون اول قوه قضاییه در پایان با تأکید بر این که مراسم تحلیف امری تشریفاتی نیست، گفت: هرچند این مراسم با تشریفات برگزار می شود اما تشریفاتی نیست؛ این یک انشاء و عهد و میثاقی است که شما با خداوند می بندید؛ امیدواریم دستگاه قضایی با جذب نزدیک به هزار نفری که امسال انجام خواهد شد در مسیر انجام وظایفی که قانون اساسی به عهده اش گذاشته است توانمندتر شود./928/پ202/ج

ارسال نظرات