گناه روح ایمان را در انسان محو می کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام سید یدالله یزدان پناه، مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی، چهارشنبه شب در سلسله نشست های نماز از نگاه آیات و روایات با بیان این که دین مبین اسلام در بین اعمال نماز را به عنوان محور معرفی می کند، گفت: نماز در بین همه امور مهم تر و حساب آن جدا بوده که اگر نماز پذیرفته شود همه اعمال ما مقبول است.
وی با اشاره به این که از نوع بیان ائمه معصومین(ع) می شود فهمید که نماز محور همه اعمال انسان است، بیان داشت: دین یک دسته عقایدی دارد و از همگان می خواهد به آن ایمان آورده و خداوند منان را قبول داشته باشند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که ایمان به اصول دینی از همگان خواسته شده است، خاطرنشان کرد: دین تنها عقاید نبوده و کنار این عقاید پاک دسته ای از خصلت های نیکو بوده که گفته شده است از اخلاق های زشت نیز دوری کند.
حجت الاسلام یزدان پناه با تاکید بر این که در کنار اخلاق و اعتقاد انسان باید شریعت را نیز رعایت کند، بیان داشت: محرماتی بوده که انسان باید از آن دوری کرده و در کنار آن اعمالی را انجام دهد.
شاگرد علامه حسن زاده آملی با بیان این که مجموعه دین اگر بخواهد به طور دقیق معنا شود به سه دسته عقاید پاک، اخلاق، و احکام تقسیم می شود، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم عقاید دینی به درستی در انسان بنشیند باید احکام را اجرا کنیم که سبب افزایش ایمان می شود.
مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با تاکید بر این که ایمان انسان با انجام گناهان کم کم کدر می شود، گفت: اگر دین می گوید امری حرام بوده انسان باید از گرایش به آن خودداری کند و در حرمت برخی از امور حکمتی وجود دارد که دوری از آن ها سبب می شود تا باورهای پاک در دل انسان بنشیند.
وی با بیان این که نماز سبب می شود انسان همیشه بداند قانون گذار نظام هستی خداوند منان است، بیان داشت: حکمت نماز به سبب آن بوده تا انسان به حقیقت اصلی خود متصل باشد.
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که دستورات دینی ضامن تعهد به باور دینی است، بیان داشت: شریعت می خواهد از یک منظر تمدن الهی و انسانی پدید آورد و شریعت برای آن بوده تا دنیای انسانی ما را آباد کرده و باورهای دینی در ما تقویت شود.
حجت الاسلام یزدان پناه با تاکید براین که انسان باید مهارت موحد بودن را به دست آورد، خاطرنشان کرد: دانستن و مهارت دو چیز جدای از هم بوده و گاهی انسان می داند توحید چه بوده اما نمی داند چگونه باید موحد بودن را به دست آورد که راه آن در اقامه نماز است.
شاگرد علامه حسن زاده آملی با اشاره به این که انسان در نماز بسیاری از حقایق ناخودآگاه را می آموزد، بیان داشت: نماز برای آن بوده تا باور توحید در ما تقویت شود که جا دارد تفکر و تدبر ارزنده ای از سوی همگان در خصوص نماز صورت گیرد./950/پ202/ب