۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۲
کد خبر: ۱۹۱۰۹۳

سرکوب تظاهرات مخالفان دولت اوکراین

خبرگزاری رسا ـ سفیر آمریکا در اوکراین خشونت علیه افرادی که در تظاهرات صلح‌آمیز شرکت کرده بودند را محکوم کرد.
سرکوب تظاهرات مخالفان دولت اوکراین

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: پلیس اوکراین با توسل به زور، تظاهرات ضد دولتی در شهر کی‌یف، پایتخت، را بر هم زده است.


به گزارش بی بی سی؛ تظاهرکنندگان به امتناع ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور اوکراین از امضای توافقنامه‌ تجاری با اتحادیه اروپا اعتراض دارند.


به گفته شاهدان عینی، صبح امروز، شنبه 30 نوامبر، ده‌ها نفر از معترضان در اثر ضربات باتوم پلیس و نیز شلیک گاز اشک‌آور آسیب دیده‌اند.


جفری پایات، سفیر آمریکا در اوکراین خشونت علیه افرادی که در تظاهرات صلح‌آمیز شرکت کرده بودند را محکوم کرد.


پس از آنکه ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور اوکراین در اجلاس اتحادیه اروپا در شهر ویلنیوس لیتوانی از امضای یک موافقت‌نامه تجاری با این اتحادیه خودداری کرد، هزاران تظاهرکننده اوکراینی در میدان استقلال کی‌یف جمع شدند و به تصمیم او اعتراض کردند.


مخالفان آقای یانوکوویچ می‌گویند اقدام او رویای اوکراین برای نزدیک‌تر شدن به اروپا را از بین برده است.


موافقت‌نامه میان اوکراین و اتحادیه اروپا در صورت امضا شدن، مرزها را به روی کالاها خواهد گشود و محدودیت های سفر را کاهش خواهد داد.


خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا دخالت روسیه را مغایر با موازین قوانین بین‌المللی توصیف کرد و گفت که دوره حاکمیت محدود در اروپا به پایان رسیده است.


اوکراین که دومین کشور بزرگ اروپاست، در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1991 مستقل شد و از آن زمان، میان نزدیک‌تر شدن به اروپای غربی و آشتی با روسیه در نوسان بوده است.
روسیه تامین کننده بخش اعظم نیازهای انرژی اوکراین است./1421/1409/ح

ارسال نظرات