۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۱۹۲۳۳۳
رییس مؤسسه بهداشت معنوی:

تفکر و اندیشه راه درمان بیماری های معنوی است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه بهداشت معنوی با بیان اینکه تفکر و اندیشه راه درمان بیماری های معنوی است، گفت: افرادی که در کلاس های عرفان های کاذب همچون حلقه شرکت می کنند، دچار مشکلات شدید جسمی، روحی و روانی شده اند.
فرقه هاي ضاله

حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف، رییس مؤسسه بهداشت معنوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره ترفندهای عرفان حلقه برای جذب و انحراف جوانان و مردم گفت: در حال حاضر در جامعه، اعضای این فرقه بسیاری از حقایق و مسائل جدی و چالش زا را جهت جذب افراد مطرح نمی کنند و با زبان دین و مذهب وارد صحنه می شوند.

وی افزود: پروسه این عرفان به گونه ای طراحی شده است که فردی که با اعتقادات دینی به هر دلیلی وارد این فرقه می شود در ابتدا تلاش می کنند به تفکرات پوچ خود رنگ و بوی دینی دهند که این امر سبب بسته شدن جریان ادراک ذهنی آنان می شود و افراد عادت می کنند که پذیرنده و شنونده محض باشند نه یک پرسشگر و محقق و اندیشمند.

وی در ادامه به مشکلات روحی و روانی افراد مختلف این فرقه اشاره کرد و گفت: در عصر حاضر بسیاری از افراد آسیب دیده در کشور وجود دارند که پس از مدت اندکی حضور در این کلاس ها به نوعی دچار مشکلات شدید جسمی، روحی و روانی شده و گاها می توان به از هم پاشیده شدن زندگی شخصی و خانوادگی افراد مختلف اشاره کرد.

حجت الاسلام مظاهری سیف در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی برای آگاهی‌رسانی و روشن‌سازی هواداران عرفان حلقه صورت گرفته است، از ظرفیت هایی همچون ارائه مقاله، برگزاری جلسات آگاهی بخشی، پرسش و پاسخ، بحث آزاد، مناظره و گفت و گو با سر کردگان فرقه، تدوین کتاب، برگزاری نمایشگاه های آزاد با حضور کارشناسان نام برد.

وی تصریح کرد: با همه تلاش های انجام شده از سوی دانش پژوهان و محققان موسسه بهداشت معنوی برای هدایت و راهنمایی سر حلقه ها و لیدر های این جنبش انحرافی نتیجه ای جز افزایش اهانت ها و تهدیدات حاصل نشده است.

این کارشناس عرفان با اشاره به تلاش های صورت گرفته در راستای مناظره و گفت و گو با اعضای این فرقه افزود: بر خود وظیفه دانستیم فضایی مناسب و سالم را برای ارتباط با حقیقت جویانی که گرفتار حلقه شده‌اند ایجاد کنیم از این رو با برنامه ریزی منسجم آماده گفت و گو با آنها شدیم اما آنها از این مناظره استقبال نکردند.

وی با بیان اینکه خاصیت عرفان حلقه و آموزش های سرکرده آن، ایجاد نوعی تعصب، خصومت و کینه توزی شدید بوده است، گفت: آنها هیچ سخنی غیر از مطالب خود را نمی پذیرند و هر منتقدی را متعلق به شبکه منفی می دانند، بنابراین افراد انگشت شماری هستند که این تعصبات منفی را نداشته باشند و حاضر به آزاداندیشی، تحقیق و گفت و گو شوند.

وی ادامه داد: هواداران عرفان حلقه استقبال چندانی از فضای بوجود آمده برای بحث و مناظره نداشتند، از این رو تعداد کمی که در این گفت و گو شرکت می کردند برای تبلیغات خود در جلسه حضور داشته و سعی می کردند تک صدا و تنها گوینده باشند و بقیه شاگرد و شنونده، طوری که جلسات مناظره را به میتینگ های عرفان حلقه تبدیل می کردند، در حالی که فضای جلسات تضارب آرا و چند صدایی بود.

رییس موسسه بهداشت معنوی گفت: یکی از عوامل مهمی که سبب می‌شود طرفداران عرفان حلقه از هرگونه مناظره و مشارکت در بحث‌های آزاد گریزان باشند "تسلیم محض" است، بنابراین تسلیم یکی از مفاهیم اصلی عرفان حلقه است.

وی شرط تسلیم را حذف ذهن، فکر و اندیشه عنوان و اظهار کرد: اگر کسی سوالی مطرح کند با برچسب های آماده ای مثل سوپردانا، عضو شبکه منفی، روی پله عقل و ناتوان از درک عشق و عرفان، معاند، بدخواه و دارای قفل ذهنی مواجه می شود؛ اعضای این جنبش پاسخ گوی افکار و رفتارهای خود نیستند، زیرا با پرسش و پاسخ سروکاری نداشته اند و کارشان با تسلیم و اتصال ادعایی است.

حجت الاسلام مظاهری سیف در ادامه به آسیب های روحی و روانی سر فرقه این عرفان کاذب اشاره کرد و گفت: محمد علی طاهری یک بیمار معنوی است و قبل از آنکه به جرایمش رسیدگی شود لازم است خلأهای درونی و اضطراب هایش درمان شود و به یک آرامش و استقرار فکری برسد.

وی در پایان در مورد آینده این فرقه گفت: یکی از راه‌های درمانی بیماری‌های معنوی بحث آزاد و گفت و گو است، شخص در مواجهه با بیان افکارش و شنیده ‌شدن آن از سوی کارشناسان معنوی و فنونی که در این روش وجود دارد، با واقعیت‌های معنوی روبرو می‌شود، خودش را پیدا می‌کند و افکارش را عمیق‌تر به اندیشه می‌گیرد و این به درمان شخص کمک می کند.

رییس مؤسسه بهداشت معنوی گفت: باید به آنها فرصت فکر کردن داد و فضای درونی ذهن شان را باز کرد تا از تخیلات و اوهام کاذب فاصله بگیرند و حقایق برایشان روشن شود در غیر این صورت دیگران را هم مبتلا می‌کنند./9596/پ202/ی

ارسال نظرات