۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۱۹۲۴۳۷
آیت الله اراکی:

نهادهای فرهنگی به جایگاه ایرانیان در منابع دینی توجه بیشتری کنند

خبرگزاری رسا ـ دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب با تاکید بر این‌که نهادهای فرهنگی ما باید به جایگاه ایرانیان در منابع دینی توجه بیشتری کنند گفت: ایرانیان در منابع دینی ما، هم در قرآن و هم در سنت پیامبر(ص) جایگاه ویژه ای دارند.
آيت الله اراکي، دبير کل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی، دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب صبح امروز، دوشنبه 25 آذرماه در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر و رونمایی از آثار و دستاوردهای پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاکید بر این‌که نهادهای فرهنگی ما باید به جایگاه ایرانیان در منابع دینی توجه بیشتری کنند گفت: ایرانیان در منابع دینی ما، هم در قرآن و هم در سنت پیامبر(ص) جایگاه ویژه ای دارند.

آیت الله اراکی با بیان این‌که آیاتی در قرآن کریم داریم که به اتفاق نظر علمای اهل تسنن و شیعه مخصوص ایرانیان است گفت: در رابطه با آیه 2و 3 سوره جمعه از رسول اکرم سوال شده که اینان کیانند با تعبیر «آخرین منهم» از ایشان یاد شده و حضرت به سلمان فارسی اشاره فرموده و گفتند که از کشور این مردند.

وی در ادامه با اشاره به آیه 54 سوره مائده اظهار داشت: اولین خصلت این قوم در این آیه عشق بین خدا و بنده ذکر شده و اینها بر کافرین عزت دارند و از تبلیغات جهانی هراسی ندارند که این اوصاف ملت ماست و در تفاسیر آمده از رسول اکرم (ص) سوال شد این قوم کیانند پیامبر اشاره به سلمان فارسی فرموده اند و فرموده اند این قوم از تبار ایرانیانند.

دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب افزود: در آیه آخر سوره محمد (ص) داریم که اگر شما پشت به خدا و دینش کنید خدا به جای شما قومی را می آورد که در پیمان شکستن مثل شما نباشد که پرسیده شد این قوم چه کسانی هستند که گفته شد ایرانیان هستند.

آیت الله اراکی با بیان این‌که در منابع شیعه و سنی روایاتی داریم که مخصوص ایرانیان است گفت: در منابع شیعه و سنی این مضمون را داریم که در رابطه با علم ، ایمان و دین آمده است که اگر در ثریا باشد مردم ایران به آن دست خواهند یافت.

وی با تاکید بر این‌که سازمان فرهنگ و ارتباطات روی این جایگاه و تبیینش فعالیت ویژه بکند گفت: با این حرکت که امروز بنا دارند ایران و ایرانی را در منطقه ما به عنوان دشمن معرفی کنند باید مقابله شود و یکی از راه‌های مقابله با این جریانات این است که جایگاه ایرانیان طبق منابع دینی معرفی شود.

دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب خاطرنشان کرد: در منابع دینی اهل سنت این مقوله بیشتر بیان شده است تا منابع شیعی و در منابع دینی اهل سنت روایات به حدی است که به تواتر می رسد.

آیت الله اراکی با تاکید بر این‌که مطرح کردن این مقوله ربطی به ملی گرایی ندارد اظهار داشت: درخواست طرح این مبحث بخاطر ملیت ایرانی نیست بلکه بخاطر جایگاه شایسته ای است که ایرانیان توانسته اند کسب کنند.

وی با بیان این‌که امروز بحث از زبان فارسی و ایران و ایرانیان مبنای ایدئولوژیک دارد گفت: حضرت امیر(ع) در خطبه قاصعه می‌فرماید اگر می‌خواهید برای قومتان تعصب داشته باشید تعصب در کمالات قومتان باشد، این مفهوم از ملی گرایی که خصلت‌های خوب و بد قوممان همه را یکجا قبول داشته باشد غلط است، افتخار به کمالات قوم مانند افتخار به اینکه پرچمداری ولایت از کمالات ایرانیان است ریشه دینی دارد، علم و ایمان دو کمال ایرانیان است که رسول اکرم ان را معرفی کرده است./959/پ202/ج

ارسال نظرات