۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۱۹۲۵۷۷
نایب رییس مجلس:

حوزه علمیه می‌تواند با تجارب علمی نظام اسلامی را در رسیدن به افق‌های بلند یاری کند

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به به نقش حوزه علمیه قم در تصمیمات خرد و کلان نظام اسلامی ایران، بر انطباق کامل قوانین مجلس با آموزه‌های قطعی دین و هموار شدن راه برای حضور شایسته علم و دانش مبتنی بر وحی در عرصه اداره کشور تأکید کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمين محمدحسن ابوترابي فرد حجت‌الاسلام والمسلمين محمدحسن ابوترابي فرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد در مراسم تقدیر از پژوهشگران برگزیده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس که عصر امروز 26 آذرماه در سالن امام خمینی‌(ره) مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد، بر انطباق کامل قوانین مجلس با آموزه‌های قطعی دین و همواره شدن راه برای حضور شایسته علم و دانش مبتنی بر وحی در عرصه اداره کشور تأکید کرد.

وی در ابتدای سخنان خود با تقدیر و تشکر از فعالیت‌های پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، گفت: از مجموعه آموزه‌های دینی می‌توان این واقعیت را به روشنی استفاده کرد که هدف بلند آفرینش انسان و بعثت انبیای الهی و آموزه‌های وحیانی در راستای ارتقای علمی و معرفتی انسان است.
 
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علم از نگاه دین مهم‌ترین و در حقیقت تنها ابزار سیر و سلوک بشر به سوی کمال و تنها هدف از سیر و سلوک نیز انسان است، تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران باید با این نگاه، نقشه راه خود را تدوین کند.
 
وی افزود: آنگاه به یک نظام دینی و اسلامی تبدیل می‌شویم که تمام تصمیمات خرد و کلان مبتنی بر مبانی متقن و مستحکم و خلل ناپذیر علمی باشد و در عرصه عمل و صحنه سخت مدیریت کلمه مبارکه « وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ» را عینیب بخشیم.
 
خروجی نظام باید آفرینش افراد آراسته به علم و معرفت باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد خاطرنشان کرد: زمانی نظام به آرمان کلیدی از تأسیس خود دست یافته است که از این روش و ابزار علمی برای تربیت انسان عالم و با معرفت بهره بگیرد و خروجی این نظام، آفرینش انسان‌های آراسته به علم و معرفت باشد و حقیقت علم در معرفت باری تعالی تحقق ‌یابد.
 
نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در نظام‌های سیاسی متفاوت با دنیای توسعه یافته حدود هشتاد درصد از وقت مدیران برای اصلاح تصمیم‌های نادرست مدیران سابق سپری می‌شود و مدیران آینده نیز برای اصلاح این تصمیم‌ها باید وقت خود را صرف کنند، این واقعیت را خطرناک توصیف کرد.
 
وی رسیدن به جایگاه اصلی علم در مدیریت کشور را نیازمند زمان دانست و متذکر شد: ظرفیت‌های استثنایی ایران و مجامع علمی و حوزوی برآمده از آموزه‌های دینی، هوش و استعداد ایرانی، ویژگی‌های استثنایی نظام جمهوری اسلامی است که هیچ نظام سیاسی از آن برخوردار نیست، بلکه با آن فاصله نجومی دارد.
 
رهبر معظم انقلاب خود را متعهد در برابر دانش می‌داند

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد با اشاره به نقش برجسته علمی رهبر معظم انقلاب در اداره کشور، اظهار کرد: سکاندار نظام جمهوری اسلامی شخصیتی است که براساس مبانی معرفتی، هندسه علمی و فکری و اعتقادی و ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری خود را متعهد در برابر دانش می‌داند.
 
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در برابر هر تصمیمی که از پشتوانه متقن علمی برخوردار نباشد، خود را در نزد خدا مسؤول می‌داند، گفت: نظام از این سرمایه و ثروت که مبتنی بر مبانی فکری و اعتقادی و ارکان نظام سیاسی اسلام بهره‌مند است. 
 
تصمیمات کاخ سفید با منافع ملت آمریکا در تقابل است
 
وی با تأکید بر اینکه نظام اسلامی ایران از یک استقلال سیاسی به معنای واقعی کلمه که در دنیای امروز و حتی در کاخ سفید هم نمی‌توان از آن اثری دید برخوردار است، تصریح کرد: امروز کم نیست تصمیماتی که در کاخ سفید اتخاذ می‌شوند و دقیقا در نقطه تقابل با منافع ملی ملت آمریکا و در راستای پاسخ‌گویی به لابی صهیونیستی است.
 
نایب رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نظامی که از یک بنیان و اساس قدرتمند استقلال آفرین برخوردار باشد و تصمیمات کلان آن تنها در راستای منافع ملی و مصالح امت اسلام رقم زده شود، می‌تواند اهداف دور را بسیار نزدیک کند و در زمان کوتاه قدم‌های بسیار بلندی را بردارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش حوزه علمیه قم در تصمیمات خرد و کلان نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه قم با توجه به ظرفیت‌های ارزشمند و تجارب علمی انباشته مبتنی بر مبانی و اصول دینی می‌تواند نظام را در رسیدن به افق بلند آنگونه که شایسته است یاری کند.
 
حجت‌الاسلام ابوترابی فرد، ارزیابی این ظرفیت عظیم در حوزه علمیه قم را از مجامع علمی دینی و از راه‌های مختلف امکان‌پذیر دانست و افزود: اجتهاد و اندیشه‌های دینی در آفرینش قانون اساسی به دست علما و مجتهدان و شخصیت‌های تربیت یافته در حوزه دین از روشن‌ترین و شفاف‌ترین دلیل بر وجود این سرمایه بزرگ در متن حوزه است.
 
قانون اساسی نقشه راه ادامه حیات سیاسی مسلمانان است

وی تصریح کرد: قانون اساسی یک نقشه راه روشن برای ادامه حیات سیاسی ملت‌های مسلمان است، این نقشه راه در زمان کوتاهی به دست علمای فاخر و برجسته تربیت شده در حوزه دین تدوین شد و انصافا امروز پس از گذشت سه دهه زمان از تولد آن، به عنوان یک فکر برجسته و فاخر قابل طرح است.
 
وی گفت: باید ظرفیت خود را در تدوین قانون اساسی و پاسخ به یکی از مهم‌ترین مسائل سیاسی دنیا و جوامع اسلامی نشان داد و در همه عرصه‌های مختلف تجربه کرد، در صورتی که به این توفیق دست یابیم، عمر قانون در کشور طولانی شود و آثار عینی قوانین برای گشودن گره‌ها بیش از گذشته مشاهده شود.
 
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر تطبیق مصوبات مجلس و عدم مخالفت آن با شرع، اظهار کرد: باید به سمتی پیش رویم که قوانینی که به عنوان خروجی کار مجلس برای گشودن گره‌ها در عرصه مدیریت تصویب و نهایی می‌شود نه تنها مخالف با شرع نباشد بلکه انطباق کامل با آموزه‌های دینی و شرعی داشته باشد./920/پ201/ن

ارسال نظرات