۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۱۹۷۴۱۶
در همایش سبک زندگی رضوی مطرح شد؛

ضرورت نهادینه شدن روش‌شناسی مناظرات امام رضا در دانشگاه‌ها

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل نظارت و ارزشیابی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مناظرات امام رضا (ع) یکی از ارکان اصلی گسترش اسلام در دوره سوم تاریخ اسلام است و روش‌شناسی این مناظرات برای دست‌یابی به مطالبات رهبری ضروری است.
سبک زندگي اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام عباسعلی رستمی مدیرکل نظارت و ارزشیابی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی امروز  در همایش سبک زندگی رضوی که در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد، ضمن انتقاد از حضور پایین دانشگاهیان مشهد در این همایش، گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی در استان‌ها با توجه به این که بارگاه امام در آن استان وجود ندارد، بسیار باکیفیت برگزار می‌شود اما متأسفانه از مشهد که بارگاه حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) را در کنار خود دارد انتظار برگزاری بهتر و باکیفیت تر این همایش می‌رفت که امیدواریم این نواقص برطرف شود.
وی ادامه داد: سبک زندگی یعنی الگو گیری، الگوسازی و چگونه زیستن که حاصل یک جهان‌بینی و ایدئولوژی است؛ جای تأسف است که غرب فعالیت در این زمینه را خیلی زودتر از ما آغاز و مبانی نظری و عملی خود در این زمینه را در قالب چندین مقاله منتشر کرده و به شکل تطبیقی نیز به عمل تبدیل کرده‌اند.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در چارچوب مطالبات مقام معظم رهبری در موضوع سبک زندگی، معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی رسالتی را بر دوش خود دید که به همین منظور، طرح برگزاری سلسله همایش‌های سراسری سبک زندگی تدوین و به تمام مناطق این دانشگاه ابلاغ شد.
وی تصریح کرد: اولین همایش در شهر زاهدان و با موضوع سبک زندگی پیامبر اکرم(ص)، سبک زندگی امام موسی کاظم (ع) در شیراز، سبک زندگی امام علی(ع) در کرمان، به دلیل تقدیم کردن شهدای بسیار از سوی مردم استان خوزستان، سبک زندگی امام حسین(ع) در خوزستان و سبک زندگی حضرت فاطمه (س) در قم برگزار شد امروز نیز همایش سبک زندگی حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) در مشهد مقدس مورد بررسی قرار گرفت.
حجت‌الاسلام رستمی به بررسی‌های صورت گرفته در خصوص نقش سبک زندگی در زندگی انسان اشاره کرد و بیان داشت: بررسی محققان نشان می‌دهد که انسان‌ بدون داشتن الگو نمی‌تواند زندگی کند، در واقع انسان اگر می‌خواهد زندگی کند، باید ملجأ و الگویی برای زندگی خود داشته باشد، همان طور که اگر از یک بت پرست بپرسید چرا بت می‌پرستی، خواهد گفت که این بت معبود اصلی نیست بلکه الگویی برای ارتباط است.
وی سبک زندگی ائمه اطهار(ع) را در سه بخش چگونگی زندگی، موضع‌گیری و حمایت از دین برشمرد و خاطرنشان کرد: آسیبی که متوجه دانشگاه‌های ما است، کمبود مبانی عملی و رفتاری  در مقابل مقاله‌ها و مبانی نظری بسیار است.
قرآن و ائمه(ع)، الگوی نظری و عملی مسلمانان
مدیرکل نظارت و ارزشیابی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: عرصه سبک زندگی، عرصه‌ای میدانی و تحقیقاتی است، هر انسان در زندگی خود باید در مبانی نظری و مبانی عملی الگویی انتخاب کند و ما نیز به عنوان یک مسلمان از این امر مستثنا نیستیم.
وی با تأکید بر این که الگوی مسلمانان، قرآن و ائمه اطهار(ع) است، اظهار داشت: از نظر شناخت روند حرکتی ائمه (ع)، تاریخ اسلام به سه دوره  نگه‌داری اسلام، شکل‌دهی به اسلام و گسترش اسلام تفکیک می‌شود.
حجت‌الاسلام رستمی دوره اول را مربوط به آغاز امامت امیرالمؤمنین(ع) تا امام سجاد(ع) عنوان کرد و گفت: دوره شکل‌دهی به اسلام از امام محمدباقر(ع) و تا امام موسی کاظم(ع) ادامه داشت و دوره گسترش اسلام که از امامت امام رضا(ع) آغاز شد و به امام عصر(عج) متصل شده است.
سکوت امیرمؤمنان سبب حفظ اسلام شد
وی آغاز دوره اول را با تلاش امیرالمؤمنین(ع) برای جلوگیری از بروز اختلاف بین امت اسلامی دانسته و تصریح کرد: سکوت امام علی(ع) در غصب خلافت و پذیرش حکومت پس از آن، در شرایطی که منافقان و یهودیان در انتظار فرصتی برای از بین بردن مبانی دینی بودند، ایشان با این رفتار خود تلاش کردند تا وجود اختلافات، موجب نشود دین و سنت پیامبر اکرم(ص) به خطر بیفتد.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به فعالیت‌های حضرت فاطمه(س) اشاره کرد و ادامه داد: ایشان به مسجد و منزل اصحاب می‌رفتند و سخنرانی‌های زیادی انجام می‌دادند، حتی با مخفی بودن قبرشان این چرایی را ایجاد کرده‌اند که دلیل مخفی بودن قبر فرزند رسول خدا چیست.
دوری بنی‌امیه، دوره بازگشت به جاهلیت بود
وی به نوع به حکومت رسیدن یزید توسط معاویه اشاره و تصریح کرد: بنی‌امیه به دنبال حکومت بودند و دین و دیانت برایشان اهمیتی نداشت، انتصاب را قبول نداشت چون به خدا اعتقادی نداشت و انتخاب را نیز نمی‌پذیرفت زیرا مردم را قبول نداشت؛ در واقع، آنان به دوره جاهلیت بازگشته بودند و در چنین شرایطی، می‌بینیم که امام علی(ع) و صدیقه طاهره(س) چه کار دشواری پیش رو داشتند.
وی با اشاره به تفاوت نوع عملکرد ائمه اطهار در مقاطع زمانی مختلف، اظهار داشت: امام سجاد(ع) در شرایط  زمان خود، سخنان خود را در قالب صحیفه سجادیه به مردم منتقل کردند تا از انقلاب امام حسین(ع) حفاظت کنند.
حجت‌الاسلام رستمی، دوره شکل‌دهی به اسلام را همراه با تضادها و خطراتی دانست که تفکرات مختلفی را وارد جامعه کرده بود و عنوان داشت: در این دوره است که امام صادق (ع) با تربیت چهار هزار شیعه، فقه شیعه را پایه‌گذاری کرده و مبانی نظری شیعه را معرفی می‌کنند.
نهادینه شدن روش‌شناسی مناظرات امام رضا در دانشگاه‌ها
وی، مناظرات امام رضا(ع) را یکی از ارکان اصلی گسترش اسلام در دوره سوم تاریخ اسلام دانست و بیان داشت: در شرایطی که تفکر علوی در جهان شکل گرفته بود، مأمون برای جلوگیری از توسعه این تفکر، امام رضا (ع) را فراخواند و با ترتیب دادن مناظرات، قصد قرار دادن امام (ع) و اسلام در تنگنا را داشت اما ایشان وی را ناکام گذاشت.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که اقتضای محیط‌های دانشگاهی می‌طلبد که محیطی برای بیان آزادانه سخنان فراهم شود، اظهار داشت: همان طور که چنین فضایی همچون کرسی‌های آزاداندیشی مورد توجه مقام معظم رهبری قرار دارد، باید با روش‌شناسی مناظرات علی بن موسی‌الرضا (ع)، چنین امری در دانشگاه‌ها نهادینه شود./9315/پ203/س
ارسال نظرات