۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۱۹۸۳۱۲
در مشهد:

نخستین همایش تخصصی مبانی فقهی و حقوقی قاچاق کالا و ارز برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: نخستین همایش تخصصی مبانی فقهی و حقوقی قاچاق کالا و ارز با تأکید بر استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی در مشهد برگزار می شود.
نشست مباني فقهي قاچاق

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدمحمود مرویان حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ظهر امروز در نشست خبری همایش تخصصی مبانی فقهی و حقوقی قاچاق کالا و ارز که ظهرامروز یکم اسفندماه در محل این سازمان برگزار شد، گفت: از پدیده های ناسالم در کشورها، قاچاق کالا و ارز است که مشکلات مختلفی را در عرصه های اخلاقی، فرهنگی، تعلیم و تربیت، سبک زندگی ایجاد کرده و انتقال ارزش های خودی و فرهنگ ملی را دچار چالش می کند.

 

وی افزود: قاچاق کالا و ارز، با زیر سؤال بردن استقلال سیاسی و اقتصادی، شاخص های پیشرفت عمومی کشور را دچار بحران کرده و به هویت ملی ضربه می زند.

 

حجت الاسلام مرویان حسینی با اشاره به درخواست کمیته فرهنگی ستاد قاچاق کالا و ارز از سازمان تبلیغات اسلامی مبنی بر تحقیق و بررسی در عرصه فرهنگ دینی، ادامه داد: اقدامات ما در این عرصه به طور جدی از سال گذشته آغاز و فراخوان اساتید حوزه و دانشگاه در حوزه پژوهش های اجتماعی فرهنگی و فقهی( شیعه، اهل سنت، فقه حکومتی و حقوق کیفری) اعلام شد.

 

چاپ نخستین منبع مستقل در حوزه مبانی فقهی و حقوقی قاچاق کالا و ارز

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: پس از بررسی های علمی تخصصی، مقالات دریافت شده، تعداد 10 مقاله با عناوینی چون «قواعد قاچاق کالا و ارز در فقه حکومتی»، «احکام وضعی قاچاق کالا و ارز»، حکم حقوقی قاچاق کالا و ارز»، «حکم تکلیفی قاچاق کالا و ارز»، «پیامدهای اجتماعی قاچاق کالا و ارز»، «قاچاق کالا و بهداشت و سلامت اجتماع» در قالب کتاب مبانی فقهی به چاپ رسیده است.

 

وی با بیان این که این کتاب، نخستین منبع مستقل در حوزه مبانی فقهی و حقوقی قاچاق کالا و ارز محسوب می شود، افزود: نخستین همایش ملی در این زمینه نیز یکشنبه، چهارم اسفندماه، با حضور 300 تن از اساتید حوزه و دانشگاه، مسؤولان و فعالان فرهنگی تبلیغی برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام مرویان حسینی با اشاره به سخنرانی رییس سازمان تبلیغات اسلامی کشور و رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در این همایش، گفت: این برنامه ساعت 8:30 صبح چهارم اسفندماه در محل تالار اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار می شود.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، با تأکید بر این که استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی مهم ترین هدف این همایش است، خاطرنشان کرد: وجود 65 هزار مسجد و هیئت مذهبی، 40 هزار مداح و شاعر، 60 هزار مبلغ فعال، بستر خوبی برای پرداختن به آسیب های اجتماعی است.

 

بهترین راه مبارزه با قاچاق، پیشگیری رشدمدار یا مبتنی بر فرهنگ سازی است

حجت الاسلام پرویز فروزان فر، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در ادامه این نشست با اشاره به مغفول مانده حوزه قاچاق کالا نسبت به ارز ، گفت: این در حالی است که لوازم بهداشتی و آرایشی، پوشاک، مشروبات الکلی، لوازم التحریر، سیگار، تجهیزات پورنو و پویانمایی بیش از 60 درصد کالاهای جامعه را تشکیل می دهد.

 

وی افزود: مهمترین آسیب های این گونه کالا ها در حوزه تربیت اسلامی و الگودهی به کودکان مشهود است چرا که این کالاها عمدتا در تضاد با ارزش های اسلامی و ملی ما هستند.

 

 دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بهترین راه پیشگیری را، پیشگیری رشدمدار یا مبتنی بر فرهنگسازی دانست و تصریح کرد: فرهنگسازی و اطلاع رسانی باید به گونه ای باشد که مردم به این نتیجه برسند که پدیده قاچاق برای آن ها سم است و سلامت همه جامعه را تهدید می کند.

 

حجت الاسلام فروزان فر با بیان این که قاچاق کالا از عوامل جرایم سازمان یافته فراملی محسوب می شود، افزود: تولید علم در زمینه مبانی فقهی قاچاق کالا و تولید شبکه های اجتماعی مبلغان از دیگر عوامل پیشگیری محسوب می شود زیرا بسیاری از کسانی که درگیر قاچاق کالا هستند اطلاع کافی از احکام آن ندارند.

 

لزوم گفتمان سازی و ایجاد الزام فرهنگی در مبارزه با قاچاق

وی با بیان این که هر هفت هزار دلار کالای قاچاق، یک شغل را در جامعه از بین می برد، اظهار کرد: اکثر فقها قائل به حرمت قاچاق هستند اما در استفاده از آن تاحدی نظرات مختلف است.

 

محمدباقر گرایلی، دبیر علمی نشست تخصصی مبانی فقهی حقوقی قاچاق کالا و ارز نیز در ادامه گفت: مبارزه امنیتی با قاچاق، منجر به کشف نهایتا 15 درصد کالاها می شود.  

 

وی با بیان این که بیش از 325 هزار میلیارد دلار در کشور هزینه تغییر مد می شود، تأکید کرد: نیازمند گفتمان سازی و کار تخصصی برای ایجاد الزام فرهنگی در جامعه هستیم./930/پ202/ب

ارسال نظرات