۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۱۹۸۵۵۵
مدیر حوزه علمیه دامغان:

گام اول در احیای امر به معروف مخاطب شناسی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه امام باقر(ع) دامغان گفت: گام اول در احیای امر به معروف و نهی از منکر مخاطب شناسی و لازمه موفقیت تلاش‌های انجام شده و برنامه‌های پیش رو در این زمینه توجه به آموزش احکام این فریضه است.
حجت الاسلام رستميان جلسه ستاد احياء امر به معروف شهرستان دامغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت‌الاسلام محمد حسن رستمیان، امام جمعه موقت این شهر، ظهر امروز در نشست ستاد احیای امر به معروف و نهی ازمنکر شهرستان دامغان که با حضور فرماندار، فرماندهان نظامی و انتظامی و برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی این شهرستان و اعضای این ستاد برگزار شد، اظهار کرد: باید برای اشاعه بیش از پیش فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه هدف‌گذاری صحیح و مشخص داشته و به روشنی بدانیم مخاطب ما کیست.

 

وی خاطرنشان کرد: بی تردید منکری که امروز جوانی در کوچه و خیابان دانسته یا نداشته مرتکب می‌شود با ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی که در بازار، دانشگاه و ادارات با آن مواجه هستیم متفاوت است، باید با کار کارشناسی و رصد دقیق و به دور از غرض و شناسایی بر اساس معیارهای احکام اسلامی دریابیم که هر یک از نهادهای شهر یا استان با چه منکرات یا ترک کدام یک از معارف مواجه هستند.

 

امام جمعه موقت دامغان تأکید کرد: دستاوردهای این بررسی باید در قالب دستورالعمل‌های آموزشی و تبلیغی اساتید و خطبا گرد آوری شود و از منبرها و کلام روحانیان در مجالس و محافل مختلف برای گوشزد کردن این موارد و احیای ارزش‌های کم رنگ شده اسلامی و ایرانی استفاده کنیم.

 

رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در اشائه ارزش‌ها یا ترویج ضد ارزش‌ها در جامعه دارند

 

حجت‌الاسلام رستمیان با بیان اینکه باید شرایطی فراهم شود که نتایج بررسی کارشناسان دینی و اجتماعی در حوزه شیوع منکرات و ترک معروف‌ها در جامعه و دستاوردهای جلسات ستاد احیاء در شهرستان‌ها به رسانه‌ها و در رأس آنها صدا و سیما انتقال یابد، تصریح کرد: تلویزیون درآن واحد می‌تواند بهترین وسیله امر به معروف و نهی از منکر یا در نقطه مقابل تأثیر‌گذارترین وسیله برای رواح ضد ارزش‌ها در جامعه باشد.

 

مدیر حوزه علمیه امام محمد باقر(ع) افزود: احادیث بسیار بر جای مانده از معصومین، رهنمودهای علما و وصایای شهدا مملو از آموزه‌های راه گشا درمسیر احیای امر به معروف و نهی از منکر برای ما هستند و دراین راه نباید از تأثیر همکاری و هم‌افزایی همه نیروها در جهت تأثیرگذاری فعالیت‌ها غافل شویم.

 

تصمیمات ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر باید اجرایی شود

 

مرتضی علی‌آبادی، فرماندار دامغان نیز در این نشست با انتقاد از کم توجهی به فریضه حیاتی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: تصمیمات ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر نباید درحد یک مصوبه باقی بماند، بلکه این جلسات باید خروجی حقوقی و اجرایی داشته باشد. 

 

وی با اشاره به لزوم آموزش نحوه صحیح، شرایط و فواید امر به معروف و نهی ازمنکر برای تمامی اقشار جامعه تصریح کرد: برگزاری جلسات هدفمند آموزش امر به معروف ونهی از منکر با استفاده از روحانیان توانمند در این عرصه در سطح ادارات می تواند بسیار سودمند باشد و در این راستا اداراتی که از نظر محتوای خدمت هم خانواده و همکار هستند می‌توانند این دوره‌ها را به طور مشترک برگزار نمایند.

 

علی‌آبادی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از رواج طومار نویسی‌های غالباً غیرقانونی در موضوعاتی که نیازمند پیگیری، بحث کارشناسی و یا طی روال اداری و قانونی است، افزود: این مسئله تنها موجب تشویش اذهان عمومی و تخریب چهره شهرمان می‌شود.

 

فرماندار دامغان تصریح‌ کرد: متأسفانه بازار حرف و حدیث های بی‌اساس، تهمت و افترا در این طومارها داغ است در حالی که بسیاری از مسائل مطرح شده در آنها را می‌توان با تعامل قانونی حل کرد.

 

امر به معروف و نهی از منکر زشتی‌ها را از چهره جامعه می‌زداید

 

سید محمدرضا حسینی، فرمانده سپاه ناحیه دامغان نیز در این جلسه با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه پررنگ‌تر شود خاطر نشان کرد: اجرای این فریضه زشتی‌ها و ناهنجاری‌های موجود که مخالف ارزش‌های جامعه اسلامی و ایرانی است را از چهره جامعه می‌دازید.

 

دبیرستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به مصوبات جلسات پیشین این نهاد در بحث عفاف و حجاب گفت: فعالیت‌های انجام شده در زمینه رفع برخی بد‌حجابی‌های موجود در اماکن عمومی و اصناف شهر دامغان نما و نتایج خوبی در‌بر‌داشته که رضایت عموم شهروندان را موجب شده است.

 

حسینی تصریح کرد: مکر دشمنان شب و روز ادامه دارد و ما باید با حرکتی جهادی و آرایش درست اقدامات خود درمقابل پدیده‌های مانند ماهواره و اینترنت و با نگاهی جامع، برنامه‌هایی کار آمد را در این مسیر تدوین کنیم.

 

امروز جای بسیاری از معروف و منکرها در جامعه ما عوض شده است

 

حجت الاسلام مصطفی تقوی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان هم در این نشست اظهار کرد: باید دیدمان را نسبت به معروف‌ها و منکرات وسیع تر نماییم زیرا امروز ابعاد و اقسام مختلف و تعداد بسیاری از منکرات در جامعه وجود دارد و لازمه کم رنگ کردن این ضد‌ارزش‌ها، کلان تر شدن دیدها و پررنگ کردن معارف است.

 

وی تأکید کرد: در حال حاضر جای بسیاری از معروف و منکرها در جامعه ما عوض شده و این امر دلیل اغلب ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی موجود در جامعه اسلامی ما است.

 

حجت الاسلام تقوی خاطر نشان کرد: ائمه جمعه و جماعت و روحانیان کار‌آزموده باید به عرصه آموزش و اطلاع رسانی لازم جامعه درحوزه امر به معروف و نهی از منکر وارد شوند، نقاط آسیب را شناسایی و در مواجهه با این مسائل راه کارهای مناسب را به‌کار بندند.

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان با تأکید بربحث و تبادل نظر کارشناسان امر در کمیته‌های تخصصی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و لزوم آموزش چهره‌به‌چهره باید‌ها و نباید‌های این فریضه افزود: آثار آنچه در این جلسات مطرح شده و راه حل‌هایی که اندیشیده می شود در معابر شهرمان مشاهده کنیم./977/پ202/س

ارسال نظرات