۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۲۰۰۳۶۶

اروپا ناچار به کُرنش در برابر روسیه

خبرگزاری رسا ـ پراوسودف: می‌شود حدس زد که اروپا با مرور زمان بتواند جانشینی برای گاز روسی پیدا کند، مثلاً به استخراج گاز از ایران چشم بدوزد اما باید گفت که در این صورت اروپا باید تمام تحریم ها علیه ایران را برچیند.
اتحاديه اروپا و روسيه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشستی خرید گاز به جای گاز روسی را بررسی خواهند کرد که البته به عقیده کارشناسان بین‌المللی، بعید است این کار برای اروپا سودآور باشد.


"ادوارد چو" محقق مرکز تحقیقات راهبردی و بین‌المللی آمریکا بر آن است که کاهش خرید گاز روسی از طرف اتحادیه اروپا در آینده نزدیک و دور عملاً غیر ممکن است.


گفتنی است رسانه‌های روسیه احتمال تغییر سیاست اتحادیه اروپا در حوزه انرژی را چندی پیش منتشر کردند.


ادوارد چو در توضیح گفته اش افزود: اتحادیه اروپا قبل از اینکه جرأت کند محموله های گازی را متنوع سازد، مجبور است حداقل ده‌ها و حتی صدها میلیارد دلار را برای توسعه دادن تأسیسات زیربنایی مربوطه مصرف کند.


به گفته وی؛ اروپا علاوه بر ساخت خطوط جدید گازرسانی و پایانه های بارگیری گاز مایع، باید تصمیم بگیرد که گاز مورد نظر را کجا بخرد.


«سرگئی پراوسودف» رئیس انستیتو انرژتیک ملی روسیه نیز در این باره چنین گفت: بر فرض اینکه اروپا بخواهد سیاست خرید انرژی خود را تغییر دهد، اولین محموله های گاز جدید به جای گاز روسی، زود تر از سال 2015 به اروپا نخواهد رسید.


به گفته وی؛ بنا به داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی بیش از یک سوم خرید های گازی اروپا تحویلات روسی را تشکیل می دهد. به همین دلیل بعید است اروپا بتواند در اسرع وقت برای گاز روسیه جایگزینی پیدا کند، آن هم با تضمینات و میزانی که روسیه برای اتحادیه اروپا در حین تحویل تأمین کرده است.


قابل ذکر است تنها در سال گذشته میلادی اتحادیه اروپا حدود 170 ( 167/2 ) میلیارد متر مکعب گاز روسی خرید و این در حالی است که آفریقای شمالی آماده است تنها کمتر از 50 میلیارد متر مکعب گاز به اروپا بفروشد.


"ماکسیم شئین" کارشناس راهبردی گروه پولی "بی.کی.اس" روسیه نیز گفت: اروپا قادر نیست حالا و یا در طول ده سال آینده از گاز روسی مطلقاً صرف نظر کند. ولی می‌تواند این کار را به صورت جزئی انجام دهد اما باز هم این کار برایش بسیار گران تمام خواهد شد چراکه نرخ گاز تحویلی از دیگر منابع گران تر است.


بنا بر عقیده پراوسودف؛ می‌شود حدس زد که اروپا با مرور زمان بتواند جانشینی برای گاز روسی پیدا کند، مثلاً به استخراج گاز از ایران چشم بدوزد اما باید گفت که در این صورت اروپا باید تمام تحریم ها علیه ایران را برچیند تا بتواند این امر را تسهیل بخشد. پس این اقدام نیز برایش بسیار گران تمام خواهد شد چراکه باید با شریک سیاسی اش، آمریکا رو در رو شود.


این کارشناس ادامه داد: اما باید در نظر داشت که قرارداد های اروپا با روسیه برای بیست سال به امضا رسیده و اگر اجرا نشوند طرف مقصر باید مجازات شود. لغو این قرارداد ها کاری نابخردانه ای است.


شایان ذکر است بنا بر پیش بینی شرکت آمریکایی "اکسون موبیل"، در ده سال آینده وابستگی اتحادیه اروپا به گاز وارداتی از 45 درصد کنونی الی 60 درصد افزایش خواهد یافت.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات