۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۲۰۷۲۷۶
امام جمعه بابل:

چشم و هم چشمی نقطه مقابل فرهنگ اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بابل، اسلام را مبتنی بر عقل کامل و استدلال بیان کرد و گفت: هیج مکتبی وجود ندارد که تفکر را در کنار دیگر عبادت ها این چنین تقدیس و احترام کند و بنا بر روایت ها مهم ترین عرصه عبادت تفکر است.
امام جمعه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل ، حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل بعد از ظهر امروز در ادامه سلسله مباحث سبک زندگی از نگاه دین در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: برای اینکه یک فرهنگ در میان فرهنگ های مختلف، فرهنگ مناسبی شناخته شود باید سه شاخصه فطرت، عقل و و سوم جامعیت در آن رعایت شده باشد.

 

امام جمعه بابل افزود: در میان همه فرهنگ ها تنها فرهنگ اسلامی است که همه معیارها و عناصر و اجزایش منطبق با این سه امر است.

 

مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیاء بابل با بیان تقسیم فرهنگ به دو نوع فرهنگ فردی و فرهنگ اجتماعی خاطرنشان کرد: در اسلام نخستین عاملی که در فرهنگ به آن توجه شده است مسأله تفکر است و این موضوع چنان در فرهنگ اسلامی موج می زند که همه امور را تنها به مسأله تدبر و تعقل گره می زند.

 

وی ادامه داد: در آیات و روایات ما بسیار بر مسأله تفکر تأکید شده است و در حقیقت در اسلام تفکر و تدبر خود یک عبادت محسوب می شود.

 

حجت الاسلام روحانی اسلام را مبتنی بر عقل کامل و استدلال بیان کرد و گفت: هیج مکتبی وجود ندارد که تفکر را در کنار دیگر عبادت ها این چنین تقدیس و احترام کند و بنا بر روایت ها مهم ترین عرصه عبادت تفکر است.

 

این استاد حوزه های علمیه بابل، تدبر را در کنار تفکر حائز اهمیت بیان و خاطرنشان کرد: انسان باید هم در نظام خلقت تدبر کند و هم  زوایای اموری که می خواهد انجام بدهد را بسنجد و اگر دید که اگر به عاقبت خوبی منجر می شود آن را انجام بدهد. 

 

وی به روایتی از امیرالمومنین(ع) در این زمینه اشاره کرد و گفت: امیرالمومنین(ع) در سفارشی به محمد ابن حنفیه  فرمودآن انسانی که کاری را بدون اینکه به عاقبت آن بیاندیشد خودش را در حوادث زشتی قرار داد  یعنی ممکن است نتیجه هایی را در پی داشته باشد که برای او نگران کننده شود.

 

خطیب جمعه بابل دو خطر بزرگ را در انجام امور مورد توجه قرار داد و گفت: نخستین مسأله جو زدگی است یعنی گاهی موجی در جامعه ایجاد می شود و افراد بر اساس مد جامعه و نه بر اسای نیاز اقدام به خرید می کنند.

 

وی ادامه داد: زرق و برق آن امور گاهی چنان چشمان و قلوب آن افراد را تسخیر می کند که ناخودآگاه افراد را به دنبال خود می کشد و این نقطه ی مقابل فرهنگ اسلامی است.

 

حجت الاسلام روحانی مد گرایی را در مقابل تدبر بیان کرد و گفت: یک نفر لباس خاصی را می پوشد، برای اینکه دیگران هم اینگونه لباس می پوشند و رسم و عادتی را در زندگی خود رواج می دهد و می گوید که همه این کار را می کنند

 

وی به خطر دیگر که هم جامعه دینی و هم هم جامعه غیر دینی را تحت می کند اشاره و تصریح کرد: گاهی در جامعه دینی می بینم که افرادی در مسائلی به ویژه تشکیل خانواده و ازدواج که نیازمند به تفکر و تدبر است  به سمت استخاره و امور دیگر می روند.

 

این استاد حوزه علمیه مشورت را شرط اول و لازم هر کاری بیان کرد و گفت: تفکر و تدبر فوق همه امور در جامعه است که مورد توجه آحاد مؤمنان است و این فرهنگ است که زمینه موفقیت را برای انسان فراهم می کند./1313/پ202/ب

ارسال نظرات