۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۲۱۰۵۸۶
آیت الله نمازی:

قضات برای تحقق عدالت اجتماعی در جامعه تلاش کنند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان، گفت: قضات دادگستری در جایگاه و منصبی قرار گرفته اند که منصب الهی، اولیای الهی و بزرگان دین است و باید امروز برای تحقق عدالت اجتماعی که گم شده بشریت است تلاش کنند.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا درکاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان پیش از ظهر امروز در دیدار رییس دادگستری و قضات شهرستان کاشان و آران و بیدگل با تبریک هفته قوه قضائیه، گفت: شاخص دستگاه قضایی کشور متولی یک امر آسمانی است که آن امر آسمانی نیز احیاء عدالت اجتماعی و داوری در مورد اختلافات در جامعه است.

 

وی، اصل داوری و قضاوت را ابتدا به ذات و شأن اقدس ربوبی خداوند دانست و گفت: او است که حاکم در دنیا و آخرت است و امروز نیز داوری ما و احکام صادره در نظام اسلامی مبتنی بر شریعت اسلامی است.

 

آیت الله نمازی با اشاره به آیات متعدد قرآن کریم در مورد حکم قضا و داوری، گفت: در سوره نساء خداوند به جامعه توحیدی فرمان می دهد تا امانات را به اهل آن برگردانید و هرگاه قرار شد بین جامعه ای داوری کنید براساس عدالت باشد.

 

وی بهترین موعظه را عدالت اجتماعی دانست و با اشاره به این که بهترین کار عدالت محوری است، گفت: داوری از خدا است و منصب داوری را خداوند به خاتم الانبیاء واگذار کرده است و بعد از پیامبر این منصب به جانشینان او که ائمه معصومین است واگذار شده است و در عصر غیبت که خلاء رهبری امام زمان است این منصب به شاگردان مکتب امامت که فقهای عدول باشد تفویض شده است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ولایت تشریعی، ولایت قضایی و ولایت تصدی امور و تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت به فقهای عدول واگذار شده است.

 

به گفته وی در سلسله مراتب ولایت، ولایت الله، ولایت الهی و ولایت معصومین و در عصر غیبت ولایت فقیه عادل است که حاکم بر جامعه است، لذا داوری جایگاه برجسته ای است و قاضی در جایگاه خداوند سبحان می نشیند.  

 

آیت الله نمازی از عدالت اجتماعی به عنوان حلقه مفقوده بشریت در جهان نام برد و یادآور شد: بیدادگری امروز عرصه جهانی را فراگرفته است البته هنوز به آن درجه اظهرالفساد نرسیده است چرا که ولی عصر(عج) زمانی ظهور خواهد کرد که سراسر زمین را فساد فراگرفته باشد.

 

وی افزود: قضات دادگستری در جایگاه و منصبی قرارگرفته اند که منصب الهی، اولیاء الهی و بزرگان دین است و شما باید امروز برای تحقق عدالت اجتماعی که گم شده بشریت است تلاش کنید.

 

عضو جامه مدرسین حوزه علمیه قم  با تأکید بر این که یک قاضی در مکتب اسلامی باید متخلق به اخلاق اسلامی باشد گفت: قضات دادگستری باید انسان هایی برجسته ای باشندکه هم شأن این منصب را داشته باشند و هم مسلح به سلاح دانش، اخلاق قضایی و آداب قضایی باشند.

 

آیت الله نمازی عرصه قضا را عرصه عملیاتی و برخورد با معلول دانست و گفت: افرادی که مرتکب جرمی می شوند از سوی نیروی انتظامی و امنیتی دستگیر و تحویل مقامات قضایی می شوند و قاضی با معلول که جرم باشد برخورد می کند و برخورد با معلول در زمینه متأخر است اما باید برای پیشگیری از جرم در نظام تربیتی اسلام تدبیر وجود داشته باشد.

 

به گفته وی، در اسلام باورهای اسلامی است که عامل پیشگیری از جرم است و بهترین راه حل برای پیشگیری از جرم اصلاح باورهای دینی در جامعه است و اگر در جامعه ای باورهای دینی نهادینه شود جان و مال و ناموس مردم در امان خواهد بود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه بر مطالعه و کار کارشناسی بروز حوادث در نظام اسلامی تاکید کرد و گفت : تنها راه پیشگیری از جرائم نهادینه کردن باورهای دینی در جامعه است.

 

آیت الله نمازی گفت: ما برای مبارزه با مفاسد اجتماعی و مفاسد اخلاقی در جامعه تنها یک راه پیش روی خود داریم و آن نیز متمرکز کردن تمامی ظرفیت های موجود برای ارتقای معارف اسلامی که همان مبدأ شناسی و خداشناسی است.

 

به گفته وی هر فردی که خداشناس و مبدأ شناس شد، دنیا و جاذبه های دنیا برایش تأثیری ندارد که بخواهد به دنیا دل بسته شود و برای رسیدن به آن دست به هر کاری بزند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان یادآورشد: ما باید برای باورهای نسل جوان از محیط خانواده آغاز کنیم ضمن این که مباحث پیشگیری نیز فراتر از کار قوه قضائیه است./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات