علاقه به تبلیغ دینی مشکلات را قابل تحمل کرده است/ خانوادههای روحانیان مبلغ، همراهانی مغفول
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، روحانیان مبلغ آن دسته از طلاب حوزه های علمیه هستند که نمی پذیرند برای مدتی طولانی کبوتر حرم شوند؛ آنها پس از طی مراحلی از تحصیل در مدارس علمیه، به روستاها و مناطق محروم هجرت کرده و به تبلیغ امور دینی می پردازند.
حجت الاسلام جواد ایزانلو روحانی 35 ساله ای است که پس از گذراندن سطوح تحصیلی یک و دو در حوزه علمیه مشهد مقدس، عازم خراسان شمالی شده و اکنون سه سال است که به عنوان روحانی مبلغ در روستاهای محروم این استان فعالیت می کند.
ماه رمضان امسال به دیدار این روحانی جهادگر رفتیم و مستندی تصویری از فعالیت های او در این روستا تهیه کردیم که در خبرگزاری رسا منتشر شد؛ بعد از انتشار این مستند، برخی از دوستان جای خالی گفت و گو و مصاحبه با این روحانی پرتلاش را به ما گوشزد کردند و این گونه شد که بار دیگر به سراغ وی رفتیم تا برای ما از فعالیت تبلیغی در روستایی محروم بگوید؛ از مشکلات و کاستی ها، از عاشقی و علاقه به آموزش مسائل دینی، از شیرینی افزایش حضور مردم روستا در مسجد و... .
آن چه در پی می آید، حاصل گفت و گوی صمیمی خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با حجت الاسلام جواد ایزانلو، روحانی مبلغ روستای چناران بجنورد است.
رسا - لطفا پس از معرفی خود، از فعالیت های تبلیغی در روستاهای خراسان شمالی بگویید.
این جانب جواد ایزانلو متولد سال 1358 در روستای کلاته سهراب بجنورد هستم. دروس سطح یک و دو حوزه را در مشهد مقدس گذرانده ام و چند سالی است که به همراه خانواده با هدف فعالیت تبلیغی از مشهد به خراسان شمالی هجرت کرده ام.
دو سال را در روستاهای شهرستان مرزی راز و جرگلان و در نقاط تلاقی بین اهل سنت و شیعیان به فعالیت تبلیغی مشغول بودم و از مهر ماه سال 92 در قالب طرح هجرت بلند مدت به عنوان روحانی مقیم به روستای چناران شهرستان بجنورد آمده ام.
رسا - وضعیت جغرافیایی، فرهنگی و مذهبی روستای چناران چگونه است؟
چناران روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بجنورد با حدود پنج هزار نفر جمعیت است که در 23 کیلومتری مرکز خراسان شمالی واقع شده و یکی از مناطق تفریحی و دیدنی استان به شمار می رود.
اهالی این روستا که اخیر بحث هایی مبنی بر ارتقای آن به شهر به صورت جدی مطرح شده، شیعه بوده و به زبان کرمانجی و اقلیتی هم به ترکی تکلم می کنند. در دوران دفاع مقدس صدها نفر از مردم این روستا در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور یافتند و این روستا 19 شهید، 23 جانباز و دو آزاده را تقدیم نظام و انقلاب کرد.
رسا ـ فعالیت های شما در روستای چناران چگونه است؟
در چناران با توجه به جمیعت زیاد آن، چند مسجد و حسینیه وجود دارد که فعالیت های ما بیشتر در مسجد جامع و امیرالمؤمنین(ع) برنامه ریزی شده تا بتوان حدالامکان تمام جمعیت روستا را پوشش داد.
برپایی نمازهای پنج گانه به صورت جماعت، سخنرانی مذهبی در مناسبت ها و برنامه های مختلف، برگزاری دوره های احکام و پاسخ گویی به سؤالات و شبهات شرعی مردم، برگزاری برنامه های اعیاد و مناسبت های مذهبی و...، برخی از برنامه هایی است که در این روستا با همکاری و مشارکت مردم برگزار می شود.
سعی کرده ایم برنامه های فرهنگی و مذهبی که در روستا برگزار می شود، به روز و متنوع بوده و با جذابیت هایی برای جذب بیشتر مردم همراه شود که خوشبختانه مردم نیز استقبال مناسبی از این برنامه ها داشته اند.
رسا ـ حضور و مشارکت جوانان چنارانی در برنامه ها را چگونه ارزیابی می کنید؟
وقتی قرار است برنامه ای مناسب برگزار شود، بهترین ابزار برای بهتر برگزار شدن آن برنامه مردم و میزان حضور آنها است. در روستای چناران مردم و علی الخصوص جوانان استقبال خوبی از برنامه های فرهنگی مذهبی دارند که البته این استقبال از ابتدا چنین نبود؛ بلکه فعالیت های صورت گرفته سبب شد تا اندک اندک جوانان گرایش بیشتری به سوی مساجد و برنامه های مذهبی پیدا کنند.
روستای چناران جوانان مؤمن و معتقدی دارد و من هم به عنوان روحانی روستا سعی می کنم وقت بیشتری با جوانان بگذرانم؛ به گونه ای که به همراه این جوانان در برنامه های ورزشی و تفریحی عمومی و خصوصی آنها شرکت می کنم و حضور در سالن ورزشی و بازی های فوتسال و والیبال جوانان، یکی از برنامه های همیشگی من است.
رسا ـ از تلخ و شیرین های فعالیت تبلیغی در روستاهایی همچون چناران بگویید.
کار فرهنگی و آموزشی در روستاها دشواری های خاص خود را دارد. وقتی طلبه ای برای فعالیت تبلیغی وارد روستایی می شود، با برخی سنت ها و رسومی روبرو می شود که سال ها و بلکه قرن ها در عمق جامعه آن روستا نفوذ کرده است؛ بسیاری از این سنت ها خوب و پسندیده هستند، اما برخی از آنها جزء خرافات بوده و باید تغییر کند و یا به طور کلی برداشته شود.
به عنوان مثال از قدیم الایام سنت نیک صله رحم و دید و بازدید در روستاها وجود داشته و لازم است این سنت تقویت شود؛ اما برخی از رسوم نیز هستند که اگر چه ریشه در خرافات و موهومات دارند، ولی برای مردم روستا محترم بوده و جزء خطوط قرمز آنها محسوب می شود که در این میان نقش روحانی مبلغ برای مقابله با این خرافات بسیار مهم است.
اگر روحانی مبلغ از همان ابتدا و با قاطعیت با این گونه رسوم برخورد کند، مردم از گرد وی پراکنده می شوند؛ اما اگر روحانی به آرامی و به مرور مردم را نسبت به ریشه و پایه این سنت های نادرست آگاه کند، اندک اندک مردم از این گونه سنت های غلط دوری جسته و هدف اصلی حاصل می شود.
به دلیل آن که غالب مردم روستا دامدار و کشاورز هستند، شاید بسیاری از آنها فرصت حضور در فعالیت ها و برنامه های تبلیغی فرهنگی را نداشته باشند؛ به همین دلیل سعی می کنم هر جا که مردم حضور دارند، به نزد آنها رفته و ضمن کمک در انجام کارها، آموزش های دینی و شرعی را نیز برای آنها ارائه کنم.
رسا ـ مهم ترین مشکلاتی که در مقابل فعالیت تبلیغی در روستاها خودنمایی می کند، چیست؟
محروم ماندن دانش آموزان از تحصیل، یکی از موانع اصلی آشنا شدن جوانان روستا با مسائل دینی و مذهبی است که به دلیل فعالیت دامداری و کشاورزی در روستاها و نیاز به کمک رسانی به والدین صورت می گیرد؛ اما همین کم سوادی منجر به کم دینی و دوری از آموزه های اسلامی در روستاها می شود.
همچنین شایعه پراکنی و دهان بینی اهالی، یکی دیگر از مشکلات موجود در روستا است؛ روستا منطقه کوچکی است که شایعات و اظهارات پیرامون افراد در آن به راحتی می پیچد و این موضوع گاه به مشکلات و گرفتاری های بزرگی ختم می شود.
افزایش استفاده از ماهواره نیز یکی دیگر از مشکلات موجود در روستا به شمار می رود که مانع از حضور مردم در مراسم های فرهنگی و مذهبی می شود! متأسفانه استفاده از ماهواره در روستاها رو به افزایش است و آسیب هایی که بر استفاده از ماهواره مترتب است، سبب شده تا تلاش های تبلیغی تأثیر کمتری بر جوانان داشته باشد.
رسا ـ حمایت های سازمان تبلیغات در حوزه فعالیت تبلیغی در روستاها چگونه است؟
باید از حمایت و سیاست گذاری های سازمان تبلیغات و نیز معاونت هجرت قدردانی کنم که با ارائه راهکارها و برنامه های مختلف، از فعالیت تبلیغی در روستاها و مناطق محروم پشتیبانی می کنند.
رسا ـ این یعنی همه چیز بر وفق مراد بوده و مشکلی نیست؟
نه، به هیچ عنوان! مشکلات زیادی وجود دارد؛ اما باید توجه کنیم که ما این کار را انتخاب کردیم، ما خود را نوکر اهل بیت(ع) و سرباز امام زمان(عج) می دانیم و باید مشکلات و کاستی های موجود در این بخش را نیز تحمل کنیم؛ اما این به آن معنا نیست که از مسؤولان و متولیان سازمان تبلیغات اسلامی انتظاری نداشته باشیم.
طلبه ای که به همراه خانواده برای فعالیت تبلیغی به روستایی می آید، برنامه ها و وظابف خاصی دارد که در روستا به انجام آنها مشغول می شود؛ اما در این میان، خانواده این روحانیان مغفول مانده اند؛ خصوصا آن که همسران طلاب و روحانیان در این روستاها احساس غربت و دلتنگی نیز می کنند.
از سازمان تبلیغات انتظار داریم تا برنامه هایی شاد و مفرح ویژه خانواده های طلاب و روحانیان تبلیغی اجرا کند تا آنها از حالت غربت خارج شوند.
همچنین متأسفانه ذهنیت غلطی وجود دارد و برخی گمان می کنند طلابی که برای فعالیت تبلیغی به روستاها آمده اند، یا سواد کمی دارند و یا بالاجبار به روستا آمده اند؛ در حالی که این گونه نیست و بسیاری از روحانیان با عشق و علاقه فعالیت تبلیغی در روستاها را برگزیده اند.
بسیاری از طلاب و روحانیان تبلیغی در روستاها علاوه بر دانش و علم حوزوی مناسب، استعدادها و هنرهای دیگری نیز در رشته های مختلف دارند؛ از سازمان تبلیغات انتظار می رود تنها به طلاب و روحانیان ساکن در شهرها توجه نداشته باشند؛ بلکه از فعالیت ها و استعدادهای هنری طلاب مقیم روستاها نیز بهره ببرند.
طلاب و روحانیان ساکن در روستاها از امکانات و قابلیت های شهرها محروم می شوند؛ طلبه ای که در قم و مشهد ساکن شده، همه روزه پای منابر اساتید بزرگ می نشیند؛ اما روحانیانی که به روستاها آمده اند، از این گونه فرصت ها محروم شده اند.
سازمان تبلیغات می باید برای طلاب ساکن در روستاها برنامه های متنوعی به صورت ماهیانه و یا سالیانه پیش بینی کند تا آنها از این حالت خارج شوند؛ برنامه هایی نظیر برگزاری دوره های ارتقای مهارت های مختلف، کلاس های رفع شبهات با حضور اساتید بزرگ و... .
علاوه بر این باید توجه داشت که هر چقدر فعالیت تبلیغی در روستاهای دوردست تر و محروم تر انجام شود، به همان میزان مشکلات روحانی روستا نیز بیشتر بوده و به همین دلیل لازم است توجه بیشتری به روحانیان ساکن در این گونه روستاها شود.
این جانب دو سال در روستاهای مناطق دور دست مرزی و در بین اقوام مذاهب شیعه و سنی فعالیت تبلیغی کرده ام و از سختی های فعالیت در این مناطق آگاه هستم؛ به همین دلیل انتظار دارم سازمان تبلیغات توجه ویژه ای به این روحانیان داشته باشد.
همچنین از سازمان تبلیغات اسلامی انتظار داریم حل برخی مسائل و مشکلات موجود در زمینه فعالیت تبلیغی در روستاها را بر عهده مردم نگذارد؛ چرا که مراجعه روحانی به مردم روستا و درخواست از آنها برای حل این گونه موارد، به نوعی وهن روحانی مبلغ محسوب می شود.
به عنوان مثال اکنون در بسیاری از روستاها خانه های عالم با مشارکت مردم و سازمان احداث شده و روحانی نیز در این منازل مستقر شده است؛ اما نواقصی نیز در این خانه ها وجود دارد و یا اخیرا به وجود آمده است که در این گونه موارد اگر برای اصلاح و ترمیم آن به سازمان نامه نگاری کنیم، گاه تا دو سال طول می کشد که رسیدگی کنند.
در برخی موارد نیز سازمان انجام این گونه امور را به مردم روستا محول می کند و مردم هم تا بخواهند برای رفع این نواقص گامی بردارند، مدت ها طول می کشد و چندین ماه فکر و ذهن روحانی به جای آن که صرف فعالیت تبلیغی شود، درگیر این مشکلات و مسائل حاشیه ای می شود.
به طور کلی مشکلات وجود دارد، اما روحانی مبلغ نیز باید هنر و سلیقه داشته باشد و با مردم داری و مدارا، به فعالیت تبلیغی مؤثر بپردازد؛ اگر چه که در این میان از مسؤولان و متولیان نیز انتظار می رود تا بیش از میزان فعلی هوای طلاب و روحانیان تبلیغی را داشته باشند.
/9314/402/ر