تفکر، خداباوری انسان را تقویت می کند
وی ابراز کرد: خداوند در این آیه به شتر اشاره کرده است؛ چرا که بعضی از چهارپایان تنها از گوشت یا شیر یا باربری شان استفاده می شود؛ اما شترحیوانی است که تمام این جهات در آن جمع است، هم گوشتش قابل استفاده است و هم شیرش، هم از آن برای سواری و باربری استفاده می شود.
این پژوهشگر علوم قرآنی افزود: شتر نیرومندترین و مقاوم ترین حیوان اهلی است، بار زیادی با خود می برد و عجیب آنکه به هنگامی که خوابیده است بار سنگینی را بر او می گذارند و او با یک حرکت برمی خیزد و روی پا می ایستد، در حالی که چهارپایان دیگر قدرت چنین کاری ندارند.
احمدی طایفه عنوان کرد: ویژگی های این حیوان چنان است که دقت در آفرینش او انسان را متوجه خالق بزرگی می کند که آفریننده چنین موجودی است. شتر می تواند روزهای متوالی(حدود ده روز) تشنه بماند و در مقابل گرسنگی نیز تحمل بسیار دارد. از نظر تغذیه بسیار کم خرج است و هرگونه خار و خاشاکی را می خورد.
وی گفت: خداوند در ادامه سوره به آفرینش کو ه ها اشاره می کند؛ چرا که آن ها علاوه بر این که زمینه کشاورزی و دام پروری را برای بشر فراهم کرده اند، چون سدی در مقابل طوفان ها هستند و اگر آن ها نبودند کره زمین غیرقابل زندگی بود.
این استاد تفسیر حوزه علمیه خواهران با اشاره به این که توحیدباوری مقدمه معاد باوری است، ابراز کرد: بین خالقیت و ربوبیت خداوند تفاوت است؛ عقیده مشرکین در صدر اسلام این بود که خداوند انسان ها را آفریده، اما ربوبیت بر عهده ها بت هاست، در صورتی که خداوند هم خالق و هم رب است، نیازهای ما را می داند و مطابق آن ها تسهیلات فراهم می کند.
این پژوهشگر علوم قرآنی اظهار کرد: خداوند در این سوره اشاره به شتر، آسمان، کوه و زمین می کند؛ تا بشر را متوجه هدف دار بودن آفرینش موجودات کند؛ آیا امکان دارد دقت و توجه ای در آفرینش موجودات عالم هستی باشد، اما بی هدف خلق شده باشند؟ آیا انسان برای زندگی در همین دنیا آفریده شده یا معاد و قیامتی را در پیش دارد؟
احمدی طایفه عنوان با اشاره به آیه «لَستَ عَلیهِم بِمُصیطِر، تو هرگز مسلط بر آنان نیستی که مجبورشان به ایمان سازی.»، اضافه کرد: قطعا نبی اکرم(ص)، بر وظیفه و رسالت خود واقف بودند، اما واژه «مصیطر»، نوعی دلداری و تسلی خاطر به پیامبراکرم(ص) است؛ چرا که ایشان امت را مانند فرزند خود دانسته و نسبت به آن ها دلسوز بودند، لذا خداوند، پیامبر خود را دلداری می دهد که بیش از حد برای امت غصه نخورده، خود را به زحمت نیندازد.
وی گفت: خداوند در آیه 23 سوره غاشیه، واژه «تولی» و «کفر» را به کار برده است، کفر، معنای گسترده دارد، خداوند هر گاه واژه «کفر» را به کار برده است، مراد هم کفر اعتقادی است و هم کفر عملی، لذا مخاطب این آیه ابوجهل و ابولهب هایی هستند که نه تنها به خداوند اعتقاد ندارند، بلکه در مقابل پیامبر اکرم(ص) ایستاده و ایشان را مورد اذیت و آزار قرار می دهند.
لذت های معنوی، ماندگار و غیر قابل توصیف هستند
این استاد تفسیر حوزه علمیه خواهران با اشاره به این که جامعه کنونی بیشتر به جسم انسان ها توجه می کند تا روح آن ها، تصریح کرد: لذات معنوی، ماندگار و غیر قابل توصیف هستند؛ چرا که انسان از روحی بزرگ و نامحدود برخوردار است و لذات معنوی با جسم قابل تصور نیستند.
این پژوهشگر قرآنی با اشاره به آیه «فَلینظُر الانسان اِلی طَعَامِه
احمدی طایفه اضافه کرد: خداوند در آیات قرآن، وجود انسان را به زمین تشبیه می کند، و مراد از باران، وحی الهی است که در آیات و روایات گنجانده شده است. از این رو است که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:«اگر کسی در روز 50 آیه از قرآن نخواند، مسلمان نیست.»؛ چرا که رشد انسان، منوط به سیراب شدن از آب های معنوی است.
وی گفت:دین اسلام، دریچه نگاه انسان را به دنیا باز می کند، دین اسلام بر این اصل معتقد است که هر امری باید رنگ خدایی داشته باشد زیرا در این صورت سبب ارتقا روح انسان می شود.
این پژوهشگر قرآنی با اشاره به آیه «ثُم اِنَّ عَلینا حِسابَهم، سپس مسلماً حساب آن ها بر ما است»، اظهار کرد: سوره غاشیه از مسأله معاد آغاز شده به مسأله معاد نیز پایان می یابد. خداوند با به کار بردن ضمیر «نا»، درصدد بیان واسطه گری حساب انسان ها در روز قیامت است.
احمدی طایفه افزود: در فراز زیارت جامعه کبیره، ائمه معصومان(ع) را «و ایابُ الخَلقِ الیکم وَ حِسابُهُم، بازگشت خلق به سوی شما و حساب ایشان بر عهده شما است»! را خطاب می کنیم،امام صادق(ع) می فرمایند:«چون روز قیامت شود، خداوند ما را وکیل می نماید که حساب شیعیان خود را بنماییم، پس آن چه حق الله باشد، خواهش عفو می کنیم و آنچه حق خود ما باشد به ایشان واگذار می کنیم»./1309/پ202/ب5