فعالیتهای تبلیغی و فرهنگی در مساجد نیازمند خودکفایی اقتصادی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدرضا برادران از مبلغان فعال کشور، پیش از ظهر امروز در همایش مبلغان عاشورایی با عنوان «سوژههای سخن» که در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، با بیان اینکه در تبلیغ افزونبر سخنرانی خوب باید با مردم نیز ارتباط داشت، گفت: فرد باید برای تبلیغ پاتوق تبلیغی داشته باشد.
وی افزود: چه فردی گفته بهترین شیوه تبلیغ حضور فرد در یک منطقه نیست، تمرکز در کارهای تبلیغی لازمه ارتباط با دیگران است، ارتباط مستمر با دیگران زمینه ایجاد و شکوفایی کارهای تبلیغی را ایجاد میکند.
استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر تلاش مبلغان در زمینه ایجاد ارتباط میان مدرسه و مسجد اظهار داشت: اگر قرار باشد سراغ مردم رفته و بخواهیم با آنها رابطه برقرار کنیم باید کارهای خود را جدیتر کنیم؛ مبلغ خود میتواند کار خود را از مدرسه شروع کند، البته مدرسه دارای شرایط ویژه است.
وی ادامه داد: شرط تبلیغ در مدرسه ارتباط برقرار کردن افراد با مساجد است، البته برخی از طلاب توانایی لازم برای تبلیغ در مدرسه را ندارند که این افراد میتوانند از سی دی که در آن 700 ریز موضوع درباره دانش آموزان ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان با هزار و 60 سوال دانش آموزی طراحی شده را استفاده کنند.
حجتالاسلام برادران با بیان اینکه باید در فضای تبلیغی با نخبگان آن محیط نیز ارتباط داشت، گفت: حفظ ارتباط سبب میشود فرد بتواند اوضاع منطقه را از آنها پرسجو کند، دشمنان و مخالفان برای حفظ ارتباط خود با مخاطبان تلاشهای زیادی میکنند.
وی تصریح کرد: همچنین مبلغ باید برای کارهای تبلیغی خودکفایی اقتصادی داشته باشد، یعنی اگر میخواهد یک کار فرهنگی تبلیغی در مسجد انجام دهد بتوانند امور مالی آن را نیز تأمین کند که در این زمینه بسیار میتوان از کسبه و شغلهای مختلف استفاده کرد.
این مبلغ نخبه کشور عنوان کرد: البته طرز بیان بسیار مهم است، اگر از راه صحیح وارد شویم میتوانیم از مردم برای کارهای فرهنگی حتی در امور مالی نیز کمک بگیرم؛ یک مبلغ باید شبکه ارتباطی خود با دیگران را حفظ کند و در این زمینه با مخاطبان خود بی مهری نکند.
وی یادآور شد: در زمینه مسجد و فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی باید افراد را بسیج کرد؛ فرد باید از آبروی خود برای فقرا استفاده کند، البته باید مردم را با فقرا ارتباط داد نه اینکه شخص بخواهد خود واسطه این کار شود، چرا که سبب بدبینی برخی نسبت به روحانی میشود، یک روحانی باید به تنهایی خود در مسجد مؤسسه خیریه باشد و میان افراد فقیر و غنی ارتباط برقرار کند.
استاد حوزه و دانشگاه یکی از راههای خودکفایی اقتصادی مساجد را توسعه فرهنگ وقف دانست و اظهار داشت: به نظر میآید که فرهنگ وقف کم رنگ شده است، البته با این وجود برکات فراوانی نیز دارد؛ توسعه فرهنگ وقف یکی از بهترین کارهای بوده که انبیا و اولیا توصیه کردهاند.
وی افزود: حتی ارتباط مستمر و موفق با مخاطب منجر به وقف میشود؛ بودجه برخی از مراکز تبلیغی ما مقداری دولتی است و این نقطه ضعف است و میتوان با وقف حل کرد، اگر موقوفات داده شود روحانیت به هیچ ارگانی وابسته نمیشود، باید مشکلات وقف را حل کرد؛ به طور کلی فعالیتهای تبلیغی غیر از سخنرانی بوده و این کار نیاز به داشتن شبکه ارتباطی با مخاطبان است./993/پ202/س