۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۲۲۸۲۸۸

واقعه کربلا سراسر تجلی اصول و فروع دین است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی تربیتی سپاه روح الله استان مرکزی گفت: باید به ریشه های عاشورا پرداخته و فلسفه وجودی این نهضت تاریخی بیان شود.
واقعه کربلا سراسر تجلی اصول و فروع دین است

حجت الاسلام امیدرضا مبارک آبادی، معاون فرهنگی تربیتی سپاه روح الله استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اراک، اظهار داشت: اعتقاد شیعیان این است که تمام اصول و فروع دین در کربلا تجلی یافته است، که این مسأله می تواند برای تمامی مردم در تمامی رده های سنی و اقشار جامعه، تبیین شود.

 

وی افزود: این موضوع از زیبایی و جلوه های عاشوراست که غیرت و مردانگی، ایثار و فداکاری، توجه به حلال و حرام، نماز و امر به معروف و نهی از منکر، و کلیه ارزش های والای انسانی در عرصه کربلا تجلی یافته است.

 

حجت الاسلام مبارک آبادی ادامه داد: ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) فرصت مغتنمی برای عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان است تا با درس های عاشورایی آشنا شوند، که در این بین روحانیان و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نقش مهمی را ایفا می کنند.

 

وی افزود: نقش مبلغان مذهبی در این میان از آن جهت برجسته تر است که آنها باید با بیان هرچه بهتر و تبیین ابعاد مختلف سیمای عاشورا که شامل عبرت ها و درس های فروان است، بپردازند و می بایست با بهره گیری از قرآن مجید و روایات موجود نسبت به موضوع عاشورا، ورود کنند و بحث های هر روز با توجه واقعی به ابعاد عاشورا باشد.

 

حجت الاسلام مبارک آبادی تصریح کرد: باید به ریشه های عاشورا پرداخته و فلسفه وجودی این نهضت تاریخی بیان شود، که برای این امر باید از مقتل های موجود به صورت مستند و مستدل و تحلیلی استفاده شود، اگر این عوامل و انگیزه ها برای مردم تبیین شود، امروز می توانیم از عاشورا درس های مختلفی بگیریم، همان طور که به فرموده امام باقر (ع): ( کل یوم عاشورا و کل عرض کربلا ) هر روز برای ما عاشوراست و هر جا که باشیم برای ما کربلاست.

 

معاون فرهنگی ـ تربیتی سپاه روح الله مرکزی اظهار کرد: باید به نیازهای جامعه توجه بیشتری کرد و اطلاعات صحیح و بصیرت کافی از این وقایع به مردم داده شود، تا از چگونگی واقعه کربلا و اینکه چرا 50 سال پس از رحلت جانگداز رسول اکرم (ص) این واقعه برای عزیزترین کسان ایشان اتفاق افتاد، آشنا شوند.

 

وی افزود: در این ایام مداحان اهل بیت (ع) وظایف سنگینی را بر عهده دارند و باید به بسیاری از موضوعات مهم عاشورا بپردازند و سعی کنند اشعاری را که انتخاب می کنند، طهارت، کرامت، پاکی و شجاعت و بزرگ منشی اهل بیت (ع) در آن ها گنجانده شده باشد، همه این ها با بعد حماسی و همچنین بعد مظلومیت اهل بیت (ع) که در کربلا اتفاق افتاد، همراه باشد.

 

حجت السلام مبارک آبادی افزود: اشعار مورد استفاده و سبک ارائه شده از سوی مداحان باید دارای محتوای عمیق باشند، سبک مداحان هر چه بیشتر سنتی و سنگین باشد و اشعار مورد استفاده مستند و مستدل باشند، بهره مندی آحاد جامعه بیشتر خواهد بود.

 

معاون فرهنگی مصلای بیت المقدس اراک ادامه داد: امروز دشمنان و جبهه مقابل مکتب شیعه و اسلام نمی تواند لباس و پرچم مشکی را از ما شیعیان حسینی بگیرد و تلاش دارند از حضور جوانان در مجالس عاشورایی جلوگیری کنند، امروز تلاش دارند با ورود به محتوا و ایجاد خرافات همچون قمه زنی و سبک های مبتذل و سبک در نوحه سرایی مداحان عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) را به زعم خود خدشه دار می کنند.

 

وی افزود: قمه زنی به بیان فتوای رهبرانقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حرام است، چراکه ضرر رساندن به بدن حرام است و این عمل باعث تبلیغات سؤ رسانه های بیگانه و نشان دادن چهره ای خشن از عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) می شود.

 

حجت الاسلام مبارک آبادی در بیان سیره اهل بیت(ع) در عزاداری ها اظهار کرد: امام رضا(ع) می فرماید؛ در محرم پدرم را غمگین می دیدم و ایشان را شاد نمی دیدم و ایشان با برگزاری عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) نوعی حرکت و جهت عاشورایی را در باب آشنایی کامل با مکتب امام حسین (ع) هدایت می کردند، که علاوه بر زنده نگاه داشتن یاد و نام امام حسین (ع)، به عاشورائیان و کسانی که پیرو مکتب امام حسین (ع) بودند، جهت می داده اند.

 

وی افزود: سنت عزاداری در میان اهل بیت(ع) بوده است و به یقین امام زمان (عج) نیز عزادار جد گرامیشان اباعبدالله الحسین (ع) هستند، ما نیز باید در عزاداری هایمان با اقتدا به اهل بیت(ع) هم در شیوه سنتی عزاداری کردن و هم در شعور و معرفت امام حسین (ع) تأمل کنیم، چراکه امام خمینی(ره) فرمودند؛ هر چه داریم از محرم و صفر است، این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است، و نقلی دیگر از ایشان که می فرماید؛ ما زنده ایم به روضه سید الشهدا(ع).

 

حجت الاسلام مبارک آبادی افزود: اگر امام حسین(ع) روضه اش، محرم و صفرش، اسلام را زنده نگاه داشته است؛ به خاطر معرفت و شناختی است که ما از عرصه کربلا و عاشورای اباعبدالله الحسین (ع) بدست می آوریم، از این رو باید در آشنایی و شناخت هرچه بیشتر خودمان نسبت به درسه ای عاشورایی که کم هم نیستند اهتمام بورزیم./828/ت302/ب3

ارسال نظرات