۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۲۲۸۴۷۰
معاون تهذیب حوزه علمیه استان مرکزی:

تبیین فلسفه عاشورا، رسالت مهم روحانیان و مبلغان دینی است

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه علمیه استان مرکزی، گفت: رسالت حوزویان و مبلغان دینی در محرم الحرام، تبیین و تبلیغ شعائر اسلامی و فلسفه ناب عاشورایی است.
تبیین فلسفه عاشورا، رسالت مهم روحانیان و مبلغان دینی است

حجت الاسلام مصطفی اوحدی، معاونت تهذیب حوزه علمیه استان مرکزی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اراک، با تسلیت به مناسبت ایام عزاداری سرور وسالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع)، با اشاره به رسالت حوزویان و مبلغان دینی در عرصه آسیب شناسی عزادرای، اظهار داشت: وظیفه روحانیان و مبلغان در محرم الحرام، تبیین و تبلیغ شعائر اسلامی و فلسفه ناب عاشورایی است.

 

وی افزود: روحانیان و مبلغان با معرفی عزاداری اصیل و سنتی که مورد تایید مراجع بزرگوار تقلید است، و نمونه هایش عزاداری ها در بیوت مراجع عظام بالاخص بیت شریف رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای، مشاهده می شود، می توانند باعث جلوگیری بسیاری از آسیب های پیرامون عزاداری امام حسین (ع) را که بیگانگان با دست های پلیدشان ایجاد کرده اند را بگیرند.

 

معاونت تهذیب حوزه علمیه استان مرکزی همچنین تصریح کرد: استناد به سیره عملی اهل بیت (ع) و بزرگان دین بهترین الگوها برای سبک و شیوه عزاداری است و این مصداق تعظیم شعائر الهی و فریاد مظلوم علیه ظالم است.

 

وی بیان کرد: روحانیان و مبلغان نباید در تبیین شیوه صحیح عزاداری حیا کنند و خجالت بکشند بلکه باید با نیت الهی و زبان نرم همچون شیوه ائمه معصومان به بیان این مسائل بپردازند.

 

حجت الاسلام اوحدی همچنین بیان کرد: قیام حضرت سید الشهدا(ع) برای خدا و زنده نگاه داشتن دین پیامبر اسلام (ص) بود و گرنه لزومی نداشت تا جان خود و عزیزان و یارانش را به خطر بیاندازد و آنها را به قتلگاه کربلا ببرد، و ما نیز باید با تأسی از امام حسین (ع) اعمال مان خدایی و قرآن محور باشد و این تنها نقشه عملی برای تامین سعادت دنیا و آخرت جامعه است.

 

وی اظهار کرد: برای جذب بیشتر مردم در مجالس اباعبدلله الحسین (ع) روحانیان معززی که اهل بیان و منبر هستند باید بیشتر از متن و اصل کلمات اهل بیت (ع) استفاده کنند.

 

وی همچنین تصریح کرد: مداحان در مجالس عزاداری باید مستند به مدح و مرثیه خوانی بپردازند و از اشعار سبک و بی ربط که وهن عرصه عزاداری اباعبدالله الحسین است پرهیز کنند. از این رو نباید شور و احساسات در مجالس غلبه کند و با بالا بردن شعور عاشورایی سیمنای جامع و بیان کاملی از معصومان (ع) برای مخاطبانشان ارائه دهند.

 

وی افزود: از آسیب هایی موجود در عزاداری ها می توان به قمه زنی، سبک ها و اشعار سبک و مبتذل و غلوهای بیجایی همچون حسین اللهی و زینب اللهی و... اشاره کرد که به فتوای اکثر مراجع تقلید وهن شیعه است و مداحان و عزاداران حسینی با شعور حسینی از انجام این اقدامات پرهیز کنند.

 

وی تصریح کرد: مداحان نباید برای سوز و حزن بیشتر مجالس عزاداری دست به انجام حرکات سست و بی پایه بزنند و همچنین از دروغ بستن و برخی مطالب ذلت آمیز در اشعارشان پرهیز کنند، بنابراین همان بیان اصل مطلب و فلسفه ناب عاشورایی برای عاشقان اباعبدالله الحسین و اهل بیت (ع) کفایت دارد.

 

حجت الاسلام اوحدی گفت: در برخی از مجالس عزاداری از مسائلی چون جدایی دین از سیاست سخن به میان می آید و این مسأله ای است که باید وعاظ و روحانیان در همین مجالس مشخص و تبیین کنند، به طوری که امام حسین (ع) در باب همین موضوع فرمودند: مثلی لا یبایع مثل یزید، مثل من اگر فرد آزاده ای باشد با مثل یزیدی که مظهر به فسق است بیعت نمی کند، و این مثل امام حسین (ع) در زمان حاضر کسی نیست جز امام زمان (عج) و کسانی همچون مراجع بزرگوار تقلید و اساتید حوزه های علمیه که به طور اختصاصی دین را تبلیغ می کنند و در مقابل عوامل استکباری که اکنون وجود دارند مثل یزید زمان هستند و این مطالب باید بازگو شوند.

 

وی در بیان آسیب های عاشورا همچون موسیقی ها و سبک‌های مبتذل که در مجالس عزاداری رخنه کرده اند به فتوای رهبر عظیم الشأن انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای استناد کرد و گفت: استفاده از آلات موسیقی مناسب با عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین نیست، و در جایی دیگر آیت الله بهجت (ره) فرمودند: هر آنچه موجب وهن عزاداری است باید از آن اجتناب شود و آلات موسیقی نباید در مجالس اهل بیت (ع) جایی پیدا کنند.

 

وی در پایان اظهار کرد: در فصل و قول و تقریر اهل بیت (ع) در تاریخ شاهد عزاداری های بسیار سنگین هستیم و ما امروز باید با اقتدا به شیوه و سیره عملی اهل بیت (ع) و بزرگان دین از ایجاد انحرافات و وهن در عرصه عزاداری های اباعبدالله الحسین (ع) جلوگیری به عمل بیاوریم./828/ت302/ب4

ارسال نظرات