۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۲۲۸۴۹۷
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

تقویت باور جوانان تنها راه مقابله با توفان شبهات است

خبر گزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که انسان با تکیه بر اعتقادات و باورهای خود می‌تواند از گزند شبهات و فتنه‌ها در امان باشد، گفت: رمز مقاومت یاران امام حسین(ع) اعتقاد و باوری است که به آن حضرت و راهش داشتند.
حجت الاسلام و المسلمين نظري منفرد

به گزراش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد استاد حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در مسجد امیرالمؤمنین(ع) قم با بیان این که در همراهی نکردن با سیدالشهدا(ع) هیچ توجیحی پذیرفته نیست، اظهار داشت: امام حسین(ع) به عبیدالله حر جعفی که دعوت حضرت را رد کرد فرمود از این سرزمین بیرون برو چرا که هرکسی فریاد ما را بشنود و یاری نکند خداوند به صورت او را به آتش خواهند انداخت.

 

وی با بیان این که عبیدالله حر جعفی پس از عاشورا پشیمان شد، افزود: عبیدالله خطای بزرگی مرتکب شد اما به دلیل این که بعدها پشیمان شد و در رثای حضرت شعرهایی می سرود؛ آیا از این فرد توبه پذیرفته می شود؟ علم این مطلب نزد خداوند است اما با توجه به آیه«عذابی اصیب بهی من اشاء و رحمتی وسعت کل شی»که می فرماید عذاب به هرکسی که مشیت من باشد  تعلق می گیرد اما رحمتم وسیع است و همه را شامل می شود، شاید توبه این افراد هم پذیرفته شود.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که برخی از سوی امام حسین(ع) دعوت شدند و نپذیرفتند، گفت: کسانی که دعوت را رد کردند بی شک عصیان کرده اند اما در مقابل امثال زهیر نیز دعوت را پذیرفتند، عثمانی الهواء بود، علوی الرأی و حسینی شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد افزود: هنگامی که خبر شهادت مسلم رسید خیلی ها از سیدالشهدا(ع) جدا شدند؛ زهیر در آنجا گفت اگر دنیا برای ما جاوید باشد و قرار باشد همیشه در آن بمانیم، در رکاب شما بودن و قتل رسیدن را ترجیح می دهیم؛ او کسی بود که راه را تشخیص داد.

 

وی با تأکید بر این که جنبه معرفتی اصحاب امام حسین(ع) باید مورد توجه جوانان قرار بگیرد، گفت: آنها به درستی امام و راهش را شناخته بودند؛ حضرت از ابتدا جای آنها را در بهشت نشان نداده بود بلکه باورهایشان آنان را عاشق شهادت کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم به هجمه فرهنگی گسترده دشمنان علیه اسلام بر باورهای جوانان اشاره کرد و گفت: تنها چیزی که می تواند در این شرایط ما را کمک کند، تکیه بر همین باورها و اعتقادات است که انسان را از انحرافات حفظ می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد بر لزوم تلاش برای حل شبهات ذهنی تأکید کرد و ابراز داشت: اعتقادات بر اساس تعقل شکل می‌گیرد و نمی توان با آن تقلیدی برخورد کرد؛ ما باید باور کنیم این راهی که انتخاب کرده ایم ما را به سعادت می رساند.

 

وی افزود: عبیدالله بن عمیر کلبی یکی از کوفیان وقتی شنید امام حسین(ع)به کربلا رفته است، با خود گفت من مدتها بود که دوست داشتم با کفار جهاد کنم، این جنگ از مبارزه با کفار افضل است؛ همراه با همسرش خود را به کربلا رساند و در کنار خیمه سیدالشهدا(ع) خیمه زد؛ حتی نیامد خودش را معرفی کند و بگوید من آمده ام به شما ملحق شوم.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در روز عاشورا وقتی دو سپاه در برابر هم صف کشیدند؛ عمر سعد دو فرد شجاع را به میدان فرستاد تا دیگری رغبت به جنگ پیدا کند، حضرت فرمود چه کسی به مصاف اینها می رود، عبیدالله حاضر به مبارزه با آنها شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد گفت: همسرش نیز می خواست با او به میدان نبرد برود که امام حسین(ع) مانع شدند؛ وقتی عبیدالله به شهادت رسید همسرش بالای سرش آمد و نوازشش می کرد و می گفت خوشا به سعادت تو که در این راه شهید شدی، در همین حال یکی از لشکر عمربن سعد آمد و با گرز به سر او ضربه زد و او نیز در کنار همسرش به شهادت رسید.

 

وی تصریح کرد: امروز هم باورها در برخی خیلی عجیب است و نسبت به دین گاهی رنگ عوض می کنند؛ یک روز این طرفی و روز دیگر در طرف مقابل هستند./928/پ202/ی

ارسال نظرات