۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۲۳۰۹۹۹
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها(161)

حجت الاسلام وافی: بهانه کردن صلح و عقلانیت برای کنار زدن روحیه جهادی شعاری انحرافی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه خانه خورشید با اشاره به این که برخی می‌خواهند با نظریات روشنفکرانه مأبانه و دست مایه قرار دادن صلح امام حسن(ع) کارهای خود را توجیه کنند، گفت: بهانه کردن صلح، ثبات و عقلانیت در مقابل روحیه جهادی شعاری انحرافی است.
حجت الاسلام مرتضي وافي ميهمانان غرفه رسا در آخرين روز برگزاري نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها

حجت الاسلام مرتضی وافی مدیر عامل مؤسسه خانه خورشید با حضور در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در بازدید از غرفه رسا با اشاره به این که تفکر شیعی معتقد به صلح، ثبات، برادری و برابری است، اظهار داشت: جایی که بنا باشد شعار صلح و بهانه ثبات در مقابل روحیه جهادی و آمادگی برای نصرت قرار بگیرد این شعار را انحرافی و حاشیه ای می دانیم.

وی افزود: اخیرا مشاهده می کنیم در مباحث و مبانی فکری برای فرار از روحیه جهادی و تضعیف خصلت قیام و همیشه آماده بودن در میان آحاد جامعه به شعار صلح، ثبات و عقلانیت روی می آوردند؛ این یک موضع بسیار مهمی است.

مدیر عامل مؤسسه خانه خورشید با بیان این که مجموعه هایی می خواهند اربعین امسال را با عنوان بزرگ ترین گردهمایی صلح نام گذاری کنند، گفت: البته این نگاه در جان تفکر شیعی است اما صلح باری دارد و باید طرف مقابلش مشخص شود؛ به نظر بنده شعار اربعین امسال باید«وَ نُصرَتی مَعَدَّةٌ لَکُم» باشد.

کنار آمدن با دشمن برای رسیدن به عزت دور از عقلانیت است

حجت الاسلام وافی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) در این زمینه، بیان داشت: 10 خصلت اگر در انسان مسلمی نباشد عقلش کامل نیست یکی از آنها این است که ذلت در مسیر خدا برای فرد دوست داشتنی تر از عزت در کنار دشمن خدا باشد؛ این شعار کلید این روزها باید باشد تا نکند این جریان شعار عقلانیت و دفاع از ثبات و امنیت، موجب تضعیف روحیه جهادی در جامعه ما بشود.

وی با تأکید بر این که معصومین ما هیچ گاه مغلوب و مقهور واقع نشده اند، گفت: آنها بنا بر مأموریت خود حالات مختلفی را اتخاذ می کردند نه با توجه به شرایط و مصالح اجتماعی؛ شرایط اجتماعی اصل نیست و حاشیه مأموریت است.

مدیر عامل مؤسسه خانه خورشید در انتقاد از این نگاه روشنفکرانه که ائمه اطهار(ع)با توجه به شرایط اجتماعی وضعیت مختلف و رفتارهای متفاوتی را شکل می دادند، ابراز داشت: این تعبیر غلط است؛ آنها در انجام مأموریت خود به تعبیر رهبر معظم انقلاب مانند یک انسان 250 ساله عمل می کردند.

حجت الاسلام وافی با بیان این که همه ائمه مصمومین(ع) قیام داشته اند، گفت: حتی در آن لحظه ای که ما تصور می کنیم قعود ظاهری بوده نیز اوج قیام آنها بوده است و حتی امام باقر(ع) و امام صادق نیز قیام داشته اند؛ پیامبر(ص)می فرماید به همان اندازه که امام حسن(ع)قعود داشتند قیام هم داشته اند، عملکرد سیدالشهدا(ع)نیز همین گونه بوده است اما متأسفانه ایشان در میان ما نماد صلح شده اند.

امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به یک اندازه قیام کردند

وی با اشاره به این که امام حسن(ع) در شش ماه نخست امامت خود جنگیدند و قیام کرد، یاد آور شد: به حسب ظاهر ایشان 10 سال نیز قعود داشتند؛ امام حسین(ع)نیز پس از برادر خود یعنی از سال 50 هجری قمری به مدت 10 سال همان راه امام حسن(ع)را ادامه دادند و شش ماه آخر عمر شریف خود به حسب ظاهر قیام کردند؛ میزان قیام و قعود این دو امام یکی بوده است.

مدیر عامل مؤسسه خانه خورشید تأکید کرد: ما معتقدیم حتی در همان دوران قعود امام حسن(ع)نیز اگر بندهای صلح نامه و شیوه ورود حضرت به عنوان جنسی از آتش بس اما با یک نگاه توأم با جهاد و قیام نه دست بستگی و انظلام در نظر بگیرم، خواهیم دید که در نگاه ظاهری نیز این نوعی قیام بوده است.

حجت الاسلام وافی با بیان این که موضع گیری دو گروه در جامعه حاکی از عدم درک صحیح آنها از صلح است، افزود: عده ای می خواهند با صلح امام مجتبی(ع) برای توجیه کار خود در کنار آمدن با شرایط و مصالح معنا کنند و برخی نیز گفتند صلح امام حسن(ع) به نفع ایشان نشد.

وی با اشاره به قیام های امام حسن(ع)و امام حسین(ع) گفت: همان روحیه جهادی که برای سیدالشهدا(ع)بود برای امام مجتبی(ع)نیز وجود داشت و ایشان به مأموریت خود در این زمینه عمل کرد؛ بنابراین ما نیز باید به تأسی از این بزرگواران روحیه جهادی داشته باشیم و به مأموریت خود عمل کنیم./928/پ200/ج

ارسال نظرات