۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۲۳۱۶۶۸
آیت الله علم الهدی:

نهادینه سازی انقلاب عاشورا مرهون فعالیت های سیاسی امام سجاد است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد با انتقاد از تحریف و عدم تبیین کامل و جامع سیره امام سجاد(ع)، گفت: تصویر امام سجاد(ع) در 40 سال امامت آن حضرت، به صورت یک امام ستمدیده و منزوی از پویایی و تحرک سیاسی معرفی شده است در حالی که نهادینه سازی انقلاب عاشورا، مرهون فعالیت های سیاسی امام سجاد(ع) است.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد عصر امروز در مراسم ظهر شهادت امام سجاد(ع) در محل مسجد العلی با انتقاد از تحریف و عدم تبیین کامل و جامع سیره امام سجاد(ع)، گفت: این روند سبب ایجاد اشکال در دیدگاه ها و بینش های سیاسی عده ای نسبت به اهل بیت(ع) شده است.

 

وی اظهار کرد: تصویر امام سجاد(ع) در 40 سال امامت آن حضرت پس از حادثه عاشورا، به صورت یک امام ستمدیده و شکست دیده روحی و منزوی و به دور از پویایی و تحرک سیاسی معرفی شده است در حالی که همه سیاست سازی های عاشورا در تداوم نهضت امام حسین(ع)، معلول فعالیت های عظیم امام سجاد(ع) بوده است.

 

آیت الله علم الهدی با تأکید بر این که در تحلیل سیره سیاسی ائمه اطهار(ع)، گسترده ترین سیره سیاسی را در زندگی امام سجاد(ع) می بینیم، افزود: نهضت عاشورا سه رهبر معصوم داشته است؛ امام حسن(ع) که رهبر زمینه ساز این قیام بودند و در اواخر زندگی حضرت، موجی در مردم ایجاد شد که به انزوای ایشان از قدرت منجر شد.

 

در حکومت مستکبران، رفاه و امنیت ممکن نیست

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امروز هم جریانات سیاسی داخلی و خارجی سعی در ایجاد چنین موجی در جامعه دارند و اینگونه القا می کنند که مردم از درگیری ها خسته شده و به دنبال زندگی آرام و رفاه معیشت هستند و برایشان تفاوتی ندارد چه کسی در رأس حکومت باشد.

 

وی افزود: امام حسن(ع) 10 سال تلاش کردند تا مردم ماهیت بنی امیه را بشناسند و به آنان ثابت شود که در سایه سلطه قدرت طلبان و ظالمان، رفاه و آسایشی نخواهند داشت و این امر زمینه را برای آگاهی مردم و شکل گیری قیام عاشورا به رهبری امام حسین(ع) به عنوان رهبر عملیاتی فراهم کرد.

 

امام سجاد(ع)؛ سومین رهبر انقلاب عاشورا

 

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: رهبر نهادینه ساز انقلاب عاشورا نیز امام سجاد(ع) بودند چرا که پس از عاشورا، تنها یک جریان هیجانی و عاطفی میان مردم کوفه و مدینه بود که به نتیجه ای عملیاتی و اقدام مسلحانه منتهی نشد؛ امام سجاد(ع) در طی مسیر و نیز هنگام ورود به مدینه همه تلاش خود را انجام دادند تا مردم از مرحله ابراز عواطف صرف عبور کرده و برای اقدام عملی و ادای تکلیف اقدام کنند اما نتیجه ای نگرفتند از این رو به نشانه اعتراض، تا دو سال وارد مدینه نشده و در بیابان ساکن بودند.

 

وی گفت: این وضعیت به این دلیل بود که مردم عاشورا را قیام حجت خدا برای دین تلقی نمی کردند بلکه آن را نزاعی نابرابر بر سر قدرت می دیدند و به سادگی از کنار آن می گذشتند؛ این که چنین وضعیت انفعالی سیاسی اجتماعی به انقلابی تبدیل شود که تا قیامت نسل ها را در برابر ظلم به حرکت دربیاورد به گونه ای که با سینه خشک جلوی گلوله بروند، حاصل 40 سال تلاش سیاسی امام سجاد(ع) بوده است.

 

تربیت موالی و یادآوری مصایب عاشورا؛ مهمترین شیوه های تبلیغ سیاسی امام سجاد

 

امام جمعه مشهد اظهار کرد: امام سجاد(ع) هنگام دیدن صحنه هایی چون آب یا سر بریدن گوسفند، با صدای بلند گریه و سوگواری می کردند که سبب جلب توجه مردم و همراهی آنان با امام و در نهایت شکل گیری یک جریان انقلابی در شهرهای مختلف می شد.

 

وی افزود: از سوی دیگر، امام با تربیت موالی(خرید، تربیت عبادی سیاسی و آزادکردن بردگان و کنیزان) و گسترش آن ها در اقصی نقاط جهان اسلام به عنوان مبلغ، سعی در ایجاد موج انقلابی در مردم داشتند.

 

آیت الله علم الهدی ادامه داد: مسأله موالی در تاریخ شیعه که پایه گذار آن امام سجاد(ع) بودند، مسأله مهمی است و یکی از بزرگترین مشکلات حکومت های جور به شمار می رفته است به گونه ای که بنی امیه را در تنگنا قرار داده بود زیرا این شیوه مبارزه و تبلیغ امام، به شکل نرم بود و امکان مقابله فیزیکی با آن وجود نداشت.

 

جریانات تحجر و قدرت طلب، دو جریان مقابل امام سجاد بودند

 

وی تصریح کرد: در زمان امام سجاد(ع)، غیر از جریان امام و جریان بنی امیه، دو جریان دیگر نیز وجود داشتند؛ جریان جدایی دین از سیاست به رهبری عبدالله ابن عمر (که متأسفانه تاکنون همه مواردی که مربوط به جریان عبدالله عمر بوده را به عنوان جریان امام سجاد(ع) برای ما بازگو کرده اند) و جریان تحجر(عده ای که دنبال دین بی دردسر و برخورداری از رفاه و آسایش در همه حال بودند) که هر دوی این جریانات، مقابل جریان امام سجاد(ع) که جریان انقلاب ساز بود، قرار داشتند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: امروز نیز با همین شرایط در جامعه رو به رو هستیم که عده ای می گویند ولایت اهل بیت(ع) در گریه و عزاداری یا برپایی جشن برای ایشان خلاصه می شود و سایر عرصه های زندگی آنان مربوط به دوران خودشان بوده و امروز کاربردی ندارد در حالی که این روش، مقابل روش امام سجاد(ع) است.

 

وی افزود: این عده، به راهبردهای ائمه(ع) برای جامعه کنونی بی تفاوت بوده و به افرادی را که سینه چاک و در عرصه عمل به میدان نبرد با دشمن وارد شده اند، انگ سیاسی و دور از اهل بیت بودن می زنند.

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به جریان ورود امام رضا(ع) به خراسان و قرائت حدیث سلسلة الذهب، خاطرنشان کرد: ولایت پذیری مأمون، در اثبات و پذیرش ولایت امیرمؤمنان علی(ع) بعد از پیامبر(ص) خلاصه می شد اما ولایت امام رضا(ع)، شامل حاکمیت بالفعل ولایت امیرمؤمنان(ع) در هر زمان بود که شامل ولایت سایر ائمه می شود.

 

وی ادامه داد: تفاوت جریان عبدالله ابن عمر و امام سجاد(ع) نیز در همین مسأله بود که عمر تنها به بزرگداشت پیامبر(ص) کفایت می کرد و به تداوم ولایت ایشان در ائمه اطهار(ع) قائل نبود.

 

امام جمعه مشهد گفت: جریان سوم در زمان امام سجاد(ع)، مربوط به عبدالله بن زبیر بود که به هر قیمتی حاضر بود به قدرت برسد که حتی نخبگان سیاسی که از تبارهای آبرومند و انقلابی بودند به اشتباه برای به قدرت رسیدن زبیر که تشنه خون اهل بیت(ع) بود، با یزید جنگیدند.

 

وابستگی به اهل بیت یعنی شناخت و کاربرد راهبردهای ایشان برای شرایط امروز

 

وی تصریح کرد: امروز نیز در مقابل جریان نظام و افراد متدین که با دشمن مبارزه می کنند، یک جریان عبدالله بن عمری(تحجر) وجود دارد که دین را جدای از سیاست می داند و یک جریان زبیری (مانند برخی جریانات سیاسی فرصت طلب که در پی موقعیت برای مطرح کردن خود و جذب آراء مردم برای رسیدن به قدرت هستند) وجود دارد که در این میان شناخت جریان اهل بیت(ع) و سیره سیاسی ایشان به دور از تحریف ها بسیار اهمیت دارد.

 

آیت الله علم الهدی یادآور شد: همه امتیاز ما در محبت و وابستگی به اهل بیت(ع) در شناخت و کاربرد راهبردهای ایشان برای شرایط امروز است و تنها از این مسیر است که می توانیم زمینه ساز قیام موعود(عج) باشیم./930/پ201/ب5

ارسال نظرات