۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۲۳۴۳۸۱
رییس کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراط گرایی:

ایران راه حل نابودی تروریست است

خبرگزاری رسا ـ رییس اولین کنفرانس بین المللی جهان علیه خشونت و افراط گرایی گفت: بر اساس ادعای دشمنان در راستای بحث امینت سازی جمهوری اسلامی ایران بخشی از مشکل در سوریه، عراق، حماس و سایر کشورها معرفی شده است اما امروز بعد از سه دهه همه دنیا اعتراف می‌کنند که ایران بخشی از راه حل نابودی تروریست است.
زهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مصطفی زهرانی رییس اولین کنفرانس بین المللی جهان علیه خشونت و افراط گرایی پیش از ظهر امروز در کنفرانس مطبوعاتی که در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، با اشاره به این‌که امروز اقتدار کشور مدیون شهدا است، گفت: امروز جایگاه بین‌المللی امر بسیار مهمی برای هر کشور است و ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که جمهوری اسلامی ایران تا چه میزان در تحولات بین‌الملل نقش ایفا کرده و جایگاه ما کجا است با توجه به این‌که جمهوری اسلامی ایران بیشتر به قدرت نرم اتکا دارد.

 

وی با تاکید بر این‌که همه جای دنیا سطح تحلیل کشور و ملت است، افزود: امروز عامل اصلی تحولات روز دنیا تحلیل کشور و ملت است و مردم ایران نخستین کشور ملت دنیا بودند بنابراین کشور ما باید بتواند هنجارسازی در بین‌الملل داشته و ایفای نقش کند.

 

رییس دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران مردمی‌ترین نظام و محصول صد سال انقلاب است و امروز همین عامل سبب شده که بتوانیم با دنیا حرف بزنیم، ما طولانی‌ترین جنگ قرن گذشته را پشت سر گذاشتیم و همین امر یک پایه فرهنگ سیاسی و استراتژیک ما شده است بنابراین کشور ما با این عظمت و تاریخ نمی‌تواند بگوید در دنیا ایفای نقش نمی‌کنم.

 

زهرانی با اشاره به وجه امنیتی که دشمنان برای کشور ما به وجود آوردند، اظهار کرد: دشمنان کشور ما سعی می‌کنند سایر کشورها را از ایران ترسانده و به نوعی امنیت سازی برای خود و دیگران ایجاد کنند اگر ما تسلیم این امنیت‌سازی شویم نمی‌توانیم موقعیت بین‌المللی خود را در دنیا کسب کنیم زیرا دشمن ما را طرفدار خشونت معرفی کرده و اجازه افزایش قدرت را نخواهد داد.

 

رییس اولین کنفرانس بین المللی جهان علیه خشونت و افراط گرایی در ادامه افزود: ما باید بین انگیزه و قدرت تمایز قائل شویم زمانی که ما را امنیتی می‌کنند ما را قدرتمند معرفی نمی‌کنند بلکه طرفدار خشونت معرفی می‌کنند و با این وضعیت کشور نمی‌تواند پرستیژ بین‌المللی دست یابد.

 

وی با اشاره به معرفی مفهوم امید و اعتدال از جانب رییس جمهور با توجه به موقعیت زمانی گفت: امروز دنیا در برابر خشونت مستاصل است اگر چه خشونت در طول تاریخ وجود داشته و صرفا در سطح ترور نیست اما آنچه امروز دیده می‌شود تروریسم بین‌الملل است که در سطح جهانی معنا پیدا کرده و از همه جا عضوگیری می‌کند.

 

زهرانی در ادامه افزود: در جهانی شدن تروریسم بر خلاف دوران گذشته رسانه دنبال تروریست آمده تروریست امروز بدون مرز روزی در عراق، روزی در سوریه و روزی در اروپا است و با  انواع و اقسام خشونت رو به جهانی شدن است بنابراین یک کشور به تنهایی نمی‌تواند با این مقوله مواجه کند.

 

رییس اولین کنفرانس بین المللی جهان علیه خشونت و افراط گرایی بیان داشت: بر اساس ادعای دشمنان در راستای بحث امنیت سازی جمهوری اسلامی ایران بخشی از مشکل در سوریه، عراق، حماس و سایر کشورها معرفی شده است اما امروز بعد از سه دهه همه دنیا اعتراف می‌کند که ایران بخشی از راه حل است ما امیدواریم که زمان رسیدن به این نقطه نظر دیر نشده باشد.

 

وی در ادامه افزود: امروز فضا تغییر کرده همه اعتراف می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران در 30 سال گذشته در قدرتمندترین حالت خود قرار دارد و باید توجه کنیم که این به خاطر اقتدار نظامی نیست بلکه به خاطر گفتمانی است که هیچ کس را بهتر از جمهوری اسلامی ایران سخن ندارد.

 

زهرانی اظهار کرد: امروز توانمندی، استعداد و زیرساخت جمهوری اسلامی ایران شرایطی را به وجود آورده که ایده رییس جمهور مورد پذیرش همگانی قرار گرفته است، فراگیری گفتمان انقلاب اسلامی راه را باز کرده و جایگاه ما را در دنیا مشخص می‌کند.

 

رییس اولین کنفرانس بین المللی جهان علیه خشونت و افراط گرایی عنوان کرد: اولویت دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در این کنفرانس بر مبنای گفتگوی جهان بر علیه خشونت در داخل و خارج است و بسیاری از پروژه های تحقیقاتی ما هم بر همین اساس بوده است.

 

وی افزود: ایده ما این است که این کنفرانس را به عنوان نهادی بین‌المللی قرار دهیم، بیش از 200 مقاله به این کنفرانس ارسال شده که در دو جلد کتاب جمع آوری خواهد شد، مقامات سیاسی و استراتژیک در این بحث شرکت خواهند کرد و نوع چیدمان کنفرانس به شکل مناظره و بحث خواهد بود و صرفا ارائه مقاله نیست در واقع مشارکت کنندکان صرفا سیاسیون نیستند بلکه از دانشگاهها نیز حضور خواهند داشت./807/پ202/ب4

ارسال نظرات