۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۲۳۴۴۰۰
دلیل تضاد دیدگاه رییس جمهور با امام و رهبری چیست؟

نگاهی به مفاد گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا پیرامون تروریسم

خبرگزاری رسا ـ امام خمینی(ره) از همان ابتدا با بصیرت و درایتی که داشتند، آمریکا و اسراییل را شیطان بزرگ و دشمن شماره یک جمهوری اسلامی نامگذاری کردند و حتی در سخنرانی در دیدار با اعضای جنبش آزادی بخش ملت فلسطین فرمودند که اگر آمریکا و اسرائیل لااله الا الله بگویند، ما قبول نداریم؛ چرا که آنها می خواهند سرِ ما کلاه بگذارند.
تروريسم
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب به تاسی از معمار کبیر انقلاب بارها و بارها چه قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم و چه در ادوار گذشته به عدم خوشبینی به بحث مذاکره با آمریکا اشاره نموده اند. هر بار که نشانی از کارشکنی دولت آمریکا و متحدینش در مسیر مذاکره به چشم می خورد ایشان به صراحت موضع خود مبنی بر عدم خوشبینی به مسیر مذاکره با دولت آمریکا به خصوص در بحث هسته ای را به مردم و به طور ویژه مسئولین اجرایی کشور گوشزد می نمایند. گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا پیرامون تروریسم که در چند روز چهارشنبه( 30 آوریل 2014) منتشر شد نشان دیگری از بد عهدی و کارشکنی دولت آمریکا در مسیر مذاکره است.
 
وزارت امور خارجه آمریکا در رابطه با وضعیت تروریسم گزارش بلند بالایی از نگرانی های خود را منتشر ساخته است. در این گزارش که دو صفحه از آن به طور مستقیم به مسئله ایران پرداخته است همچنان اتهامات قبلی این کشور علیه ایران تکرار شده است. تکراری که بیش از هرچیز حکایت از عدم تغییر سیاستهای دولت آمریکا علیه ملت ایران دارد. در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، با معرفی ایران به عنوان یک کشور شناخته شده حامی تروریسم، کشورمان همچنان به حمایت­ از تروریسم به خصوص در رابطه با گروههای به تعبیر دولت آمریکا تروریستی در فلسطین، غزه و سوریه متهم شده است. علاوه براین در این گزارش ادعا شده است ایران نفوذ خود در افریقا را افزایش داده و به انتقال سلاح به نیرو­های مخالف و تروریستی در یمن و بحرین مشغول است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیرو های حزب الله به عنوان نیرو­های شبه نظامی و برهم زننده ثبات منطقه خاور میانه که در راستای تامین سیاست­های ایران قرار دارند مورد اشاره قرار گرفته و تلاش گردیده، شاخه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان ساختار اصلی دولت ایران در پرورش و حمایت از تروریسم بین المللی معرفی گردد.
 
 در این گزارش موضوع سوریه و دخالت ایران در این مناقشه از اهمیت اساسی برخوردار است طوری که به نا آرامی­های سوریه به عنوان بستری مناسب و دلخواه جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تسلیحات به حزب الله لبنان اشاره شده است. انتقال تسلیحات و آموزش گروه های شیعه عراقی و سوری برای مبارزه با مخالفان بشار اسد در جنگ داخلی سوریه (بدون توجه به اینکه بیش از یکصد هزار کشته برجای گذاشته) و حضور مستقیم نیرو های قدس در سوریه از دیگر موارد دخالت تروریستی ایران در سوریه عنوان گردیده است. در این گزارش ضمن مطرح نمودن چندین باره ادعای حضور و دخالت مستقیم نیرو­های قدس سپاه پاسداران در این درگیری­ها از شهادت برخی از شهروندان ایران در سوریه به عنوان شاهدی بر این ادعا یاد شده است. بر این اساس شهادت حسن شاتری از اعضای سپاه قدس در نوامبر 2013 در سوریه به عنوان مثالی برای این ادعا یاد شده است. در این گزارش آمریکا بارها ایران را به مخفی کاری در ابعاد برنامه های خود در سوریه متهم نموده است.
 
حمایت تاریخی ایران از گروههای مردمی در فلسطین و لبنان با عنوان نقش تاریخی ایران در حمایت از گروه­های تروریستی در فلسطین از جمله حماس و انتقال پول، تسلیحات و آموزش نظامی تاویل گردیده است. در رابطه با حزب الله لبنان نیز با توجه به کمک های بی دریغی که کشورمان از این گروه مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی انجام داده، ایران به نقض قطعنامه های شورای امنیت متهم شده است، برای نمونه قید شده: بعد از پایان جنگ حزب الله و اسرائیل در سال 2006 ایران مدام به تجهیز تسلیحاتی حزب الله مشغول بوده که این خود به معنای نقض قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل محسوب می گردد. ایران در سالهای اخیر صد ها میلیون دلار کمک نظامی به حزب الله ارسال کرده و هزاران نفر از نیرو های حزب الله را در ایران آموزش داده است. این نیرو­های آموزش دیده همچنین در سوریه و در جهت حفظ قدرت بشار اسد مورد استفاده قرار گرفته اند.
  
حمایت از گروههای شبه نظامی شیعه در عراق، یکی دیگر از مواردی است که در این گزارش به آن اشاره شده است. بر اساس این گزارش ایران بر خلاف تعهد به ثبات عراق، آموزش و حمایت مالی از گروههای شیعه عراق را در دستور کار خود قرار داده است. به بیان دیگر، سپاه قدس نیرو­های شیعه شبه نظامی عراقی را با ارائه جدیدترین تسلیحات و آموزش‌ها تجهیز کرده و حتی برخی از این نیرو­ها را در خارج از عراق از جمله در سوریه مورد استفاده قرار می دهد.
 
انتقال تسلیحات به یمن، حمایت از جنبش حوثی در یمن که در جهت برکناری دولت فعلی در این کشور صورت می گیرد، طرح اتهام جاسوسی ایران در بوسنی، اشاره به اتهامات کاذب دولت بحرین مبنی بر دخالت های ایران در این کشور، ادعای عدم شفافیت ایران در رابطه با القاعده از دیگر مباحثی است که در این راستا مطرح گردیده است. لازم به ذکر است که وزارت خارجه آمریکا در این گزارش همچین از سوریه، کوبا و سودان به عنوان دیگر حامیان تروریسم نام می برد.
 
در انتهای این گزارش برنامه های هسته ای صلح آمیز کشورمان نیز از انتقادات مقامات آمریکایی در امان نمانده و همچنان از ایران به عنوان عامل اصلی نگرانی در خصوص گسترش سلاح های هسته ای یاد شده است. این در حالی است که بعد از توافق اولیه ژنو، ایران بی سابقه ترین همکاری را با جامعه جهانی و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای رفع سوء تفاهم ها انجام داده است!.
 
این گزارش و گزارشهای مشابه که گاه و بیگاه از سوی دولت آمریکا و متحدانش منتشر می گردد بیش از هر نکته دیگر تضاد موجود در نگاه رهبر انقلاب و رئیس جمهور کشورمان در باب مذاکره با آمریکا را گوشزد می نماید. رهبر انقلاب از همان ابتدای شکل گیری دولت جدید و در انداخته شدن طرحی نوین برای برقراری رابطه با دولت ایالات متحده ازسوی دولت یازدهم بارها و بارها بر عدم خوش بینی خود در این مساله تاکید نموده اند. این در حالیست که حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان بارها بر خوش بینی خود به ادامه مذاکرات تاکید نموده و به رغم مشاهده کارشکنیهای غرب و به خصوص دولت اوباما در این مساله از موضع خود کوتاه نمی آید.
 
مذاکره و گفت و گو را می توان یکی از اصول و سیاست های اسلام در مواجهه با دشمن و چه بسا کفار برشمرد. چرا که در مطالعه سیاست خارجی اسلام می توان موارد زیادی از مذاکره و صلح را در دوران حیات طیبه پیامبر گرامی اسلام و ائمه(ع) پیدا کرد. که همه آن ریشه در پویایی و جهان شمول بودن دین اسلام دارد، اما به بهانه این ویژگی دین اسلام نباید این طور برداشت کنیم که در هر زمینه و با هر مخاطبی می شود مذاکره کرد و به نتیجه مطلوب رسید.
 
با سرنگونی رژیم پهلوی و روی کار آمدن نظام مقدس جمهوری اسلامی که نتیجه بیداری ملت مسلمان ایران به رهبری امام خمینی(ره) بود، از همان ابتدای شکل گیری این نظام ولایی که برخواسته اندیشه ناب اسلامی شیعی است، دولت های غربی به مخالفت با این پدیده بزرگ قرن و تاریخ اسلام پرداختند. امام (ره) از همان ابتدا با بصیرت و درایتی که داشتند، آمریکا و اسراییل را شیطان بزرگ و دشمن شماره یک جمهوری اسلامی نامگذاری کردند و حتی در سخنرانی در دیدار با اعضای جنبش آزادی بخش ملت فلسطین (6/8/60) فرمودند که: اگر آمریکا و اسرائیل لااله الا الله بگویند، ما قبول نداریم؛ چرا که آنها می خواهند سرِ ما کلاه بگذارند.
 
شاید با وقایعی که از زمان روی کار آمدن دولت محترم تدبیر و امید پیرامون مذاکره با دول غربی در حال وقوع است، این مسئله به ذهن مبادرت کند که این فرمایش امام راحل (ره) که برخواسته از روحیه استکبار ستیزی و استقلال طلبی برای همه ملل مسلمان می باشد و باید نصب العین کارگزاران حکومتی واقع شود، این روز ها کمی به فراموشی سپرده شده و بارها و بارها با وجود اعلام صریح مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر عدم خوش بینی نسبت به مذاکره با آمریکا و غرب در زمینه مسایل هسته ای که برخواسته از اعتقاد راسخ ایشان به توانایی ملی است، نادیده گرفته شده است. سوالی که در انتها باید بدان اشاره گردد آنست که به راستی دلیل این همه خوشبینی آقای رئیس جمهور چیست؟/998/د102/ب6
 
منبع : مرکز اسناد انقلاب ااسلامی
ارسال نظرات